• 4
  • 5
2007-09-24, 09:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Kan tillägga att man, i alla fall i Tyskland, ofta använder lite champinjon i Zigeunersauce också. Detta är givetvis en smaksak, men jag gillar det.
Det är riktigt. Man kan också ha i egenplockad svamp. Dock inte för mycket eftersom den gärna tar över för mycket.

~Paul~
Citera
2007-09-24, 09:17
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
[b]Surkål - mellaneuropeisk (8 portioner)
Tack för det! Det var naturligtvis den extra syran som saknades vid mina experiment. Jag ska definitivt testa ditt recept, även om jag känner lätta dubier inför det här med avredningen.
Citera
2007-09-24, 09:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Tack för det! Det var naturligtvis den extra syran som saknades vid mina experiment. Jag ska definitivt testa ditt recept, även om jag känner lätta dubier inför det här med avredningen.
Det kommer säkert att gå jättebra. Gör en egen Beurre Maniere och tillsätt den försiktigt tills du har fått rätt konsistens på kålen. Låt rednigen verka en stund innan du slänger i mer.

~Paul~
Citera
2007-09-24, 11:44
Medlem
Konrad Haifas avatar
Tack dePaul!
Citera
2007-09-24, 11:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Tack dePaul!
Inga problem .

~Paul~
Citera
2010-01-27, 04:05
Medlem
Dagsverkets avatar
Är det någon som sitter på ett bra recept på leberkäse?
När jag jobbade som kock i Tyskland så köpte vi leberkäse av slaktaren på gatan och den var otroligt god. Vi åt den med stekt ägg kokt potatis, saltgurka och en stark senap.
Är det någon annan här inne som har erfarenhet av denna rätt och vad tycker ni om den?
Citera
2010-01-27, 10:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsverket
Är det någon annan här inne som har erfarenhet av denna rätt och vad tycker ni om den?
Mycket gott. En klassisk bayersk/Österrikisk maträtt. Det skall vara ett gott tyskt bodnbröd och taffelsenap till. Samt en öl .

Då det gäller recept så hittar du tusentals om du söker på: "Bayrischer Leberkäse".

~Paul~
Citera
2010-04-26, 20:56
Medlem
Dagsverkets avatar
Jag sitter just nu och planerar en kulinarisk resa i det centraleuropeiska köket.
Vilka länder är mest värt att besöka och vilka delar av de länderna har den bästa maten?

Jag kommer mest att använda mig av tåg och buss för att på sådant sätt få med mig så mycket som möjligt av de länder jag ska besöka. Jag är också intresserad av att få vara med några dager i ett kök för att på sådant sätt få mer inblick i den inhemska matkulturen.

Är det någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga så är jag mer än tacksam om ni delar med er och kom gärna med tips på bryggerier som är värda ett besök.
Citera
2012-09-29, 22:49
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsverket
Är det någon som sitter på ett bra recept på leberkäse?
När jag jobbade som kock i Tyskland så köpte vi leberkäse av slaktaren på gatan och den var otroligt god. Vi åt den med stekt ägg kokt potatis, saltgurka och en stark senap.
Har inget recept men bor i Tyskland och precis som du gjorde så köper jag den direkt av en slaktare. Otroligt gott att ha som tilltugg till en kall pils! Rekommenderas till alla som besöker Tyskland eller kringliggande länder.
Citera
2012-09-30, 18:07
Medlem
Lys avatar
Jag tycker om en del centraleuropeisk mat. Skulle garna vilja lasa recept pa intressanta soppor fran Centraleuropa, och garna ett recept pa sarma ( det namdes tidigare har i traden ), aven om sarma kanske inte ar att rakna som centraleuropeiskt egentligen. Om nan har sitter inne pa fina sopp-recept, eller ett sarma-recept sa ar jag glad om ni vill publicera det har.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in