• 1
  • 2
2010-04-11, 15:58
Medlem
jag undrar hur det kommer sig att jag alltid har rätt även om saker och ämnen jag eg. inte har någon koll på. T.ex om någon frågar en fråga så svarar jag rätt ut och svaret är rätt, och jag undrar ibland vart det kom ifrån.
Förra sommaren (tror jag) gick Diagnos Okänd på TV3 jag tittade alltid på det för jag "råkade" se första avsnittet och ställde rätt diagnos när dom i programet presenterat patientens symptom. Patienten hade en parasit i systemet och hade lidit i ungefär 2 år. Symptomen var buksmärtor, diarré, kräkningar och blod i avföringen till och från. Då säger jag till personen som jag tittar med "..han har en parasit" Efter 45 minuter har doktorn ställt diagnosen i programet.
Samma sak hände oxå med ett annat fall bla bla bla bla, "....Hepatit C" 45 min -> Hepatit C.

Min syster pluggar och läser matte C, D eller E, kommer inte ihåg, hon ringde mig härom dagen och behövde hjälp med en ekvation. Hon läste upp ekvationen i telefonen och jag säger svaret utan att tveka en sekund varpå hon då säger att jag också måste förklara. Då tänker jag "för egen kraft" och ställer upp detta i huvudet utan att skriva ner någonting då jag är på stan, knepar och knåpar och ger förklaringen. Jag säger sedan att jag inte är 100% säker då jag aldrig läst matte på denna nivån och ber henne gå igenom mitt svar och förklaring och återkomma. Nån minut senare ringer hon och säger att det var rätt.
Här kan jag säga att högsta nivån jag läst är matte B och fick ett svagt Godkänt, p ga att jag struntade i lektionerna, kom inte överens med läraren. Dock fick jag alltid många rätt på proven men jag kunde aldrig förklara svaren för dom bara kom! Vilket resulterar i rätt men fel.
Matematik är logik, visst. Men man kan inte se logiken i saker om man inte kan förklara dem först?
Samma sak gäller tex biologi, anatomi, astronomi osv osv.
Faktum är att jag aldrig ens brytt mig om skolan. Jag kom in på gymnasiet genom att gå och "charma" gymnasiets rektor och kom in på en skola med 190 i intagningspoäng med mina 90 poäng.

Det är som att jag inte ser mina egna tankar när jag svara på saker men svara rätt är detta intuitionen eller vad är det?

Allt är exempel på svar på frågor jag inte "borde" veta. Folk säger "vad smart du är, du måste läsa mycket" Det enda jag läser är Jack Kerouac, Pynchon, Hemingway, Nietzsche och nån enstaka japan.

Hoppas nån kan svara på detta och se frågeställningen, som vanligt har jag svårt att förklara
2010-04-11, 16:14
Medlem
Fr0ggehs avatar
Jo visst. Svaren "bara kommer" . Du förstår väl själv att om någon människa hade denna egenskap så hade det varit världssensationellt. Om du inte på nåt vis bevisar detta för oss så kan ingen här ta dig seriöst och det är ingen idé att diskutera med dig.

Jag kom förresten på att svar i tråden är totalt överflödiga, för du kan ju bara gissa vad vi skulle svara ändå. Är det inte lite skumt att du påstår dig ha svar på allting men samtidigt så skapar du en tråd för att höra VÅRA åsikter?
2010-04-11, 16:57
Medlem
Svårt att tro att du, oavsett din närvaro och engagemang, inte klarade dig bättre i skolan med tanke på att du aldrig gjorde fel.
2010-04-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Svårt att tro att du, oavsett din närvaro och engagemang, inte klarade dig bättre i skolan med tanke på att du aldrig gjorde fel.

Hur kan det vara så svårt att tro? En elev som dyker upp på varannan eller var trejde lektion får inte bra betyg. Närvaro och engagemang är ju direkt avgörande.

Detta är inget troll utan en seriös tråd.

Jag säger inte att jag vet allt. Hur skulle jag kunna gissa mig till vad folk har för åsikter och tänker?
Och vad skulle vara bevis nog? Hade jag vetat sånt hade jag kunna göra absolut exakt vad jag vill i samhället. Pucko.

Min fråga är om detta är intuitionen eller det undermedvetna eller något annat och vad Ni tror?
2010-04-11, 18:29
Medlem
För att du har ett extremt selektivt minne och kommer bara ihåg de gånger du har rätt .

Alternativt trollitrollitrolli
2010-04-11, 18:34
Medlem
Numbeds avatar
Upp till bevis, vad med i postkodmiljonären så får vi se hur långt du kommer.
2010-04-11, 19:01
Medlem
Fr0ggehs avatar
Varför man svarar på sådana här saker är svårt att förstå, men det kanske Gerway kan svara på åt mig .
Citat:
Ursprungligen postat av Gerway
Jag säger inte att jag vet allt. Hur skulle jag kunna gissa mig till vad folk har för åsikter och tänker?
Och vad skulle vara bevis nog? Hade jag vetat sånt hade jag kunna göra absolut exakt vad jag vill i samhället. Pucko.

Min fråga är om detta är intuitionen eller det undermedvetna eller något annat och vad Ni tror?
"Hur skulle jag kunna..."
Ja du, var det inte just detta som du själv inte förstår? Slå inte ned på andra människor då för att de inte förstår hur du fungerar. Men du menar alltså att det endast är vissa saker som du på något magiskt vis vet? Säg då inte att du ALLTID har rätt. Det är väl klart att man alltid kan ha rätt om man bara uttalar sig om saker som man redan vet. Det märkliga kommer ju in i bilden om du alltid svarar rätt på saker som du inte borde veta. Var det inte så du själv kände?

Bevis nog är väl inte speciellt svårt, även om det kan vara klurigt att bevisa genom flashback. Men sök upp ett universitet eller något, vad vet jag. Be dom testa dina förmågor, och om vad du säger visar sig stämma så kan du nog bli världskändis.

Och kalla inte folk för pucko för att du själv är otydlig. Förklara istället exakt vilka saker det är som du "alltid har rätt" om, och vilka saker som du saknar denna förmåga inom. Det är ju inte direkt uppenbart att det inte gäller alla ämnen eftersom du skriver:
Citat:
jag undrar hur det kommer sig att jag alltid har rätt även om saker och ämnen jag eg. inte har någon koll på. T.ex om någon frågar en fråga så svarar jag rätt ut och svaret är rätt, och jag undrar ibland vart det kom ifrån.

Stålmannen: "Vad beror det på att jag verkar kunna lyfta allting? Jag slänger iväg flygplan och allt möjligt"
Fr0ggeh: "Då kanske du kan slänga iväg mitt hus till Grekland för jag behöver en semester ."
Stålmannen: "Pucko, bara för att jag säger att jag kan lyfta allting - till exempel flygplan - så betyder det inte att jag kan slänga iväg hus till Grekland. Hur skulle det gå till?!"
Senast redigerad av Fr0ggeh 2010-04-11 kl. 19:05.
2010-04-11, 19:26
Medlem
L.A.s avatar
Skicka ett PM till mig där du skiver mitt namn, vikt och skostorlek. Om du har rätt på 2 av 3 så kommer jag tro dig, annars tippar jag på att du bara inte kommer ihåg de gånger du har fel.
2010-04-11, 19:32
Medlem
Ja men om folk antar att jag även menar att jag är telepatisk så är det inte mitt fel, för så otydlig kan jag ej ha varit.

Saken är den att om jag t.ex tittar på Vem vet mest på SVT bommar jag ofta frågor inom historia och geografi frågor ang. sverige. Kemi brukar heller inte vara så bra.

Jag ber om ursäkt om jag framstod som präktig och en besserwisser vilket jag absolut inte är, jag är heller inte tepelatisk eller synsk och därför efterlyser jag era åsikter inte erat beröm eller något sådant.

Saken är den att svar bara kommer, kommer inget svar rakt uppochner tänker jag lite (för egen maskin, haha!) har jag inte rätt svar (som jag vet är rätt) så svarar jag helt enkelt inte, men det händer självklart att jag svarar "jag tror det kan vara..." som t ex fallet med min systers ekvation.

Återigen, det är som om att jag inte "ser" tankarna för svaren/fakta som kommer på detta intuitionsliknande sätt.
2010-04-11, 19:49
Medlem
Citat:
Varför har jag alltid rätt?

Citat:
har jag inte rätt svar (som jag vet är rätt) så svarar jag helt enkelt inte

Så var det löst.
2010-04-11, 21:28
Medlem
Citat:

Min syster pluggar och läser matte C, D eller E, kommer inte ihåg, hon ringde mig härom dagen och behövde hjälp med en ekvation. Hon läste upp ekvationen i telefonen och jag säger svaret utan att tveka en sekund varpå hon då säger att jag också måste förklara. Då tänker jag "för egen kraft" och ställer upp detta i huvudet utan att skriva ner någonting då jag är på stan, knepar och knåpar och ger förklaringen. Jag säger sedan att jag inte är 100% säker då jag aldrig läst matte på denna nivån och ber henne gå igenom mitt svar och förklaring och återkomma. Nån minut senare ringer hon och säger att det var rätt.
Här kan jag säga att högsta nivån jag läst är matte B och fick ett svagt Godkänt, p ga att jag struntade i lektionerna, kom inte överens med läraren. Dock fick jag alltid många rätt på proven men jag kunde aldrig förklara svaren för dom bara kom! Vilket resulterar i rätt men fel.
Matematik är logik, visst. Men man kan inte se logiken i saker om man inte kan förklara dem först?

När din syster ringer dig ang. Matte C eller D och frågar om din förklaring och svar klarade du ju av detta fenomen, borde du då inte ha klarat detta i Matte B? Låter ologiskt och motsägelsefullt jämfört med det du har beskrivit...

Men Dr. House kanske har svar på detta med tanke på att du vet allt?
2010-04-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatGeo
När din syster ringer dig ang. Matte C eller D och frågar om din förklaring och svar klarade du ju av detta fenomen, borde du då inte ha klarat detta i Matte B? Låter ologiskt och motsägelsefullt jämfört med det du har beskrivit...

Men Dr. House kanske har svar på detta med tanke på att du vet allt?

Egentligen inte eftersom jag läste matte B för nästan 5 år sen senast. Som tur är utvecklas men lite med åren.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in