2004-03-21, 21:20
Bannlyst
Okej, jag är nybörjar med Flash MX, har gjort några tutorials och så, men har ett problem.

Jag vill göra en animation. Bildrutans storlek skall vara 320x240 eller något sådant. Jag har en bild (jpg) som är betydligt större (föreställande ett landskap), och jag vill att bilden skall flytta sig från höger till vänster, så att det ser ut som att "kameran" gör en panoramaåkning. Hur jag än försöker så lyckas jag inte.
Citera
2004-03-22, 17:03
Medlem
Milkfed 2s avatar
Markera JPEG-bilden - F8 - Graphic - animera
Citera
2004-03-22, 23:20
Medlem
ryllemans avatar
Sätt en keyframe i första rutan av timelinen (jpegens lager), sätt en till där åkningen ska sluta (F6) och flytta bilden till slutläget. Markera alla frames, högerklicka och välj motiontween.
Sen är flash väldigt dåligt på pixelgrafik, det kommer att se ut som pixlar kryper runt och det kan lagga en del, om inte bilden är alltför komplicerad så skulle jag föreslå att du gör om den till vektorgrafik (använd adobe streamline då flashs egna konverteringsverktyg inte är alltför bra).
Om du måste använda jpg så se till att optimera bilden innan du plockar in den i flash, exakt rätt storlek och så låg kvalitet som du kan tolerera (allt för att få ner storleken). När du sen exporterar som swf så sätt ner jpg-kvaliten till 95%, du ser knappt någon skillnad men sparar många Kb.
Citera
2004-03-22, 23:48
Bannlyst
Man tackar. Jag gjorde tydligen rätt hela tiden, men jag lyckades aldrig att se hur filmen såg ut i Flash MX. Där såg jag bara hur hela bilden flyttade sig, men när jag exporterade filen så funkade, och bara den del som befann sig inom ramen syntes.

Pixlar som kröp och sånt klarade jag mig undan; det såg faktiskt väldigt bra ut, kvalitetsmässigt. Men när jag börjar använda Flash till min kommande hemsida så kommer jag definitivt att använda vektorgrafik så långt som det är möjligt. Adobe Streamline ska jag kolla upp, tack för tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in