2010-04-10, 18:48
Medlem
Tjenamors!

Nu e det så här att det dimper ner 15k från skattmasen snart och dessa kommer gå till en ny gura. Äntligen!

Jag har totalt fastnat för ESP Eclipse-I vilken skulle kosta mig cirkus 15 tusen. Men så finns ju LTD, och då LTD EC-1000 vilken kostar runt 10k.

Jag undrar helt enkelt om det finns någon själ på detta forum som har någon av dessa två gitarrer och som kanske kan svara på vad exakt är det man får om man köper en ESP och är det där lilla extra värt 5000 spänn? Jag litar inte riktigt på försäljare då dom alltid försöker packa på en det som kostar mest. Om man tog en LTD och skrev ESP på den, skulle någon någonsin märka skillnad? Vad är i sådana fall skillnaden?

Jag bryr mig inte om prestigen att det står ESP på den och ndrahandsvärdet spelar heller ingen roll då jag kommer ha den läänge.

Vad tror ni?
Citera
2010-04-10, 19:43
Medlem
allmosorzs avatar
Tja, skulle du köpa en kraftigt upphottad och pimpad Fiat eller en halvt nersutten begagnad Bentley, till ungefär samma pris?

Nu säger jag inte att LTD-gitarrerna är dåliga. EC-modellerna är sanslöst grymma redan vid 400-serien, men jag tycker fortfarande inte att valet är särskillt svårt. Provspela nån gång så får du se!
Citera
2010-04-10, 20:18
Medlem
uniqezs avatar
kan inget om dom märkenna men ESP är ju det stora mäsrket och LTD är ju dotterbolaget men men det kan även vara gura till gura
Citera
2010-04-10, 20:42
EC-1000 verkar ju ha blivit billigare nu. Man får ju en för 8000 spänn på Thomann:
http://www.thomann.de/se/esp_ltd_ec1000_bk.htm

Förra året när jag köpte gitarr så har jag det för att dom kostade nästan 12 000 kr och Eclipse kostade 15 000 kr. Det var så liten skillnad så jag köpte en Eclipse. Nu vette fan hur jag skulle ha gjort.

Kan inte säga så mycket om EC-1000 eftersom jag aldrig har provat nån. Är dock väldigt nöjd med gitarren jag har. Jag använder den rätt så mycket, den känns bra och är skön att spela på och så. Men nog ska det vara en jävla skillnad ifall den verkligen ska vara värd 7000 kr mer. Gå in på nån affär och prova. Båda två borde väl finnas inne på dom flesta musikaffärer.
Citera
2010-04-10, 21:06
Medlem
Champinjonens avatar
Jag tror du ångrar dig efter ett par år efter du köpt LTD:n, för "bara femtusen till" hade du suttit med en ESP istället. Nu har jag dock inte testat skillnaden, tror säkert att en LTD kan vara toppen, men jag tror du känner dig mer nöjd efter att ha köpt en ESP.
Citera
2010-04-10, 21:12
Medlem
uniqezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Jag tror du ångrar dig efter ett par år efter du köpt LTD:n, för "bara femtusen till" hade du suttit med en ESP istället. Nu har jag dock inte testat skillnaden, tror säkert att en LTD kan vara toppen, men jag tror du känner dig mer nöjd efter att ha köpt en ESP.

tror faktiskt det samma .
+ en ESP får man ett störe värde sedan efter en massa år
Senast redigerad av uniqez 2010-04-10 kl. 21:16.
Citera
2010-04-10, 22:46
Medlem
I det långa loppet så är ESP ett bättre val i 9 fall 10. Jag har testat och spelat på otroliga mängder LTD/ESP guror och ESP är bättre överlag. Dock så stöter man på en LTD ibland som piskar upp en del ESP's.

Själv köpte jag en Edwards som är ett mellanting mellan ESP och LTD avsedd för japanska marknaden. Gav 5k för den lätt begagnad. Den är likvärdig dom flesta ESP's jag testat, spöar även ett par.

Kollar du blocket så kan du komma över ESP Eclipse för runt 10k då och då, helt klart bra köp om dom inte blivit misshandlade.
Citera
2010-04-10, 23:52
Medlem
på min gamla LTD Alexi-600 hade dom dragit åt några skruvar för hårt så att träet spruckit bakom plastbiten till volym/ton-pots, samt tele-jacket, som även var ditsatt snett.
riktigt skön gura för dom pengarna som helt klart går att jämföra med min esp eclipse-1ctm i spelkänsla, men inte riktigt når upp till samma standard i övrigt.
Citera
2010-04-11, 09:07
Medlem
uniqezs avatar
+ om du nu har 10-15 laxar klart man väljer en ESP då + har du testat båda ???
Citera
2010-04-12, 16:45
Medlem
SarangHaes avatar
Prova, helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in