2010-04-09, 19:13
Medlem
Hejsan

Köpte min 740:a årsm 92 begagnad. Ett fel jag har haft är att däcken slitits ojämnt framför allt fram. Samtidigt drar bilen åt höger. Detta tyder på en felaktigt framvagninställning, så jag tog den till en däckverkstad där det konstaterades att det inte var framvagnen som var felinställd utan fjädringen som var sänkt och troligen var orsaken till problemen med styrningen och snedslitningen. Bland annat var ett av däcken längre fram än det andra.

Någon (bonde) har med andra ord sänkt fjädringen på min bil. Jag är en händig karl, så bilmeck är inget problem. Dock har jag aldrig bytt fjädringen på en bil förut. Det första jag undrar är om standardförfarandet när man sänker en bil endast är att kapa en bit av fjädringen med en vinkelslip? I så fall är det "bara" att sätta dit 4 st originalfjädrar från skroten. Är det något annat man behöver göra?

Vad är det största problemet man kan stöta på om man vill byta fjädringen på en gammal volvo? Vad kostar fjädringen från skroten?
Citera
2010-04-09, 19:16
Medlem
Om det är en bonde som har sänkt bilen så har han/hon troligtvis bara kapat fjädrarna, därav det usla resultatet. Surfa in på www.bildelsbasen.se så har du ett enormt utbud av reservdelar från bildemonteringar över hela landet.
Citera
2010-04-09, 21:41
Medlem
Fuzzs avatar
Om du har nära till biltema så köp nya där kostar 349/st fram och 299/st bak.

Du måste ha fjäder klämmor typ 19-256 129:- på biltema. Fungerar men tycker de är ganska värdelösa. Kontrollera att de räcker så att de tar på näst yttersta varet annars kan det i många fall vara svårt att få dit fjädrarna pga den inte drar ihop tillräckligt.
19-1355 är riktigt bra men kostar där efter 2699:-

Ev även byta fjäderbenslagring när man ändå är igång då de brukar vara slut
Senast redigerad av Fuzz 2010-04-09 kl. 21:46.
Citera
2010-04-10, 18:21
Medlem
guess-whos avatar
Busenkelt, det enda problemet jag kan tänka mig är om man inte använder en fjäderspännare, hett tips att köpa/låna av någon snäll kompis. Lossa hjul, bromsok och skiva, två stora bultar som sitter i navet som håller i hela fjäderbenet, bort med dom. 3 st 13 mm högst upp, bort med dom. Skruva bort den stora bulten högst upp på fjäderbenet, långhylsa 24 har jag för mig du behöver, se till att ha spänt fjädern med fjäderspännaren om inte fjädern är lös i hållaren (iom att dom är kapade). Sätt i den nya fjädern och gör allt omvänt.

Bak hissar du upp bilen på båda sidorna så hela bakaxeln hänger, spänn upp fjädern med med fjäderspännaren om det behövs, skruva ur bulten längst ned som håller i koppen som i sin tur håller fjädern på plats. Bort med koppen och ta en eller två förlängare och ta bort bulten som håller i koppen högst upp som håller i fjädern i karossen, 19 mm säkert. Gör samma på andra sidan och dit med dom nya fjädrarna.
Citera
2010-04-10, 22:43
Medlem
Megaforces avatar
Om inte stötdämparna är helt nya så bör man passa på och byta dem samtidigt när man ändå har loss skiten.

Jag har gjort detta arbete och det var inte särskilt svårt eller tidsödande. Men biltemas fjäderverktyg är ganska jobbig att spänna om man inte har en mutterdragare eller dyl.
Citera
2010-04-12, 22:57
Medlem
längden på fjädern har inget med hjul vinklar att göra.

för att byta fjädrar fram så räcker det med att lossa dom 3st 13mm muttrarna i motor rummet

sen lossa krägnigs hämmaren sen ställer du dig på bromsoket (går på skivan med men lätt att man *rullar* bort med foten då

sen drar du ut fjäder benet ut skärmen sen på med fjäder spännare dra ihopp lossa muttern längst upp kom ihåg hur allt sitter där under.

ta bort fjädern lossa på fjädern spännaren klämm ihopp nya fjädern och sätt dit var nogran med att övre gummit hamnar rätt på fjädern så slipper du ta isär det igen.

för att byta bak hissa upp bilden sen tar du 2 långa flörlängare och kör igenom fjädern
för mig att det är en 14mm mutter längst upp en *lång* hylsa är att före dra lossa den dra bort fjädern

ta nya fjädern tryck upp den så den ligger nästan för hålet sen våldar du in fjädern i nerkant (enklast så slipper man använda fjäder spännare

lycka till

Mvh viktor
Citera
2010-04-18, 18:08
Medlem
Vilka specialverktyg behöver jag?

Det står i haynes att man behöver en haknyckel till att lossa något. Behövs den för att bara byta fjädern?

Står också något om en spindelledsavdragare.

Fungerar vanliga hylsor av normallängd?

Är hylsförlängare nödvändigt?
Citera
2010-04-18, 18:38
Bannlyst
Jag brukar tänka att skroten håller ungefär halvapriset av vad en ny del kostar till en bil!

Som du säger så fixar du nog tt fjäder byte själv. Var bara pådet säcka att du behöver specillverktyg för att trycka ihop de gamla och nya fjäddrarna vid avmontering och på montering. Du kan köpa två stycken sådan på biltema för ca 140kr stycken och du behöver två stycken.

För man bör ha respekt för fjädraran då de lätt kan slå i sönder ett gäng ben i din hand eller ansikte om du inte ser till att "skruva" ihop dem först. Speciellt de nya då de tydligen är lite större och längre och förmodligen lite mer kraft i.

Nu är dessa speciallverktyd ifrån biltema några höjdare jämnfört med volvos egna verktyd med de fungerar och var som sakt väldigt försiktigt och se till att dessa vertyg sitter ordentligt innan du lossar fjädrana för de far iväg med en jäkla fart om ett eller två festen skulle släppa!
Citera
2014-03-15, 11:23
Medlem
Tja nån som vet hur alla brickor och sånt ska sitta på fjädern? bytte förut och tror jag satte allt rätt men det har är ett missljud som jag tolkar lite som att brickorna ligger fel, notera att det är bara höger fram som låter. Har letat som fan nu men inte hittat nått. går det att lyfta av locket på fjäderhuset för att se ner och eventuellt pilla lite eller behöver man demontera skiten för att se om det ligger rätt?
Citera
2014-03-15, 14:20
Medlem
toby79s avatar
Den här kan du titta på och jämföra med.
http://www.volvopartswebstore.com/im...e/GR-42289.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in