2010-04-09, 16:28
Medlem
Hej,

På vår nyinstallerade server (SBS2008), bootar datorn bara upp ifall Windows skivan sitter i.

Hade precis installerat allting klart och gjort alla inställningar, fast sen märkte jag att när jag tar ut skivan står det att jag ska boota upp datorn med skivan, sen välja repair i installations menyn.

Men när jag däremot har skivan i, kan jag boota upp datorn, och det står i Windows att Windows ligger på C:/

Mycket skumt, kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

Vill inte installera om allting igen, nu efter all tid jag har lagt ner på att få alla inställningar, GPOer, och profiler rätt.
Citera
2010-04-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolsson
Hej,

På vår nyinstallerade server (SBS2008), bootar datorn bara upp ifall Windows skivan sitter i.

Hade precis installerat allting klart och gjort alla inställningar, fast sen märkte jag att när jag tar ut skivan står det att jag ska boota upp datorn med skivan, sen välja repair i installations menyn.

Men när jag däremot har skivan i, kan jag boota upp datorn, och det står i Windows att Windows ligger på C:/

Mycket skumt, kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

Vill inte installera om allting igen, nu efter all tid jag har lagt ner på att få alla inställningar, GPOer, och profiler rätt.

Ändra boot sequence i BIOS?
Citera
2010-04-09, 18:23
Moderator
^Eazs avatar
som ovan talare säger, sätt din System HDD som första boot enheten i BIOS.

Ofta per default ligger optiska läsaren först, eller så ligger "fel" HDD som primär bootenhet, vilket gör så att C:\Windows inte hittas.
Citera
2010-04-09, 18:25
Medlem
Antts avatar
Kan du inte trycka på F11 eller F8 när du startar så att du kommer in i "Boot menu", sen välja att boota ifrån c?
Citera
2010-04-12, 11:18
Medlem
Såg att det var en USBdrivekey som C:/ låg på, men även en HDn. Såg jag satte USBdrivekeyn som 5 prioritet (sist), och HDn, där C:/ tydligen också låg på, som första.

Dock startar den fortfarande inte upp.
Så jag stoppade i Windows skivan och valde repair, men den hittade inget OS, så jag klickade next, och då kunde jag få åtkomst till commando prompten.

Där såg jag till min förvåning att Windows låg på E:/ istället för C:/

Har googlat lite nu, men inte fått något direkt svar på hur jag kan få E:/ att bli C:/ igen.

Har lite kommando jag ska prova köra, men ingen som har något mer tips?

Problemet återstår fortfarande, så alla tips uppskattas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in