• 1
  • 2
2004-03-21, 16:27
Medlem
Produkten du länkar till är bara till för processorn och löser inga andra problem.

Både ZM80C-HP och HeatlaneZen NCU-1000 är bygga att fungera utan fläkt men de kräver att man har en stor luftgenomströmmning i chassit, dvs antingen en front- och/eller en rearintake fläkt monterad. Det är därför bättre att ha fläktar monterade direkt på kylflänsen istället (så slipper man chassimonterade fläktar, och isf är det bättre att ha en cpu-kylare som är byggd för att ha en fläkt monterad.

Jag är själv skepptist mot HeatlaneZen NCU-1000 eftersom jag inte hört något gott om den (inget ont heller) och att dess design ger en väldig kraft på cpu-socketen (den är högoch tung, tänk hävarmsprincipen).

Men det är vad jag tycker, HeatlaneZen NCU-1000 kanske är skitbra.
Citera
2004-03-21, 16:55
Medlem
Pc för alla såg jag när jag var i affären nu har en stor artikel om att tysta datorn. Nån steg-för-steg guide.
Citera
2004-03-21, 17:36
Medlem
TWATEs avatar
Själv föredrar ja en högljud dator när ja ska sova, den överröstar min tinitus, så slipper man höra den=)
Skönare å höra ett högre ljud, som man vet att man kan stänga av, än dedär jävla pipet..
Citera
2004-03-21, 18:02
Medlem
Jag kanske ska förtydliga vad jag är ute efter lite mer. Jag är i pricip ute efter att få en så tyst dator som möjligt och för mig innebär det : inga fläktar utan mer såna lösningar som mina länkar visat. Är detta genomförbart och vilka nackdelar kan det ev. medföra i såfall?
Citera
2004-03-21, 19:45
Medlem
TWATEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siggesork
Jag kanske ska förtydliga vad jag är ute efter lite mer. Jag är i pricip ute efter att få en så tyst dator som möjligt och för mig innebär det : inga fläktar utan mer såna lösningar som mina länkar visat. Är detta genomförbart och vilka nackdelar kan det ev. medföra i såfall?

Klart genomförbart. Nackdelar, inga, om du har pengar, å stor burk. Tar ju rätt mycke plats..
Annars e ju vattenkylning nått att rekomendera. å ett chassi som e extremt ljuddempat. Kan tyvärr inte länka..
Citera
2004-03-21, 19:52
Medlem
pr00zaks avatar
Kan för övrigt passa på att rekommendera dells nya datorer.

En bekant köpte en dimension 4600 för någon månad sen. snacka om tysssssst dator! det susar lite i den bara. när hddn jobbar så knastrar det lite svagt som en bärbar ungefär... man undrar om den är på ibland

Såååå avundsjuk!
Citera
2004-03-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TWATE
Klart genomförbart. Nackdelar, inga, om du har pengar, å stor burk. Tar ju rätt mycke plats..
Annars e ju vattenkylning nått att rekomendera. å ett chassi som e extremt ljuddempat. Kan tyvärr inte länka..

Det låter ju bra. Tror nästan att jag ska satsa på ett chassi i första hand så får man se om det behövs nåt mer sen. Vad tror du om denna? : http://www.dustin.se/default.asp?ORI...PID=5010048966
Citera
2004-03-21, 23:29
Medlem
Chims avatar
Annars kan du ju ta en titt på min låda, den är rätt stor och inte så värst dyr:
http://www.datorbutiken.com/se/defau...?artId=CX-5759

Plus att den är jädrigt snygg
Citera
2004-11-09, 08:26
Medlem
Garfield.coms avatar
Jag har en Acer veriton 3600, Pentium 4, HDD 80 GB 7200 RPM, 1 GB RAM. Mer info se:

http://www.acercomputer.se/acereuro/...crc=1832729061

Till frågan, datorn ger numera ifrån sig ett oljud, lite jobbigt, man blir trött. Nedan står att om oljudet kommer från hårdiskarna, kör en defragmentering. Hjälper detta?

På FAQ finns följande info:

System is "noisy"

If you are not sure of the source of the noise, check the vents on the rear of your system to see if the noise is coming from the system power supply fan. Then open your systems' case cover to see if the noise is coming from the systems CPU fan, or hard disk drive (check users guide for location) as these are the most common sources of noise problems.

Hard Disk Noise:

Many hard drive noises can be considered normal as it works to "seek" data located on many different areas on the drive. It can even sometimes be considered as quite "noisy" because it is working very hard during this time. If the noise is considered constant and excessive, then first try running a disk defragment tool on your computers hard drive. If this does not help, then contact Technical Support.

Disk Defragmenter

Power supply Noise:

If the noise is considered constant and excessive, contact Technical Support.

CPU Fan Noise:

If the noise is considered constant and excessive, contact Technical Support.
Citera
2004-11-09, 08:31
Bannlyst
Har du testat den mest uppenbara lösningen?
Du kan konfigurera datorn så att fläkten inte är igång hela tiden utan bara när det behövs. Har jag gjort. Den går aldrig igång.
Enda gången den väsnas är när jag läser från CD/DVD.
Citera
2004-11-09, 08:38
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnbåge
Har du testat den mest uppenbara lösningen?
Du kan konfigurera datorn så att fläkten inte är igång hela tiden utan bara när det behövs. Har jag gjort. Den går aldrig igång.
Enda gången den väsnas är när jag läser från CD/DVD.

Okej, låter varmt.
Citera
2004-11-16, 12:22
Medlem
Garfield.coms avatar
Jag har en stationär dator, placerad under skrivbordet på en trähylla. Vilket är bäst för att undvika vibration? Att införskaffa en datorhållare eller någon form av matta som hämmar vibrationer, ge förslag.

Datorhållare, se Ikea´s Signum(http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores...roductId=20997
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in