• 1
  • 2
2010-04-08, 22:47
Medlem
http://tobaksfakta.org/Default.aspx?id=13106

Folkhälsoministern: "Exponeringsförbud intressant förslag"

Vad tycker ni om det här? Själv tycker jag det har gått alldeles för långt med all panik mot tobaksvaror. Om varan är laglig bör den ju kunna exponeras som vilken annan vara som helst i butiken, eller? Varför är alkoholprodukter undantagna alla sådanahär idiotförslag i det här landet. Med alkoholen går det snarare åt andra hållet, vilket känns underligt, då dessa varor enligt mig borde likställas varandra.

Tobaksreklam i tidningar har varit förbjudet i Sverige sedan början av 90-talet, men alkoholreklam har istället tillkommit och exploderat på senare år. Om alkoholreklam är tilllåten borde tobaksreklam också vara det. Varför är spriten så OK i Sverige, men inte tobaken?

Råkade visst hamna på ett sidospår redan nu, men vad tycker ni om ett eventuellt exponeringsförbud mot tobak i Sverige?
Citera
2010-04-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honco
http://tobaksfakta.org/Default.aspx?id=13106

Folkhälsoministern: "Exponeringsförbud intressant förslag"

Vad tycker ni om det här? Själv tycker jag det har gått alldeles för långt med all panik mot tobaksvaror. Om varan är laglig bör den ju kunna exponeras som vilken annan vara som helst i butiken, eller? Varför är alkoholprodukter undantagna alla sådanahär idiotförslag i det här landet. Med alkoholen går det snarare åt andra hållet, vilket känns underligt, då dessa varor enligt mig borde likställas varandra.

Tobaksreklam i tidningar har varit förbjudet i Sverige sedan början av 90-talet, men alkoholreklam har istället tillkommit och exploderat på senare år. Om alkoholreklam är tilllåten borde tobaksreklam också vara det. Varför är spriten så OK i Sverige, men inte tobaken?

Råkade visst hamna på ett sidospår redan nu, men vad tycker ni om ett eventuellt exponeringsförbud mot tobak i Sverige?
Tycker det är löjligt. Är i Oslo, och här förvarar de allt i gråa skåp typ. Man kan inte se vad de har för sorters snus så man får gissa sig fram.
Citera
2010-04-08, 23:05
Medlem
AfroBoys avatar
Menar de att det skulle hjälpa att dölja varorna? Om någon redan säljer varor till ungdomar så lär de ju knappast sluta på grund av att det ligger dolt.

Allt kristdemokraterna vill komma åt är censur, deras väg till himmelen.
Citera
2010-04-08, 23:54
Medlem
stavas avatar
Ja, herregud, förmyndarsamhället blir värre för varje dag...

Antagligen blir effekten den totalt motsatta, åtminstone bland kidsen. Ju hemligare - desto mer spännande!
Citera
2010-04-09, 00:09
Medlem
Ett exponeringsförbud i sverige är väl redan igång?

Händer att jag drar ner till Ica ibland för att köpa snus och då går processen till
på följande vis:

Man letar sig fram till någon av apparaterna i affären.
Apparaterna har en display med pekfunktion där man trycker snus & cigaretter, märke och
sort. Sedan får man en lapp ur maskinen där det står vad man ska ha för något. Därefter väl i kassan så tar det inte slut, utan då får man en kod på sitt kvitto där det står vilken maskin man ska hämta snuset i samt kod (Står några automater utanför själva affären).

haha vad var det för fel på att ha snuset i kassan precis som ciggen?
Citera
2010-04-09, 14:35
Medlem
Brasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxen
Ett exponeringsförbud i sverige är väl redan igång?

Händer att jag drar ner till Ica ibland för att köpa snus och då går processen till
på följande vis:

Man letar sig fram till någon av apparaterna i affären.
Apparaterna har en display med pekfunktion där man trycker snus & cigaretter, märke och
sort. Sedan får man en lapp ur maskinen där det står vad man ska ha för något. Därefter väl i kassan så tar det inte slut, utan då får man en kod på sitt kvitto där det står vilken maskin man ska hämta snuset i samt kod (Står några automater utanför själva affären).

haha vad var det för fel på att ha snuset i kassan precis som ciggen?

Grejen med dessa automater är väl egentligen inte exponeringen utan att rån risken blir lite mindre då de inte bara kan krossa rutan en natt och plocka åt sig all tobak. Och vad jag sett oftast både för cigaretter och snus.
Citera
2010-04-09, 14:37
Medlem
Brasks avatar
Och är det verkligen ett problem om de skulle tabort skyltar och ha snusen och ciggen under disk? eller i en automat, Snusar eller röker man vet man väl vad man vill ha och köper det? Det gör iallafall jag.
Citera
2010-04-09, 16:34
Medlem
Saypayaas avatar
Jävla "nanny-stat"! Deras dröm är ett samhälle med kontrollerade lemmlar som blint följer deras order.
Citera
2010-04-09, 22:52
Medlem
General i götets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brask
Och är det verkligen ett problem om de skulle tabort skyltar och ha snusen och ciggen under disk? eller i en automat, Snusar eller röker man vet man väl vad man vill ha och köper det? Det gör iallafall jag.

Jag får hålla med dig om det, nog känner man till de flesta sorter och det är bara att be om den man vill ha. Kylarna är inte till för någon utställning, så det går lika bra utan att man ser dem.
Citera
2010-04-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brask

Är det ett problem att jag som rökare har möjlighet att få se vilket varuutbud som finns? Hur är det tänkt att jag ska kunna få reda på nylanserade märken om jag inte ens kan se dem i butiken?
Citera
2010-04-10, 21:50
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General i götet
Jag får hålla med dig om det, nog känner man till de flesta sorter och det är bara att be om den man vill ha. Kylarna är inte till för någon utställning, så det går lika bra utan att man ser dem.

Lite jobbigt om man föredrar en sort som kanske bara finns i var fjärde eller var tionde butik.
Citera
2010-04-10, 22:00
Medlem
antagonistens avatar
Den lokala ICA-butiken har börjat med "elektroniska kort" bakom kassan så det verkar redan förekomma i viss omfattning (eller så är min ICA-butik ett undantag). Själv tycker jag att det är lika löjligt som varningsbilder på paketen. Vad hände förresten med det? Var det inte bestämt att de skulle börja med det här i Sverige...?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in