Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-08, 21:21
  #1
Medlem
Benyameans avatar
Jag har i min ägo en sådan här s.k minidator, alltså saknas cdromenhet.
Jag har heller inte adminbehörigheter på burken vilket jag skulle behöva inom en snar framtid.

Jag skulle alltså behöva byta operativsystem så att jag blir admin. Men hur ska jag gå tillväga?
Kan jag t.ex formatera om datorn och stoppa i en USB sticka med Ubuntu? Kan jag överhuvud taget formatera om burken utan att vara admin?

SNÄLLA HJÄLP MIG!!!
Citera
2010-04-08, 21:26
  #2
Medlem
BiggusDs avatar
klart du kan. stoppa in live-usb med ubuntu så är det bara att formatera och installera
Citera
2010-04-08, 21:36
  #3
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Jag skulle alltså behöva byta operativsystem så att jag blir admin. Men hur ska jag gå tillväga?
Kan jag t.ex formatera om datorn och stoppa i en USB sticka med Ubuntu? Kan jag överhuvud taget formatera om burken utan att vara admin?

Såvida du kan komma åt datorns BIOS för att ändra boot-prioriteringen så går det att byta OS med ett USB-minne
Citera
2010-04-08, 21:46
  #4
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Såvida du kan komma åt datorns BIOS för att ändra boot-prioriteringen så går det att byta OS med ett USB-minne

Sry, men jag förstår inte... Är något av en datoranalfabet. Hur vet jag om jag kan komma åt detta BIOS?

edit- Är det menyn som man kommer åt när man startar upp datorn? Vad ska jag göra för förändringar där isåfall? Och är det bara att slänga in Ubuntu på en vanlig USBsticka sen och stoppa in?
__________________
Senast redigerad av Benyamean 2010-04-08 kl. 21:49.
Citera
2010-04-08, 22:18
  #5
Medlem
BiggusDs avatar
ja, BIOS är det första du ser när du startar datorn. Prova att trycka på F12 då borde du få upp en meny där du kan välja usb-pinnen
Citera
2010-04-08, 22:27
  #6
Medlem
pipecrawlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Sry, men jag förstår inte... Är något av en datoranalfabet. Hur vet jag om jag kan komma åt detta BIOS?

edit- Är det menyn som man kommer åt när man startar upp datorn? Vad ska jag göra för förändringar där isåfall? Och är det bara att slänga in Ubuntu på en vanlig USBsticka sen och stoppa in?

När datorn startar så står det t.ex. press F2 for setup...eller F10 eller något annat, när du trycker t.ex. F2 for setup så kommer du in i datorns grundläggande inställningar, där kan du ställa in att datorn ska boota från usbminne. Om du inte kommer in där pga. ett lösenord då kan du få problem med att installera om datorn om du nu skulle behöva ställa in datorn så att den bootar från usb sticka.

Vid uppstart kan det också stå t.ex. press F8 for boot menu, i så fall väljer du att boota från usbminne
och sedan följer du instruktionerna under installationen, Du borde nog surfa in på någon linuxsida och läsa in vad du bör tänka på vid en Linuxinstallation.
En usb sticka måste göras bootbar.
En fråga, vad beror det på att du inte är Admin och i vilket läge är det som du inte är Admin?
__________________
Senast redigerad av pipecrawler 2010-04-08 kl. 22:30.
Citera
2010-04-08, 22:41
  #7
Medlem
pipecrawlers avatar
Här har du en bra länk http://seogadget.co.uk/the-ubuntu-installation-guide/

Lycka till!
Citera
2010-04-08, 23:17
  #8
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pipecrawler
När datorn startar så står det t.ex. press F2 for setup...eller F10 eller något annat, när du trycker t.ex. F2 for setup så kommer du in i datorns grundläggande inställningar, där kan du ställa in att datorn ska boota från usbminne. Om du inte kommer in där pga. ett lösenord då kan du få problem med att installera om datorn om du nu skulle behöva ställa in datorn så att den bootar från usb sticka.

Vid uppstart kan det också stå t.ex. press F8 for boot menu, i så fall väljer du att boota från usbminne
och sedan följer du instruktionerna under installationen, Du borde nog surfa in på någon linuxsida och läsa in vad du bör tänka på vid en Linuxinstallation.
En usb sticka måste göras bootbar.
En fråga, vad beror det på att du inte är Admin och i vilket läge är det som du inte är Admin?

Tack så mycket för bra info och länk.

Hur gör jag själva stickan bootbar (det kanske står i länken men jag har inte orkat kolla, för sent för att ta in ny information i min trötta skalle)?

Anledningen till att jag inte är Admin är att datorn är nå´n slags jobbdator från SIFO som jag bytte till mig och där jag bara har pw till användarekonto.
Citera
2010-04-08, 23:21
  #9
Medlem
BiggusDs avatar
Testa att dra hem unetbootin, http://unetbootin.sourceforge.net/un...ows-latest.exe där är det bara att välja vilket linux du vill ha och sedan välja vilket usb minne du vill använda. Resten fixar sig själv
Citera
2010-04-08, 23:42
  #10
Medlem
nnncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Jag har heller inte adminbehörigheter på burken vilket jag skulle behöva inom en snar framtid.

Jag skulle alltså behöva byta operativsystem så att jag blir admin.

Är du alltså enbart ute efter admin/root-access? Då är det overkill att byta OS.
Citera
2010-04-09, 11:12
  #11
Medlem
Du kan gå in i grub vid uppstart och välja köra med en root pront.
Sen kan du lägga en använda med sudo rättigheter.
Vad e det för dist du kör?
Citera
2010-04-09, 11:50
  #12
Medlem
pipecrawlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolabola
Du kan gå in i grub vid uppstart och välja köra med en root pront.
Sen kan du lägga en använda med sudo rättigheter.
Vad e det för dist du kör?

Han kör windows!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback