Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-08, 14:56
  #1
Medlem
Tjabba!

Jag kör en Ubuntuserver med rTorrent som seedbox.
Har ganska nyligen börjat få Segmentation Fault, kanske 1-10 timmar efter att man startar rTorrent (i screen).

E: Caught Segmentation fault, dumping stack:B
Tyvärr råkade jag stänga terminalen innan jag kopierat resten, men det stod typ:
No (dump)stack found.
Aborted.

Jag kör rTorrent 0.8.2/0.12.2.

Har kört en apt-get install libcurl 3, men då säger den att jag har den nyaste.

Har googlat men hittar bara saker från 2006 och de flesta passar inte riktigt min beskrivning.
För övrigt ska sägas att jag är ganska grön med Linux.

Återkommer med utförligare errormeddelande så fort Rtorrent kraschar.
Någon som har ett tips på vad jag ska göra?

mvh,
Citera
2010-04-08, 15:39
  #2
Medlem
Finkuss avatar
Segfault betyder att det antingen är fel på koden i programmet, eller att ditt RAM-minne börjar bli dåligt. Troligen det senare eftersom du kan starta programmet, men att det krashar efter ett tag.

Testa köra memtest och se om dina minnen funkar bra!
Citera
2010-04-08, 16:57
  #3
Medlem
Som Finkus antyder, är detta minnesrelaterat. Jag skulle dock gissa att det är en minnesläcka i någon applikation, dock inte rtorrent, då det verkar vara en gammal stabil version du använder. Antagligen är det något som fuckar upp när rtorrent ska läsa in data som du seedar och någonstans i denna kedjan frigörs inte minnet. Använder du någon "bleeding-edge" mjukvara för partitionen där datan ligger, typ ntfs-3g eller så?
Citera
2010-04-08, 17:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bov
Som Finkus antyder, är detta minnesrelaterat. Jag skulle dock gissa att det är en minnesläcka i någon applikation, dock inte rtorrent, då det verkar vara en gammal stabil version du använder. Antagligen är det något som fuckar upp när rtorrent ska läsa in data som du seedar och någonstans i denna kedjan frigörs inte minnet. Använder du någon "bleeding-edge" mjukvara för partitionen där datan ligger, typ ntfs-3g eller så?

Okej... ska ta o kika lite på ett memtest senare(rtorrent har var igång i ett par timmar utan crash nu & jag har ingen skärm till maskinen, kör endast ssh).

Jag har, så vitt jag vet, inget annat program aktivt på servern. Ansluter (endast) med ssh någon gång om dagen, men det borde ju inte påverka, eller hur?

Jag tror det kan vara så att det började fucka efter att jag körde en apt-get upgrade eller dylikt.
Efter upgraden tror jag inte längre man kan köra screen rtorrent, utan istället måste köra screen [retur] rtorrent [retur].

Det låter högst otroligt att det skulle vara en ny version av screen som gör att det inte funkar.

Har ganska många torrenter igång, då det är en seedbox, kan detta vara ett problem?
Citera
2010-04-16, 15:21
  #5
Medlem
Det krashade ett par gånger till, sen startade jag om... nu funkar det kanoners.. märkligt
Citera
2010-04-18, 05:35
  #6
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abergs
Det krashade ett par gånger till, sen startade jag om... nu funkar det kanoners.. märkligt

hm. kolla ditt RAM ændå. screen ska inte ha någonting med rtorrent-processen att gøra, då den bara spawnas i screen-instansen. rtorrents minnesallokering ær isolerad. det kan också vara att din hårddisk børjar faila, och dærmed corruptar swap:en.
__________________
Senast redigerad av andropa 2010-04-18 kl. 05:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback