Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-08, 14:39
  #1
Medlem
Hej, det har blivit dags att bygga en lite bättre server för filer. Jag skulle vilja ha tips på bra RAID-hårdvara (SATA), helst sådana ni verkligen testat. Runt 600 spänn får kortet kosta, jag är inte intresserad av kort för 5-6000 även om diskussion om såna kort kan vara intressant. Jag har två 2TB-diskar som jag tänkt spegla så det räcker om kortet bara tar två diskar. Systemet kör jag på en annan disk.

De kort jag sett som har stöd för "linux" specificerar inte närmare vilken variant som stöds. Som novis på linux behöver jag nog mer information än så. Bygget drar ingång när nästa LTS släpps i slutet av månaden. Burken jag har är en "small form factor" kontorsdator så kortet får inte vara för stort heller (japp, cd:n rycker efter installation).

Tackar på förhand! Dryga och obstinata svar överlåter jag till andra att svara på.
Citera
2010-04-08, 15:38
  #2
Medlem
Alfaslangs avatar
Det absolut enklaste du kan göra är att använda Linux inbyggda stöd för mjukvaru-RAID. Den eventuella prestandaförlusten jämtemot ett billigt hema-RAID-kort är försumbar på en modern dator.

Det man går miste om är batteribackup och eventuellt dedikerat minne för RAID-controllern, men det lär du inte hitta på ett RAID-kort för under 600kr ändå.
Citera
2010-04-08, 17:44
  #3
Medlem
pipecrawlers avatar
Sök på http://www.linux-drivers.org/
Citera
2010-04-08, 18:17
  #4
Medlem
Tack för svaren, jag ville undvika en mjukvaru-RAID efter mina Windows-erfarenheter men kanske funkar det bättre på linux? Prestandan behöver inte vara högsta möjliga men de mjukvaru-RAID jag sett har kraschat inom några månader så det är mer kvalitet jag är ute efter med kort. Ska kika på drivrutinerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback