2010-04-07, 20:04
Medlem
Galtsurkas avatar
Käkade en dagens häromdagen och hittade något nytt ibland salladstillbehören, det var en lite krämig sås som nästan såg lite flottig ut. Var väldigt gul och orange i färgen, antog att det var pga utav morötterna. I övrigt smakade det väldigt mycket vitlök och citron, även lite friskt som t.ex creme fraiche.

Finns det någon sådan dressing/sås som jag menar eller är det något hopkok. (Givetvis inte så svårt att komma på kanske).
Citera
2010-04-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galtsurka
Käkade en dagens häromdagen och hittade något nytt ibland salladstillbehören, det var en lite krämig sås som nästan såg lite flottig ut. Var väldigt gul och orange i färgen, antog att det var pga utav morötterna. I övrigt smakade det väldigt mycket vitlök och citron, även lite friskt som t.ex creme fraiche.

Finns det någon sådan dressing/sås som jag menar eller är det något hopkok. (Givetvis inte så svårt att komma på kanske).
Jag måste erkänna att jag blir lite nyfiken på varför du inte frågade personalen på restaurangen? De borde veta...
Citera
2010-04-07, 20:33
Medlem
dePauls avatar
Låter som en variant på Rhode Island.

~Paul~
Citera
2010-04-07, 22:12
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Kan det vara någon sorts morots tsatsiki?
Citera
2010-04-08, 09:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrmenMedApplet
Kan det vara någon sorts morots tsatsiki?
Fast jag får inte ihop vitlök och morötter i en dressing. Låter helt enkelt fel.

~Paul~
Citera
2010-04-08, 09:31
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast jag får inte ihop vitlök och morötter i en dressing. Låter helt enkelt fel.

~Paul~

Först när jag läste tänkte jag coleslaw, men sen läste jag att den smakade påtagligt vitlök.

Kanske coleslaw gjord av en förståndshandikappad kock..
Citera
2010-04-08, 09:41
Medlem
spoilers avatar
Jag har själv gjort morotstzatziki enligt detta recept - blev helt ok.
http://www.kokaihop.se/recept/morotstzatziki-2
Har även sett recept där man använder både morot och gurka.
Citera
2010-04-08, 10:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Jag har själv gjort morotstzatziki enligt detta recept - blev helt ok.
http://www.kokaihop.se/recept/morotstzatziki-2
Har även sett recept där man använder både morot och gurka.
Allting går tydligen att kombinera. Frågan är dock hur gott det är .

~Paul~
Citera
2010-04-08, 11:56
Medlem
Galtsurkas avatar
Japp, det måste varit morotstzatsiki. Var riktigt jävla gott faktiskt. Tack för länken, enligt receptet så innehöll den ungefär allt som jag lyckades urskilja ur smaken.

Anledningen till att jag inte frågade personalen var att jag först inte tänkte käka det alls, men bestämde mig för att pröva ändå och glömde sedan helt enkelt av att fråga. Om dom serverar det i framtiden så skall jag fråga, passade väldigt bra till stekt fisk och potatis och en blandning av andra grönsaker. Tack för svaren!
Citera
2010-04-08, 20:09
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Jag har aldrig själv smakat på morotstsatsiki men eftersom jag gillar vanlig tsatsiki så blir jag sugen på att prova även denna variant.
Citera
2010-04-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Låter som en variant på Rhode Island.

~Paul~

Inte.

Rhode Island är en sås/dressing du gör på gräddfil, mayo, chilisås, salt, peppar, konjak och tabasco.

ingen vitlök eller citron, så morotsdressingen i fråga är långt ifrån en variant på Rhode Island.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in