Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-21, 09:41
  #133
Avstängd
Mertillens avatar
Journalister i Amerika får sig en känga. Kan användas mot journalisterna i Sverige

http://video.foxnews.com/v/533062479...#sp=show-clips

Sådana är de:

Propagandister, identitetsvänsterns bästa vänner
Fria från skrupler
Ger sig själva priser (ingen annan gillar dem)
Lättkränkta när de kallas för vad de är: fienden
Hyllar sig själva på bekostnad av det mikroskopiska antal journalister som riskerat sina liv i arbetet
Citera
2017-02-21, 11:16
  #134
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag hatar inte "journalister" i allmänhet, men jag är generellt mycket misstänksam mot dem. Vissa journalister kan man nog säga att jag hatar, andra hatar jag inte.

Anledningen till att jag känner denna starka känsla mot vissa journalister, är att jag själv har erfarenheter av hur de arbetar, i ett par fall då jag själv direkt eller indirekt varit inblandad, i andra fall då jag varit delaktig som kollega eller rådgivare till den utsatta personen.

När det gällt journalister från facktidskrifter har jag bara goda erfarenheter, de har varit intresserade av att få till korrekt information och att de uppfattat rätt vad som sagts. Det har då i och för sig varit fråga om att syftet med artikeln skall vara att informera om något förhållande eller att skildra någons syn på saken.

När det gäller journalister från nyhetsmedia däremot, har det varit helt uppenbart att de haft en agenda, i det att de från början bestämt vilken vinkling de skall ha på det som rapporteras. Även om man fått kolla citat, har det varit uppenbart från början vem som skall vara skurk och vem det skall vara synd om i reportagen och detta har också kommit till uttryck i slutresultatet. Sådana arbetsmetoder inger inte förtroende.

Jag umgås inte varje dag professionellt med media, tack och lov, men det lilla jag själv har sett har lett till ett grundmurat journalistförakt. Varje gång då jag känt till förhållandena bakom en nyhetsartikel, har det som rapporterats varit helt eller delvis felaktigt. Hur någon med erfarenhet av media kan lita på journalister är en gåta.
Citera
2017-02-21, 15:27
  #135
Medlem
Stones avatar
Jag hatar absolut inte journalister. jag hatar bara att de är något av mediastjärnör och allt de skriver gör de i sina egna namn. Därav blir de sina texter. De kan inte skriva invandrarkritiskt för vad skulle deras vänskapskrets säga? Hur kan det påverka karriären? Vad kan hända på stan?

De har inte lyckats att bli den neutrala berättaren av samhällets utveckling som man skulle kunna önska av yrkeskåren.

Sen har de blivit överkörda av social medier och andras röster som ibland ljuder högre. Detta fenomen har de inte riktigt förstått. Deras "sanning" går stick i stäv med andras vilket gör att dessa kallas troll och marionetter etc.
Citera
2017-02-21, 17:11
  #136
Medlem
Enydrions avatar
Nej, det är de inte värda, men jag funderar på att köpa aktier i en lyktstolpfabrik, det är väl risk att de blir utslitna när folk får nog, och då kunde jag tjäna en slant när de behöver bytas ut...
Citera
2017-02-22, 10:50
  #137
Medlem
Jag hatar inte journalister men jag förstår att de väcker starka känslor. Förutom allt trams de skriver om kändisar verkar väldigt få av dem vara intresserade av att granska våra makthavare och politiker. På senare tid går mer och mer tid åt att granska enskilda personer och låta makthavarna komma undan med frågor från Kamratposten.

Vi behöver granskning av media i Sverige. Jag gillar en del av den alternativa media som vuxit fram men den har ju också politisk färgning, precis som etablerad media. Jag ser helst media som något neutralt och oberoende som inte hänger upp sig på politisk tillhörighet eller dolda samband och relationer mellan andra journalister eller de som ska granskas.

Det sparas inget krut på att tala illa om "citizen journalismen" eller alternativmedia men det är vad som skulle kunna rädda det här landet. När etablerad media granskar medborgarna istället för makten får medborgarna granska media.

Vi har sett några försök, t ex Flashbackgrävarna. Privata initiativ som snart dör ut eftersom det tar tid och energi när man har andra jobb att sköta och familj o s v. Men jag skulle gärna se fler liknande initiativ. Oberoende, decentraliserat och egentligen helt oorganiserat. Hade jag tid skulle jag ägna all min fritid åt att granska SVT. Finns en väldigt bra grupp på Flashback som gör det. Mer sådant, tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback