Det är derivatan du klurar på. Ta stäckan mellan 1 och 2. Där emellan finns 1.99999. Då har du zoomat in en hel del och är ganska nära 2. Sträckan du då har kvar till två tar jag och delar i 10 delar och du zoomar in på en tiondel. Jag delar den i tio och du zoomar in på en tiondel. Du zoomar närmare och närmare medan jag fortsätter dela. Det matematiker säger är att vi närmar oss "limit" dvs vi närmar oss hela tiden 2 (kommer närmare och närmare). Men du kan zooma in oändligt mycket alltså finns inget "närmast" utan vi får helt enkelt säga att 1.9999999999...=2, dvs tallinjen är fluid och utan distinkta delar. Säg att punkten x är nånstans och delta-x (en liten triangel och sedan x) är en punkt nära x (nära=zooma in och in och in och in...). Stäckan mellan x och dx (dx=delta-x) är en pytteliten sträcka som jag tänker zooma in på och sätta dx ännu närmare x. Och ännu närmare osv osv, dx är helt enkelt "skitlitet", vad annars ska vi kalla det?
d+dx är derivatan. Ta d+dx någonstans på en graf och du har lutningen i just den punkten (en rak linje som återspeglar förändringen i grafen mellan x och dx). "Momentanhastighet" om kurvan handlar om hastighet eller värdeförändringen i en spekifik tidpunkt om grafen handlar om en aktie. Derivata kan användas till mycket.
Din paradox är mycket lik Xenu's arrow som var någonting filosofer klurade på i flera hundra år (innan Newton och Leibnitz). Om jag skjuter en pil mot dig och pilen går halva sträckan på en viss tid, right? Pilen går hälften av den sträckan på en viss tid. Hälften av den sträckan på en tid. Hälften av den sträckan på tid. Hälften av den på tid. Halva, halva, halva, halva men när når pilen offret? Aldrig? Haha! (Svar: Applicera konceptet om att zooma in på detta

)