2010-04-06, 22:51
Medlem
Hej, trådar som denna finns men verkar ha några år på nacken.

Jag är 20 år gammal och intresserad av att skaffa ett budbilsjobb i Stockholm. Har haft min lapp sedan 080908 och har några korta frågor. (5 månader kvar på prövotiden).

Någon som kan tipsa om vilka företag man kan/bör vända sig till? Rekommendationer/varningar eller endast en uppradning av vilka budfirmor som finns i Stockholm skulle uppskattas väldigt mkt.

Vad jag har förstått så använder sig en del stora företag av "åkare" som i sin tur står för personalen. Någon som kan ge lite mer klarhet i hur detta fungerar, verkar väldigt trassligt att veta vem man ska vända sig till för jobb med min bild av hur det fungerar.

(jag har rätt bra lokalkännedom i Stockholmsområdet men kör man med GPS som standard i bilarna nuförtiden?:P)

All info uppskattas!
/axl
Senast redigerad av jaxl 2010-04-06 kl. 22:53.
Citera
2010-04-06, 23:18
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Fel på gula sidorna?
http://www.jetpak.se/Pages/Startsida.aspx
Citera
2010-04-06, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Fel på gula sidorna?
http://www.jetpak.se/Pages/Startsida.aspx

gula sidorna fungerar fint och jag kanske ska ta bort min notis om att en uppradning av firmor uppskattas. men jag ber även om personliga rekommendationer och varningar av folk med erfarenhet m.m.

annars var det ett bra svar med tuff attityd från din sida. tack
Citera
2010-04-07, 01:00
Medlem
Carlo.Gambinos avatar
Glassbil
Citera
2010-04-07, 02:21
Medlem
DunderKs avatar
Poståkeriet brukar vara en start för många, dom brukade inte kräva någon erfarenhet tidigare. Skrotbilar, sämst lön, väldigt stressigt, inkompetenta chefer, inget särskilt skoj jobb alls eftersom det inte var särskilt mycket körning.

Nu har inte jag kört i Stockholm, så det kan skilja sig.

DHL, Jetpak, TNT, Flygfrakt, Schenker, UPS, Poståkeriet, PEX, Box delivery, Uppdraget är väl några av dom vanligare.

GPS är för amatörer, bättre o lära sig ordentligt från grunden o kolla i kartboken så man lär sig.
Senast redigerad av DunderK 2010-04-07 kl. 02:24.
Citera
2010-04-07, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Poståkeriet brukar vara en start för många, dom brukade inte kräva någon erfarenhet tidigare. Skrotbilar, sämst lön, väldigt stressigt, inkompetenta chefer, inget särskilt skoj jobb alls eftersom det inte var särskilt mycket körning.

Nu har inte jag kört i Stockholm, så det kan skilja sig.

DHL, Jetpak, TNT, Flygfrakt, Schenker, UPS, Poståkeriet, PEX, Box delivery, Uppdraget är väl några av dom vanligare.

GPS är för amatörer, bättre o lära sig ordentligt från grunden o kolla i kartboken så man lär sig.

tack för svar. så det är kartbok som är standarden alltså?
Citera
2010-04-07, 08:56
Medlem
jetpletts avatar
Jag tycker du ska satsa på GPS.
Varför memorera i onödan?
Citera
2010-04-07, 09:13
Bannlyst
Även om skitföretage inte tillhandahåller en hyffsad gps så skulle jag själv mycket väl kunna tänka mig att köpa en själv!

Är det så att du får dina uppdrag i datorn? Då finns det tillsatser som kostar runt 600kr och sedan laddar du hem ett kartprogramm från PB och sen fungerar din data som en gps som kan visa vart du är, den kan visa pilar och den kan prata med dig!

Detta gjorde jag på mitt sista arbete, köpte en lös antenn för 600kr och pluggade in den i datorn. Sen hittade man altid rätt på första försöket!

Sen kunde man placera "märken" på de ställena du var ofta på så var det bara att klicka på ett av märkena så kom själva färdvägen upp på direkten.

Jag har svårt att tro att det finns någon seriös budfirma som ger dig en kartbok över stockholm när vi lever i år 2010 och gps:erna fungerar helt utmärkt och du lär spara tid på att hitta rätt gång på gång!

Om du ska till ett bygge så kan du till och med få kordinaterna till stället du ska lasta ur så slipper du springa och fråga var denna person håller hus osv!

Gjorde detta själv, hade gps i min mobil, kollade sifrorna och gav dem till killen som skulle komma och 5 minuter senare stiger han in i byggdoden och vi bjuder honom på en kaffe!
Citera
2010-04-07, 10:09
Medlem
Gluttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Box delivery

Aka Bring.

Bring är känt för att anställa unga, iallafall på bring citymail, gäller kanske inte bring och deras budbilar. Annars kan du söka tjänsten som coach på bring citymail, då åker du omkring i en budbil och lastar av lite post här och där.
Citera
2010-04-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaxl
Vad jag har förstått så använder sig en del stora företag av "åkare" som i sin tur står för personalen. Någon som kan ge lite mer klarhet i hur detta fungerar, verkar väldigt trassligt att veta vem man ska vända sig till för jobb med min bild av hur det fungerar.

Det är väl det här som är grejen. Om jag har fattat rätt, så är det ingen idé att ringa DHL, Jetpak, UPS osv, eftersom det inte är de som rekryterar chaufförer. Jag skulle också uppskatta lite mer klarhet i det här, och hur man kan ta reda på vilka personer det faktiskt är värt att kontakta.
Citera
2010-04-08, 02:03
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldkatt
Det är väl det här som är grejen. Om jag har fattat rätt, så är det ingen idé att ringa DHL, Jetpak, UPS osv, eftersom det inte är de som rekryterar chaufförer. Jag skulle också uppskatta lite mer klarhet i det här, och hur man kan ta reda på vilka personer det faktiskt är värt att kontakta.

DHL och UPS har sina "egna" bilar, så till dom kan du söka dig direkt. Jetpak har en massa olika åkerier som kör för dom. Ring och hör bara.
Citera
2010-04-08, 02:16
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaxl
tack för svar. så det är kartbok som är standarden alltså?

Var väl 2årsedan när jag körde bud, och då hade ingen på mitt företag GPS i bilen, om du kör för ex DHL, Poståkeriet, Schenker kommer du förmodligen få köra ett begränsat område, som du lär dig efterhand. Om man kör få körningar inom ett väldigt stort område kan det säkert vara jättebra med GPS.

Kör Taxi nu, aldrig behövt använda GPS:en. Känns som en del av yrkesstoltheten, pinsamt med yrkeschaufförer som använder GPS jämt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in