2010-04-06, 17:27
Medlem
Hej!

En vän har precis flyttat till en ny lägenhet. Han betalar 4000 kr per månad för 25 kvm. Var dit idag och den förra ägaren har verkligen misskött flyttstädningen - i diskhon *såg det ut som* att någon kokat makaroner och bränt fast det. Även om det bara var fett och smuts så var det rent ut sagt jävligt äckligt. Flottfläckar och matrester på kaklet, inte avfrostat frysen, skitig spis och så vidare. Det enda som i princip var gjort var en dammsugning och toastädning. Vi satt och funderade idag men vill ha fler åsikter - hur mycket avdrag på nästa månadshyra är det rimligt att han begär? Någon som varit med om liknande situation?
Citera
2010-04-06, 17:37
Medlem
Tazquas avatar
Frågade samma sak när jag flyttade in i nuvarande. Men dom sa bara att vi inte skulle göra nåt åt det så hyrde dom in en städfirma och debiterade förra hyresgästen.
Tror inte dom kommer ta nåt avdrag för det tyvärr.
Citera
2010-04-06, 17:49
Bannlyst
Brukar man inte ha ett besiktningsprotokoll när man flyttar ut som man ska gå igenom punkt för punkt och sen ska en från hyresvärlden titta på pappret och jämnföra punkterna med hur hur lägenheten ser ut i verkligheten.

Sen ska den blivande hyresgästen gå igenom ett liknande papper som han ska skriva i och om han inte är nöjd så ska detta åtgärdas?

SÅ var det åtminstendes på min tid när jag hyrde. Jag städade även ur min mormors lägenhet när hon dog och då fick jag en mapp med 10 sidor med saker jag skulle gå igenom så jag fick kalla in hela familjen för att hinna med alla punkter.

Sen fick jag möjlighet att prata med den blivande hyresgästen angående persienner och liknande som jag tyckte det var vansiningt att ta ner osv. Han gav då sitt tillstånd att låta dess sitta kvar så alla blev nöjda till slut!

När jag köpte min bostadsrätt så såg den ut som en svinstia, den var inte alls stödad och mäklaren skämndes nästan. Jag sa att om "blatte" killen går ner 20 000 i pris så köper jag den. Den kostade ifrån början 55000kr. Han gick med på detta och jag tog med hela familjen för att städa lägenheten och de 20k jag slapp att lägga ut köpte jag ny spis, kylskåt och tvättmaskin för istället!
Citera
2010-04-06, 20:18
Medlem
2MissMes avatar
Om den dåliga städningen inte är rapporterad i inflyttningsbesiktningen ska han genast kontakta hyresvärden och be att de tittar på städningen. Hur man löser den dåliga städningen kan variera, ofta brukar de skicka dit en städfirma, men det kan också gå att komma överens om en hyresnedsättning eller annan kompensation mot att man städar själv.
Citera
2010-04-07, 11:43
Medlem
Kalmantos avatar
Jag var med om ett triangelbyte där det muntligt var överenskommet att "alla skulle ta lätt på städningen då det ändå skulle bli så mycket bök att flytta alla tre samtidigt". Vad det innebär att "ta lätt på städningen" visade sig vara en högst subjektiv uppfattning. Jag blev strax efter skyldig att betala en räkning på 1250 kronor till min gamla hyresvärd eftersom idioten som flyttat in i min gamla lägenhet tyckt att det var för ostädat. Då det inte fanns några papper skrivna angående vår överenskommelse så fick han rätt och det var bara att betala den summan de fastställt att hans privata städningsåtaganden var värda. 1250 kronor kostade alltså flyttstädningen för en 1:a så det bör du ju kunna kräva.
Citera
2010-09-26, 13:32
Medlem
Continental Ops avatar
Detta verkar vara den enda tråden för detta. Har flyttat in i en lgh där det inte besiktats städning överhuvudtaget utan en av lurkarna på förvaltningsbolaget sa typ att han sa ju åt dem att städa lol. De som bodde därinne har gjort ngt slags försök att städa men det är helt oproffsigt gjort, flammiga fönster o ingrodd skit i golven som borde ha skrubbats eg, de har bara bara kört igenom det utan att kolla om det blivit rent typ.

Detta är ostridigt och eg inget som värden kan ifrågasätta. Jag ringde direkt o sa åt dem, jag sa, vilket kanske var dumt, att det viktigaste är att de fixar kök o badrum asap, men jag hade ju redan kommit in med möbler o saker liksom.

Senare i veckan hade det varit nån inne o städat kök o badrum, dock jävligt dåligt, jag hittade prylar kvar i skåp o tejprester på golvet etc, de hade även använt min mopp. Jag är rätt säker på att det inte var en firma utan dumlantisarna som gjorde en insats själva. Övriga rum har jag fått städa själv, o ärligt talat hur skulle det annars ha gått till när jag ju redan flyttat in med möbler o skit liksom?

Jag har dokumenterat rätt mkt med mobilkameran o har bilder på grejer direkt när jag flyttade in, bilder på kök o badrum efter den påstådda städfirman var inne samt. Jag tror mig ha säkrat bevisning nog i foton o e-postkorrespondens för att kunna gå vidare med det. Något besiktningsprotokoll har heller inte presenterats trots skriftliga påstötningar.

Värden har svarat först att visst jag kommer få hyresavdrag men sedan börjat slingra sig med en massa dösnack om att jag måste stämma av med förvaltningsbolaget först och att de måste reklamera städfirman, lurken på förvaltningsbolaget sa att de skulle debitera föregående hyresgäst. För mig känns det uppenbart att de bara snackar skit och nu gått över till den vanliga taktiken, låt kunden tröttna.

Jag har redan sagt upp skiten o fixat bättre boende men måste ju utgå ifrån att de kommer besikta när jag flyttar ut o jag tänker anlita firma för det då jag inte har nån lust att städa det där o leta efter grejer som föregående hyresgäster missat. Då vill jag givetvis ha så mkt hyresavdrag som möjligt för att betala städfirman med. Överhuvudtaget vill jag inte bjussa de här bolagen på en massa stålar.

Jag har inte framfört något beloppsbestämt yrkande utan bara sagt allmänt att jag vill ha avdrag. För att komma vidare med de här människorna tror jag att nästa steg måste bli ett konkret yrkande med hot om KFM om de inte pröjsar inom x antal dagar så att jag kommer nånvart. Ärligt talat så fattar jag inte varför värden krånglar, han borde bara kunna sätta åt förvaltningsbolaget.

Min fråga är hur ska jag beräkna beloppet liksom? Vad jag förstått kan man inte få så mkt om man enbart räknar på hur mkt tid man lagt ner själv på städning, för så jävla lång tid tar det ju inte att städa ett par rum liksom men det finns ju massvis med grejer kvar att göra, putsa fönstren ordentligt, rensa fläktsystem, rensa vattenlås o tvättmaskin, göra rent golven ordentligt (jag hittar grejer då o då som jag skrubbar bort med svamp).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in