Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-05, 18:14
  #1
Medlem
Hejsan alla FB-e!

Jag har sökt lite här på forum svar på min fråga men utan framgång.

Jag och farsan hade tänkt att åka till den vildmarken i Västerbotten till sommaren och fiska i älv/sjö.

Tanken vart att åka ditt ifrån Stockholm och hyra en stuga eller tälta. Fiska under 2-3 dagars period och upptäcka den vackra svenska naturen!

Vi behöver eran hjälp med tips angående platser,campingar och sedan bra fiske älv. Är ute efter Harr, öring, sik, lake och röding.

Vi är vanliga amatör fiskare som kan fiska med den vanligaste fiske utrustning som haspel spön,spinn spön och flugspön.

Gärna kom med lite tips som:

* boende/fiskecamping
* fiskeplats med mindre folk (inte som i Älvkarleby)
* bra fiskeperiod
* rätta fiskeutrustning
* rätta fiskespön
* tänka på !

Vi är inte ute att fiska 20 öringar och ta med dom hem)) Tanken är bara få upp någon fisk och grilla, så inte svälja ihjäl sig på kvällen och få goda minnen med sig efteråt!

Tack i förväg!!!
Citera
2010-04-09, 14:12
  #2
Medlem
ehi1337s avatar
Eftersom jag brukar vara runt Piteåtrakterna på sommaren har jag några platser som brukar leverera. Finns en fiskecamp i Jävre ( http://www.fiskecampen.se/ ) men det känns som fusk när det finns så många andra ställen du kan fiska på i Norrland. Testa Byske och Åbyälven. Finns även storlax i Piteälven. Sen finns det även insjöar som det är inplanterat i i Svensbyn (Norrbotten).

Hoppas det kan vara till någon hjälp annars är det bara att kontakta turistbyrån någonstans i Västerbotten så hjälper de säkert till med både boende och fiskeplatser.
Citera
2010-04-09, 19:21
  #3
Medlem
Shankss avatar
Jag har svarat, dock privat.
Citera
2010-07-07, 11:43
  #4
Medlem
Frittframs avatar
Någon som har erfarenheter av älvar och åar i Västerbotten?

Ex Lögdeå, Öre älv & Vindelälven?

Tanken är att det skall fiskas betydligt mer denna sommar, men jag har inte så stor erfarenhet av vattnen i Västerbottens kustland.
Jag och en vän drar iväg om någon dag och spenderar ett dygn i jakt på Harr & Öring, förmodligen i krokarna kring Kärringberget. Så om ingen har några bättre tips så kommer en liten rapport om området senare.

Vi är spinn och gammeldags jävla mask å krok fiskare som mer njuter av upplevelsen än storleken på bytet. Så kom inte dragandes med tips om machosvåra vadarstövlar å flugtrassel ställen vid något fult kraftverk. För då får ni ett skedrag uppkört i tvåan!

MVH
Citera
2010-07-07, 12:08
  #5
Medlem
mannenavgulds avatar
Lögdeälven har jag fiska i några gånger, fått harr och gädda. Då har jag antingen metat med mask eller kört med spinn. Grymt fin natur också. Annars rekommenderar jag fjällen, grym natur och oftast grymt fiske.
Citera
2010-07-07, 13:37
  #6
Medlem
Frittframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenavguld
Lögdeälven har jag fiska i några gånger, fått harr och gädda. Då har jag antingen metat med mask eller kört med spinn. Grymt fin natur också. Annars rekommenderar jag fjällen, grym natur och oftast grymt fiske.


Har du några tips på sköna sträckor i Lögdeälven? Trevliga små forsar att spinnfiska och bottenmeta i?
Är grymt sugen på att åka dit och testa.
Citera
2010-07-07, 16:38
  #7
Medlem
Shankss avatar
Jag är kunnig på Vindelälven. Vad vill du veta?
Citera
2010-07-08, 09:41
  #8
Medlem
Frittframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Jag är kunnig på Vindelälven. Vad vill du veta?

Ptja, det vore trevligt att höra ungefär hu långt uppströms från kusten man bör röra sig för att stöta på något egentligt Harrfiske? Finns det några trevliga biflöden inom två timmar från kusten med kanske ännu bättre Har(r) jakt?
Citera
2010-07-08, 20:56
  #9
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frittfram
Ptja, det vore trevligt att höra ungefär hu långt uppströms från kusten man bör röra sig för att stöta på något egentligt Harrfiske? Finns det några trevliga biflöden inom två timmar från kusten med kanske ännu bättre Har(r) jakt?

Har svarat nu. Privat.
Citera
2022-07-20, 08:12
  #10
Medlem
Gammal tråd jag vet. Men undrar över fiske sträckor runtomkring vindeln med några mils omnejd. Jag är här på besök och har både enhands och 2 hands flugspö med mig och är på jakt efter främst lax/öring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback