2010-04-05, 14:43
Medlem
largemans avatar
hejsan.
jag har köpt mig en fin o dyr yuccapalm.
så fort den kom in i huset så tilldrog den sig min ena katts intresse, och han är där o gnager hela tiden.
hur får man honom att sluta med det?
vi satt oss och pratade ut om detta men han verkade inte riktigt lyssna.
vill ju gärna att han ska kunna sitta i fönstret brevid blomman och titta ut.
Citera
2010-04-05, 14:47
Medlem
digitizes avatar
katter gillar inte citron eller lime lukt det brukar jag använda för att hålla dom borta från bord osv med. Några "tärningar" som du lägger lite en "grund kopp" eller liknande som du sticker ner i palm jorden borde fungera.

Andra tips:
Citat:
Stryk tandkräm på krukkanten, lägg citronskal på jorden, vinäger, ättika, vad som helst som luktar starkt och surt.
Ett alternativ skulle också vara att när katten är framme och gnager på växten så sprayar du vatten på han/hon med en blomspruta.
Senast redigerad av digitize 2010-04-05 kl. 14:51.
Citera
2010-04-05, 14:51
Medlem
Mummies avatar
Omöjligt, tyvärr.
Du har köpt iaf mina katters favoritväxt att gnaga på.

Växter med smala taggiga blad är nästa favorit medan stora runda mjuka blad nästan går bort.
Annars får du passa på katten och lära den att inte äta dina blommor, använd blomspruta.
Nästa grej är ett stort klösträd och kattgräs men då måste katten ha tillgång till kattgräs varje dag för att inte röra blommorna.
Citera
2010-04-05, 14:53
Medlem
Labaratas avatar
Fy spray, eller så kör du blomspruts bestraffnings metoden.
Citera
2010-04-05, 15:00
Medlem
largemans avatar
spraya vatten på han funkar tyvärr inte. han sitter bara o stirrar på mig när jag gör det och går sedan iväg (när han vill) och torkar sig.

och kattgräset gräver dom i och leker med "kockorna".

ja får testa med lite citron och flytta palmen från fönstret.

tack för svar
Citera
2010-04-05, 15:03
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av largeman
spraya vatten på han funkar tyvärr inte. han sitter bara o stirrar på mig när jag gör det och går sedan iväg (när han vill) och torkar sig.

och kattgräset gräver dom i och leker med "kockorna".

ja får testa med lite citron och flytta palmen från fönstret.

tack för svar

Som mina då.
Inga av mina katter har reagerat på citron eller tandkräm osv.
En katt gillade inte Coca cola, det kan man inte ha i fönstret.
Citera
2010-04-05, 20:20
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Inga av mina katter har reagerat på citron eller tandkräm osv.
En katt gillade inte Coca cola, det kan man inte ha i fönstret.
Min katta tycker riktigt illa om lukten av färska apelsiner; däremot har hon inget emot grapefruktjuice. Vet inte om hon gör skillnad mellan apelsin och grapefrukt eller mellan färsk citrusfrukt och jos därav, men jag lyckades i alla fall få henne att dricka lite av grapejuicen utan att skaka av avsky. Hon tyckte nog inte att det var gott, men hon var mer likgiltig än äcklad.

För övrigt: hur får man katten att låta bli kattgräset innan det har vuxit upp till den längd att man kan ge det som tilltugg till henne? Det ska ju liksom stå i ett fönster under groddperioden....
Citera
2010-04-06, 07:49
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Min katta tycker riktigt illa om lukten av färska apelsiner; däremot har hon inget emot grapefruktjuice. Vet inte om hon gör skillnad mellan apelsin och grapefrukt eller mellan färsk citrusfrukt och jos därav, men jag lyckades i alla fall få henne att dricka lite av grapejuicen utan att skaka av avsky. Hon tyckte nog inte att det var gott, men hon var mer likgiltig än äcklad.

För övrigt: hur får man katten att låta bli kattgräset innan det har vuxit upp till den längd att man kan ge det som tilltugg till henne? Det ska ju liksom stå i ett fönster under groddperioden....

Har du inget fönster som katten inte kommer åt?
Vi har te.x toafönster där katterna inte är.

En katt som smakade grapejuice.

Öppnar vi en colaburk sticker en av katterna och kommer inte igen förrän colan är borta.

En av mina katter som åt alla mina blommor slutade inte förrän jag köpte hem kaktusar och satte de brevid de utsatta blommorna, en på varje sida.
Inte de kaktusar med pyttesmå taggar utan de med stora, annars gör det ont även efter de stuckit sig.
Citera
2010-04-06, 10:34
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Har du inget fönster som katten inte kommer åt?
Nä, inget som har en fönsterbräda.

Citat:
En katt som smakade grapejuice.
Jag har nu prövat med apelsinjuice också, och reaktionen var ungefär densamma. Det är alltså den färska frukten hon reagerar mot.

För övrigt vill katten också ha ett ord med i laget:
58iiiiiiiiu8
Hoppas det inte strider mot någon FB-regel nu bara.
Citera
2010-04-06, 11:08
Medlem
largemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy

jag körde med ett minidrivhus. finns att köpa för en 50lapp lite överallt denna årstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in