Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-04, 17:43
Medlem
hej, kan någon svara på denna fråga. Vad kopplas till vad i en live setup i detta exempel.

Vi säger att jag har en dator som spelar en låt på en klubb. kopplar jag min dator till en mixer som kopplas direkt till högtalare eller går det först via en förstärkare som gör att ljudet blir högre innan det går in i högtalare?

dator>mixer>högtalare

eller

dator>mixer>förstärkare>högtalare

För jag kan inte förstå varför det blir högt på livspelningar om man har lika högt på låtens volym där som man har hemma i sina egna högtalare!
Citera
2010-04-04, 17:45
Medlem
milkmannenknas avatar
För på livekonserter så pumpar de ut tiotusentals med Watt ?
Citera
2010-04-04, 18:14
Medlem
ollivollis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkmannenkna

Låter rättså logiskt.
Citera
2010-04-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milkmannenkna

så att om jag har 50% volym på ett youtubeklipp med mina högtalare hemma, och sedan byter ut dem mot ac/dc högtalare så blir det genast högre?
Citera
2010-04-04, 18:40
Medlem
Don Fadäsos avatar
Det är flera saker som gör att det blir högre. De har slutstegsförstärkare och högtalare som bägge ger högre effekt.

Mixern gör däremot ingen märkbar skillnad. Den är bara till för att ställa in EQ och lägga olika kanaler i balans - t.ex för en DJ så att mikrofonen är på lagom volym i förhållande till den musik som spelas.
Citera
2010-04-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Det är flera saker som gör att det blir högre. De har slutstegsförstärkare och högtalare som bägge ger högre effekt.

Mixern gör däremot ingen märkbar skillnad. Den är bara till för att ställa in EQ och lägga olika kanaler i balans - t.ex för en DJ så att mikrofonen är på lagom volym i förhållande till den musik som spelas.

tack! vad är det för kablar man har från mixern till det andra då?
Citera
2010-04-04, 20:03
Medlem
Kompressor och limiter är nog svaret du letar efter.
Citera
2010-04-04, 20:04
Medlem
Och givetvis att deras högtalare är superstora såklart.
Citera
2010-04-04, 21:30
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomenk
tack! vad är det för kablar man har från mixern till det andra då?
Normalt har man vanliga XLR-kablar.
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Kompressor och limiter är nog svaret du letar efter.
Ge dig! Att lägga på lite kompressor kommer inte att göra att du kan få en hel nattklubb att rocka loss till en djävla laptop.
Citera
2010-04-04, 22:07
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:

Mellan förstärkaren och högtalarna har man oftast s.k. Speakon-kabel

Sen har man väl slutsteg och högtalarkabinetter som producerar massa watt.

Sen vill jag också vara lite petig och säga att ljudet blir starkare, inte högre
Citera
2010-04-04, 22:36
Medlem
Citat:

Ge dig! Att lägga på lite kompressor kommer inte att göra att du kan få en hel nattklubb att rocka loss till en djävla laptop.

Ta inte den jävla bondraggartonen mot mig, dom har ändå kompressor eller limiter i kedjan för att kontrollera ljudnivån ut speciellt om det är live med sångare och sånt så signalen inte ska bli för stark när den tar i osv. Men givetvis kan du inte ha laptopspeakers för det soundet. Vilket jag också skrev under men du såg väl din chans att vara lite spänd där, slappna av nu din bondraggare.
Citera
2010-04-04, 23:34
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Ta inte den jävla bondraggartonen mot mig, dom har ändå kompressor eller limiter i kedjan för att kontrollera ljudnivån ut speciellt om det är live med sångare och sånt så signalen inte ska bli för stark när den tar i osv. Men givetvis kan du inte ha laptopspeakers för det soundet. Vilket jag också skrev under men du såg väl din chans att vara lite spänd där, slappna av nu din bondraggare.
Bondraggarton? Läs vad jag skrev igen, min vän. Så illa var det inte. Slappna av själv nu. Lugn och fin!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in