Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-03-18, 20:13
  #1
Medlem
Är det ingen som har varit inne i Romeleåsen?
Den ligger strax utanför Lund, Skåne.
Militärer har haft den som en hemlig radarbas, men för ett par år
sedan köpte Telia den. Det finns ett par ingångar till berget.

Någon som har varit där?
Citera
2004-03-18, 23:42
  #2
Medlem
Inte direkt vid radarn tror jag, däremot har jag varit i trakterna så att säga. Fanns en hel del aktivitet. Var ju iofs några år sedan men men... alltid mycket övningar osv.

Var en spaningsradar, nån som vet vilken typ? Kodnamn Hinden.

När köpte telia området? Vad jag visste så användes fortfarande området av militären och anläggningen är fortfarande skyddsobjekt. Vet du vad telia isåfall skulle ha i berget där?
Citera
2004-03-19, 10:20
  #3
Medlem
Det är ju fortfarande viktigt för samhället, alltså ett skyddsobjekt.
Tror att det var tänkt att Telia skulle ställa viktiga växlar där nere.
Men jag tvivlar på att dom har flyttat in, men det brukar vara en del
bilar där, dock inte militära.

Men det borde väl gå att komma in där? Finns ju ganska många
skumma hus och dörrar i skogarna runt berget.
Citera
2004-03-20, 00:03
  #4
Medlem
Hinden

Om detta stämmer kommer ni att ha mycket stora problem att ta er in. Även om anläggningen är civil så förmodar jag att gaslås och stötvågsdörrar är kvar. De flesta av dessa anläggningar är byggda under kalla krigets dagar, dvs Atomsäkra..
Citera
2004-03-24, 14:40
  #5
Medlem
frankensteins avatar
Har aldrig varit där men en släkting till mig gjorde lumpen där. Allt jag vet är att den är tre vånigar hög och där ska finnas allt där inne. Matsal, helikoptrar, lastbilar och skit.
Bästa sättet är nog att glida in uppe vid masten. Jag och några polare var och rekade där i somras. I Dalby, utanför Lund, i Skrylleskogen finns en massa mobbförråd men också andra stora portar som antagligen leder ner under marken.
Citera
2008-01-30, 20:31
  #6
Medlem
Tänkte dra liv i denna gamla tråden istället för att skapa en identisk.

Är det någon som besökt stället sedan dess?
Jag har varit i och kring området relativt ofta, men det känns tyvärr som om alla ingångar är väldigt säkra och genomtänkta.
Oerhört intressant är det i vilket fall, frågan är vad som egentligen finns där inne eller kanske rättare sagt vad som inte finns?
Vad jag vet så är de enda fordon som syns där ifrån statens fastighetsförvaltning (kommer inte ihåg vad bolaget heter)
Citera
2008-01-30, 22:02
  #7
Medlem
Telia tog över för 12-15 år sedan

Anläggningen i berget är idag Telias och bara Telia. Är en av två i södra Sverige. Är ett SO. Ovan mark finns andra intresenter som inte har något att göra med anläggningen i berget. Det finns bara två in/utgångar och de är i samma nivå.

När Mil drev den kallades den Hinden och var en RRGC.

Citat:
Ursprungligen postat av _swebat_
Är det ingen som har varit inne i Romeleåsen?
Den ligger strax utanför Lund, Skåne.
Militärer har haft den som en hemlig radarbas, men för ett par år
sedan köpte Telia den. Det finns ett par ingångar till berget.

Någon som har varit där?
__________________
Senast redigerad av Bergsprängaren 2008-01-30 kl. 22:04. Anledning: Korr:
Citera
2008-01-30, 22:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsprängaren
Anläggningen i berget är idag Telias och bara Telia. Är en av två i södra Sverige. Är ett SO. Ovan mark finns andra intresenter som inte har något att göra med anläggningen i berget. Det finns bara två in/utgångar och de är i samma nivå.

När Mil drev den kallades den Hinden och var en RRGC.

Ok, tack för informationen.
Hur har du fått reda på detta och vad står RRGC för?
Om nu Telia tagit över hela verksamheten inne i berget, vad används det till och vilka har tillgång till detta? (givetvis telia själva, men vilken sorts personer inom telia har ansvar för service osv för denna typen av anläggningar?)
Skulle vara extremt intressant att få reda på mer information om vad det tidigare var utrustat med och vad utrymmet exakt består/har bestått av.
Citera
2008-01-30, 22:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkarlen
Hur har du fått reda på detta och vad står RRGC för?

Radargruppcentral.
Citera
2008-01-30, 22:56
  #10
Medlem
Telestn.

Stationen är ett SO. Det är även "systern" som ligger i Malmö regionen.

Tidigare satt och levde där ett gäng beslutsfattare som hade koll på vatten och luftrummet runt en viss del av Sverige. Större delen av den organisationen är idag avvecklad och merparten av alla liknande anläggningar.
Finns ett fåtal, men med större ansvar och funktion, kvar som betjänas av en blygsam mängd, jmf. med tidigare, beslutsfattare. Tekniken har medfört att det inte behövs speciellt många längre.

Citat:
Ursprungligen postat av jkarlen
Ok, tack för informationen.
Hur har du fått reda på detta och vad står RRGC för?
Om nu Telia tagit över hela verksamheten inne i berget, vad används det till och vilka har tillgång till detta? (givetvis telia själva, men vilken sorts personer inom telia har ansvar för service osv för denna typen av anläggningar?)
Skulle vara extremt intressant att få reda på mer information om vad det tidigare var utrustat med och vad utrymmet exakt består/har bestått av.
Citera
2012-02-10, 11:38
  #11
Medlem
Hej. mitt första inlägg här och hoppas det blir rätt.

jag väldans intresserad av just "hinden" pga av jag bott nära i barndom men aldrig någonsin fått chansen o kika in i bygget.

kanske någon kan säga lite mera vad somm finns/fanns där.. våningar mm.
Citera
2012-02-10, 22:59
  #12
Medlem
Jan66s avatar
Har aldrig varit inne på den anläggningen men minns att det var en storm på 60-70 talet som fällde massor av träd så att antennen plötsligt blev synlig från omgivningen. Det var många som inte haft en aning om anläggningen förrän då!

När man gick Skåneleden så passerade man nära anläggningen.
Har för mig att anläggningen användes för utbildningen på slutet.
Radarn var av typ PH-39 om jag inte minns fel, stort fundament.

Invändigt förmodar jag att den ser ut som övriga RRGC, men säker kan man inte vara.
Hästveda / Bålsta m.fl är ju mycket större anläggningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback