Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-04, 09:00
Medlem
uniqezs avatar
rubriken säger det mästa men jag här inne på en ny gura och jag undra om det är lönt att ha wamming bar på den ???
Citera
2010-04-04, 09:22
Medlem
Svajarm? Ja.
Citera
2010-04-04, 09:28
Medlem
uniqezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rightball
Svajarm? Ja.
oki men på dom gurorna jag vill ha kan man inte få det ... Men jag börjar bli mer och mer sugen
Citera
2010-04-04, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uniqez
oki men på dom gurorna jag vill ha kan man inte få det ... Men jag börjar bli mer och mer sugen
Om du berättar lite mer om vilka gitarrer du är sugen på så kan jag hjälpa dig mer. Alla svaj är inte likadana. Ta jacksons billiga floyd-kopior t.ex. Får du en sån med dig hem kommer du inte känna annat än hat efter nån vecka. Så... Vilken typ av svaj/gitarr, var du ute efter?
Citera
2010-04-04, 10:18
Medlem
uniqezs avatar
gitarr är jag inne på en hagström super swede (min polare som lirar i samma band har en sådan super skön...) En Explorer LDT ...
Citera
2010-04-04, 10:27
Medlem
uniqezs avatar
svaj vet jag inte så mycket om därför inte nämt någon ...
Citera
2010-04-04, 10:45
Medlem
Crrapperzbois avatar
Det beror ju helt på vilken musik du nu kommer använda gitarren till men jag rekomenderar varmt ett svajstall. Du får ju lite mer reverb i guran iom fjädrarna. Se bara till att du inte får någon skitsvaj. Jag köpte själv ett wilkinsonstall och älskar det.
Citera
2010-04-04, 10:53
Medlem
Don Fadäsos avatar
Det avgör varje gitarrist själv. Jag tror t.ex. inte att Steve Vai skulle låta som sig själv utan en svajarm. För Zakk Wylde däremot är det helt oviktigt.
Citera
2010-04-04, 11:10
Medlem
TopZzs avatar
Som komplett nybörjare har jag uppmärksammat att Les Paul gitarrer inte har whammy-bar...åtminstånde dom jag har sett, jag vet inte hur det ser ut generellt.

Hemma har jag en Epiphone SG, och en fender-kopia (min första) som kostade ca 800 kr. Den sistnämnde har en whammy-bar...den är skojjig att leka med när man har lyssnat mycket på Van-Halen och det är underhållande att försöka få fram häftiga ljud. Men rent generellt så skulle jag inte säga att den är nödvändig för mig...jag leker mest bara med den.

Om du vill göra "långsamma vajningar" så kan du ju istället spela på ett band, för att därefter gå ner ett steg och köra en bend-release på det andra bandet. Såhär:

e -------------
B -------------
G -------------
D -9/8br--------
A --------------
E --------------

Citera
2010-04-04, 11:18
Medlem
Catlites avatar
Utan en svajarm kan man inte göra Dimebag Squeals.

http://www.youtube.com/watch?v=6TpYcA9bSaU

0:33, 1:41 ->
Citera
2010-04-04, 11:37
Medlem
wzbzs avatar
Det du skall tänka på när du skaffar svajarm:
  1. Det brukar bli jobbigare att stämma om gitarren - vilket kan vara frustrerande för nybörjare.
  2. Se till att du köper bra grejs! Ett par tusen brukar ett bra stall gå på. Och det vill du bannemig ha.
  3. Det är långt ifrån alla gitarrister som utnyttjar svajarmen, så du skall inte se det som ett krav att ha det.
Citera
2010-04-04, 15:03
Medlem
Vad lyssnar du på? Kommer du lira covers där dina favorit gitarrister använder svajis?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in