Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-31, 18:03
  #10405
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Spelar just nu Machinarium, vilket väl räknas som lite av en klassiker bland pusselspelen, men jag måste erkänna att jag mest finner det frustrerande. Det är helt enkelt lite för många pussel av typen "tänk framåt på förgrenande möjligheter i åtta steg" och dessutom är ju vissa lösningar påfallande ologiska (jag tänker inte minst på den där jävla fågeln...).

Så nu är min fråga: Har ni några tips på pusselspel som kräver mer av kreativitet än av beräkningar, utan att för den skull kännas tillgjorda? Som verkligen är utmanande, men inte så mycket för just arbetsminnet. (De får gärna ha en story, men det är inte helt nödvändigt.)

Ett gammalt men ack så bra spel var Myst (1993). De släppte en remaster på det år 2000 som finns billigt på Steam: https://store.steampowered.com/app/6...piece_Edition/

Inte spelat remastern, men originalet gav mig många timmar (blir nog att köpa remastern för nu blir jag sugen igen).
Citera
2022-07-31, 19:17
  #10406
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Spelar just nu Machinarium, vilket väl räknas som lite av en klassiker bland pusselspelen, men jag måste erkänna att jag mest finner det frustrerande. Det är helt enkelt lite för många pussel av typen "tänk framåt på förgrenande möjligheter i åtta steg" och dessutom är ju vissa lösningar påfallande ologiska (jag tänker inte minst på den där jävla fågeln...).

Så nu är min fråga: Har ni några tips på pusselspel som kräver mer av kreativitet än av beräkningar, utan att för den skull kännas tillgjorda? Som verkligen är utmanande, men inte så mycket för just arbetsminnet. (De får gärna ha en story, men det är inte helt nödvändigt.)
Är inte familjär med Machinarium så vet om spelen jag nämner är dom typ av pussel du letar efter men återkommer själv alltid till The Witness och Talos Principle när det handlar om pusselspel. Varav det senare den bättre upplevelsen med fantastisk musik och en riktig story att följa också
Citera
2022-08-03, 00:49
  #10407
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ett gammalt men ack så bra spel var Myst (1993). De släppte en remaster på det år 2000 som finns billigt på Steam: https://store.steampowered.com/app/6...piece_Edition/

Inte spelat remastern, men originalet gav mig många timmar (blir nog att köpa remastern för nu blir jag sugen igen).

Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Är inte familjär med Machinarium så vet om spelen jag nämner är dom typ av pussel du letar efter men återkommer själv alltid till The Witness och Talos Principle när det handlar om pusselspel. Varav det senare den bättre upplevelsen med fantastisk musik och en riktig story att följa också

Myst är ju en klassiker, så det bör jag väl spela om inte annat så därför, och The Talos Principle har jag faktiskt köpt billigt till min PS4 en gång i tiden. The Witness är jag dock lite skeptisk till. Har fått för mig att en hel del av det spelets pussel är precis av den sort jag ogillar, alltså där man hela tiden måste tänka i flera steg snarare än vara kreativ, men jag vet inte, jag kanske har missförstått det?
Citera
2022-08-07, 14:48
  #10408
Medlem
Söker ett som passar att sitta och klicka på samtidigt som man gör något annat, exempelvis surfar. Det ska vara online och fortfarande vara aktivt, vill inte spela ett dött gammalt spel.
Citera
2022-08-20, 18:20
  #10409
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wutzelmann
Har någon tips på roliga RPGs till en gammal seg laptop?
Dink Smallwood om det är en väldigt gammal dator.
Citera
2022-08-25, 04:55
  #10410
Medlem
Söker mer spel typ Sniper ghost warrior contracts dvs:
FPS...och mer avancerat! Några tips? Tjusningen på SGW är när man ser kulan wobblar och blåser ut hjärnan.... Polisen i Sverige bör titta på Spelet,och få fria händer...ursäkta uttrycket!! Älskar Rasmus Paludan.
__________________
Senast redigerad av Donald1965 2022-08-25 kl. 05:03.
Citera
2022-08-25, 05:51
  #10411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donald1965
Söker mer spel typ Sniper ghost warrior contracts dvs:
FPS...och mer avancerat! Några tips? Tjusningen på SGW är när man ser kulan wobblar och blåser ut hjärnan.... Polisen i Sverige bör titta på Spelet,och få fria händer...ursäkta uttrycket!! Älskar Rasmus Paludan.

Sniper elit serien
Citera
2022-08-25, 21:39
  #10412
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donald1965
Söker mer spel typ Sniper ghost warrior contracts dvs:
FPS...och mer avancerat! Några tips? Tjusningen på SGW är när man ser kulan wobblar och blåser ut hjärnan.... Polisen i Sverige bör titta på Spelet,och få fria händer...ursäkta uttrycket!! Älskar Rasmus Paludan.

Flyttade till SpelRek tråden
/Mod
Citera
2022-08-25, 22:10
  #10413
Medlem
Scaevolas avatar
Söker realistiska survivalspel, typ The Long Dark.
Citera
2022-09-08, 13:12
  #10414
Medlem
Beardzekiel-2517s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Disco Elysium är ett klassiskt RPG i modern tappning, rekommenderar det varmt.

- By the way, I am going to sing karaoke here later..
- Absolutely out of the question!.
- Absolutely IN the question..
Citera
2022-09-09, 16:17
  #10415
Medlem
Jamtlandstauss avatar
Någon som kan rekommendera något spel som påminner om Days gone och Last of us, ska vara till ps4
Citera
2022-09-09, 17:51
  #10416
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamtlandstaus
Någon som kan rekommendera något spel som påminner om Days gone och Last of us, ska vara till ps4

Dying Light kanske är nått? har bara spelat 1:an och det va riktigt schyst, har ej testat 2:an.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback