Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-10, 22:08
  #8557
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Finns det något järnvägsbyggarspel? Jag har kört Railroad tycoon 3 i typ 10 år och Sid meirs railroads nästan lika länge.

Factorio! Dock inte en järnvägsimulator :P

Citat:
Ursprungligen postat av Skatfanet
Är det någon som vet hur man kan ladda ner Minecraft gratis? Då menar jag den fulla versionen där man kan spela med mod osv. Virusfritt vore också lämpligt.

Alternativt någon som vet något spel som liknar Minecraft med samma upplägg, dvs bygga så mycket som möjligt?

Bara ladda ner från en trusted user från valfri torrentsida och virussöka med typ malwarebytes alternativt starta i en sandbox. Seriöst klarar du inte av att ladda ner ett virusfritt minecraft kanske du ska gå om dagis. Att länka torrents är desvärre förbjudet på flashback.

Liknande spel finns det en uppsjö av då minecraft skapade en 'survival' spel kick och att lista alla vore i princip omöjligt. Själv gillade jag Starbound, Terraria, prison architect, project zomboid, rust, stardew valley, dayz, xcom, dont starve, ark, samt så har du no mans sky som är på intåg

Samt om du bara vill bygga så e cities skylines, anno spelen, settlers spelen, factorio, nya fallout, kerbal space program, civ V, total war spelen och diverse rts spel (typ starcraft)

Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
På filmer så skriker det vänta med släppa pilbågar till rätt tillfälle, det rör sig om taktisk formatering. Ifall fienden befinner så på låg eller hög höjd spelar roll också.
Även hur man spelar sina soldater spelar stor roll.

Men alla spel jag spelat med stategi spel består mest av konstruera massa byggnader sen tillverka något som gör mer skada, trupperna verkar mest vinna om det har större antal och mer skada.
Jag skulle vilja testa spel där man får var taktiskt med fältet, där man inte behöver tänka på att det är ett spel som är kasst som gör allt så begränsat där man enbart säger gå dit eller attackera .

Total war spelen är de enda som erbjuder stora slag som är någonlunda verklighetstrogna, finns väldigt många olika och är inte en serie där man måste spela den senaste upplagan. Om du tycker att spelet bara är 'gå dit och attackera' ta dig igenom några av de svårare scenario battles i shogun 2 samt en full campain på legendary så kommer du aldrig sluta spela serien sen när du insett vilket djup den har.

Om det är campain mapen du stör dig på så är online matcher en stor del av spelen även där man spelar med samma ekonomiska förutsättningar och måste vinna över motståndarn med både smarthet gällande truppuppsättning samt list och taktiska val på slagfältet. Total war arena är ju även ett inkommande? spel som är samma typ av spel men med ett annat fast paced online upplägg, dock har det väldigt många olika typer av uppgraderingar som ändrar spelet väldigt mycket.

Om du vill ha den absolut mest verklighetstrogna upplevelsen så rekommenderar jag medieval 2 med någon av de stora moddarna. Annars tycker jag att shogun 2 samt empire är de bästa spelen i serien (inte testat warhammer än)

Du har även mount and blade, dock har jag aldrig riktigt spelat de spelen.
__________________
Senast redigerad av wastaah 2016-07-10 kl. 22:15.
Citera
2016-07-11, 00:00
  #8558
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
På filmer så skriker det vänta med släppa pilbågar till rätt tillfälle, det rör sig om taktisk formatering. Ifall fienden befinner så på låg eller hög höjd spelar roll också.
Även hur man spelar sina soldater spelar stor roll.

Men alla spel jag spelat med stategi spel består mest av konstruera massa byggnader sen tillverka något som gör mer skada, trupperna verkar mest vinna om det har större antal och mer skada.
Jag skulle vilja testa spel där man får var taktiskt med fältet, där man inte behöver tänka på att det är ett spel som är kasst som gör allt så begränsat där man enbart säger gå dit eller attackera .
King Arthur: The roleplaying wargame skulle kanske passa. Det har ett lite udda upplägg med blandning av strategi och textbaserat rollspel men det funkar riktigt bra. Det är det enda spelet som jag har spelat där det verkligen märks skillnad hur man använder sina olika enheter (har inte spelat Total war) och man manövrerar fram och tillbaka för att flankera motståndarna, göra överraskningsanfall och skydda sina bågskyttar.
Riktigt underhållande.
http://www.mobygames.com/game/king-a...laying-wargame

Finns en tvåa också men av någon anledning har jag inte gett mig på det än. Det ligger i kön.
Citera
2016-07-11, 22:26
  #8559
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Total war spelen är de enda som erbjuder stora slag som är någonlunda verklighetstrogna, finns väldigt många olika och är inte en serie där man måste spela den senaste upplagan. Om du tycker att spelet bara är 'gå dit och attackera' ta dig igenom några av de svårare scenario battles i shogun 2

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
King Arthur: The roleplaying wargame

Riktiga krig handlar ju mycket om att lura fienden.

Jag läste om ett exempel där det tändes överdrivet många lägereldar för att få fienderna tro att det fanns många fler soldater i lägret än vad det egentligen fanns.

Även att slå till nattetid och sånt när fiendens soldater sover.

Ett spel som kanske innebar soldater behövde äta och sova, något mer mänskligt som gör man kan attackera när det är opassande och överraska.
Göra ledare förbannade så det attackerar utan att tänka och gå i fällor som farlig terräng.

Jag har spelat Total war:empire vet inte om det skiljer sig ifrån andra i serien.
Tänkte mest att det vore kul testa spela lite efter vad gamla generaler pratat om, och de är svårt få in sånt i strategispel för det är så fokuserat på antal soldater och ingen behöver varken äta eller sova.

Kanske är helt omöjligt att göra ett sånt spel om det inte finns?
Citera
2016-07-11, 23:26
  #8560
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Riktiga krig handlar ju mycket om att lura fienden.

Jag läste om ett exempel där det tändes överdrivet många lägereldar för att få fienderna tro att det fanns många fler soldater i lägret än vad det egentligen fanns.

Även att slå till nattetid och sånt när fiendens soldater sover.

Ett spel som kanske innebar soldater behövde äta och sova, något mer mänskligt som gör man kan attackera när det är opassande och överraska.
Göra ledare förbannade så det attackerar utan att tänka och gå i fällor som farlig terräng.

Jag har spelat Total war:empire vet inte om det skiljer sig ifrån andra i serien.
Tänkte mest att det vore kul testa spela lite efter vad gamla generaler pratat om, och de är svårt få in sånt i strategispel för det är så fokuserat på antal soldater och ingen behöver varken äta eller sova.

Kanske är helt omöjligt att göra ett sånt spel om det inte finns?

Att slå till nattetid /ambusha kan man göra i total war spelen, iaf i shogun 2 och framåt (osäker om det går i empire). Du har ju även fatigue i total war spelen, där man ibland kan tjäna på att trötta ut motståndets soldater på olika vis innan det riktiga slaget börjar samt så spelar moral en stor roll. Och som jag sa innan så får du den allra mest verklighetstrogna upplevelsen i total war medieval 2 om du installerar nån av de stora moddarna (typ stainless steel)

Att göra en simulator som krig var förr är i princip omöjligt, och skulle bli väldigt komplext och dyrt att utveckla väldigt snabbt. Sen är ju den stora skaran spelare just intresserade av fighter oavsett hur verklighetstrogna de är. Jag menar fälttågen som gick i europa på typ 1500-1700 talet släpade de ju runt på i princip en hel stad i sitt fälttåg, det blir ju omöjligt att implementera i ett spel. Det var bla därför som Gustav II Adolf hade så stora framgångar, för att han kunde manuvrera så bra, inte för att han hade någon speciellt bra armee. (om jag minss rätt )

Annars har du ju paradox spelen, de är MYCKET mer verklighetstrogna än total war spelen men de är lutade mot ett politiskt perspektiv och har inte så mycket detalj i krigen.

Annars kanske du ska kolla in mount and blade, polarn påstår att det är ganska verklighetstroget men jag har fan ingen koll alls på den serien.
Citera
2016-07-13, 16:33
  #8561
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Listar några som jag hittade på Steam.
-Trainfever
-Railroad Pioneer
-Simutrans
-Train Valley
Det var kul men man vill ju helst ha en verklighetstrogen karta med uppdrag.
Citera
2016-07-14, 17:54
  #8562
Avstängd
EternalGlorys avatar
Tips på bra okända och underskattade First person shooters mottages tacksamt! Ej nyare än PS2 eran tack men de flesta konsoler fram till denna era går bra då jag har de flesta.

Har hört mycket gott om Exhumed till PS1 så det skall införskaffas men vill ha en hög rekomendationer så jag hittar något som passar mig.
__________________
Senast redigerad av EternalGlory 2016-07-14 kl. 17:56.
Citera
2016-07-14, 17:55
  #8563
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Tips på bra okända och underskattade First person shooters mottages tacksamt! Ej nyare än PS2 eran tack men de flesta konsoler fram till denna era går bra då jag har de flesta.
Om du gillar Bioshock-liknande spel tror jag du kan uppskatta Singularity.

Edit: missade att du bara var ute efter spel som är äldre än så.
Citera
2016-07-15, 15:06
  #8564
Avstängd
Tja allihopa. Behöver hjälp med att hitta ett spel att lira.

Älskar grinding. Tänk er typ dailies i wow atm, samla på sig så mycket ore som möjligt i minecraft, alltså hjärndött grind av något man sedan kan fixa bättre gear/grejer för att speeda upp grinden lite mer, allt medans man lyssnar på podd eller liknande. Behöver inte vara enbart "Döda detta monster", gillar även minecraft men har som mål där att samla på mig allt möjligt.

Någon som har ett bra tips? Har inte en aning om vad jag ska söka på, så därför jag frågar här.

Har redan spelat:

*Torchlight 1/2
*Diablo 2/3
*WOW

MVH
Citera
2016-07-15, 19:26
  #8565
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekarn92
Tja allihopa. Behöver hjälp med att hitta ett spel att lira.

Älskar grinding. Tänk er typ dailies i wow atm, samla på sig så mycket ore som möjligt i minecraft, alltså hjärndött grind av något man sedan kan fixa bättre gear/grejer för att speeda upp grinden lite mer, allt medans man lyssnar på podd eller liknande. Behöver inte vara enbart "Döda detta monster", gillar även minecraft men har som mål där att samla på mig allt möjligt.

Någon som har ett bra tips? Har inte en aning om vad jag ska söka på, så därför jag frågar här.

Har redan spelat:

*Torchlight 1/2
*Diablo 2/3
*WOW

MVH
Koreanska MMORPG-spel låter ju som något för dig. Kolla upp exempelvis Blade & Soul eller AION.
Citera
2016-07-17, 21:25
  #8566
Medlem
Celavis avatar
Försöker hitta något roligt offline spel att varva vet inte riktigt vad jag letar efter men en trevlig story och lite action så är jag nog nöjd

Senast att varvas var Mafia 2 Diablo 2 och olympens härskare haha

Förstår att jag inte ger er mycket att gå på men ta er gärna tid att svara!
Citera
2016-07-17, 21:28
  #8567
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekarn92
*Diablo 2/3
Citat:
Ursprungligen postat av Celavi
Diablo 2
Om man gillar Diablo (2) så brukar Titan's Quest också uppskattas. Men det kanske är för likt.
Citera
2016-07-17, 21:37
  #8568
Medlem
Celavis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om man gillar Diablo (2) så brukar Titan's Quest också uppskattas. Men det kanske är för likt.

Spelar hellre ett mer offline spel Diablo är mycket roligare online imo så gärna ett spel liknande Mafia!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback