2010-04-02, 17:34
Medlem
Jag har förrut tankat ner spel från piratebay via utorrent till min externa hårddisk Elements som har 500 GB utrymme. Problemet är nu när jag vill tanka spel till min hårddisk så står det att jag har för lite utrymme på den. När jag sedan kollar hur mycket utrymma jag har på den står det att jag har 47 GB ledigt utrymme.

När jag sen tankar ner spelet (som ligger på 4GB) till Lokal disk C så funkar det, men jag kan inte kopiera filen till min externa hårddisk från Lokal disk C. De står bara "Fel vid kopiering av fil/mapp". Och sen står det att jag ska diskrensa. När jag gjort de så funkar det fortfarande inte.
Snälla kan någon hjälpa mig skulle uppskattas oerhört.
Citera
2010-04-02, 17:48
Medlem
skulle gissa på att du använder FAT som filsystem på disken och inte NTFS, vilket innebär att du inte kan spara filer på den som är större än strax under 4GB.

Du kan konvertera disken till NTFS, men rekommenderar då att du tar backup eventuella viktiga filer.

Andra alternativet är att formatera disken, vilket går fortast, men då försvinner allting.

Skulle gissa på att det finns närmare 100 trådar med detta problem.

//zekel
Citera
2010-04-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zekel
skulle gissa på att du använder FAT som filsystem på disken och inte NTFS, vilket innebär att du inte kan spara filer på den som är större än strax under 4GB.

Du kan konvertera disken till NTFS, men rekommenderar då att du tar backup eventuella viktiga filer.

Andra alternativet är att formatera disken, vilket går fortast, men då försvinner allting.

//zekel
Går det verkligen att "konvertera" ett filsystem? Jag har alltid trott att det bara är att formatera till ett nytt filsystem som gäller.

Att det finns hundra trådar om ämnet är en underdrift.
Citera
2010-04-02, 18:02
Medlem
Convert C: /FS:NTFS

byta ut C: till den enhet som du ska konvertera
Citera
2010-04-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zekel

//zekel

Men hur kommer de sig att det har funkat förrut och inte nu? Och om jag nu ska konvertera hur gör jag det? Är lite noob på sånt här
Citera
2010-04-04, 07:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huggeb
Och om jag nu ska konvertera hur gör jag det? Är lite noob på sånt här

Enklaste sättet att göra om en FAT-partition till NTFS är att göra det i Kommandotolken i Windows.

Klicka på Start-menyn, därefter Kör.
I rutan som kommer fram skriver cmd. Klicka sedan OK.

Skriv convert c:/fs:ntfs. Om den partition eller disk du ska konventera har någon annan enhetsbokstav än C:, skriv det.

Ange ett passande namn för din partition, te.x HDD tillverkningsnamn.

Convert.exe gör nu om din partition eller disk till NTFS.Om du har filer som är öppna på disken får du ett meddelande om att konventeringen inte kan utföras.Se till att stänga alla filer och skriv sedan J.

Även efter detta kan det komma ett meddelande.Om det är din startdisk som ska konverteras eller om du har dolda filer öppna på partitionen, te.x Windows växlingsfil, konverteringen inte utföras förrän du har startat om.Skriv J även här och starta om datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in