Är jag lika smart som Einstein för att jag förstår hans relativitetsteori (som jag kan förklara för vem som helst på 10 minuter)? Nej? Så Einstein är "smart" för att han var den första att komma på att galaxen långt bort säger att vi (Vintergatan) flyger iväg från den samtidigt som vi säger att den flyger iväg från oss. Vi är i vår referensram, det är relativitet.
Var Einstein smart för att han var först? Var Pythagoras smart för att han var först med att titta på en triangel? Var människan som sa att 1+1=2 smart för att han insåg att han kan kalla "1 och 1 banan" "två bananer"? Har han copyright på 1+1=2?
Vi är primater på en planet. Vi har alla 3.5 miljarder år av evolution bakom oss och om vi jämför oss med en fisk eller katt eller chimpans så ser vi skillnaden i smarthet. Vi har evolverat (våra förfäder överlevde för att) att ha en större hjärna.
Vem av oss är smartast? Jag kan lära dig det du vet, då kan du lika mycket som jag. Blev folk smarta när de fick höra att jorden är en sphär? Folk innan trodde att den var platt. Sekunden de insåg att jorden var rund blev de smarta?
Att beskriva verkligheten korrekt är nog det vi definerar som "smart". Einstein beskrev den mer korrekt än någon på 1300-talet. Han var smartare trots att någon på 1300-talet lätt hade förstått Einsteins teori om han haft tillgång till den. Universum är beskrivbart och alla som kan säga "jag" kan beskriva universum såsom jag gör. Alltså är jag lika smart som alla andra, men om smarthet defineras som att ha fler beskrivningar och fler kopplingar mellan beskrivningarna så är jag smartare än alla andra. Men dagen de lär sig det jag vet är de lika smarta.
Om smarthet defineras som att beskriva verkligheten mer korrekt jämfört med andra så är smarthet beroende på vad de andra vet, dvs någonting relativt. Om jag skulle åka till månen och inga andra skulle finnas där skulle jag vara smartast på min sphär. Om vi tittar på hela universum så finns det civilisationer som funnits i miljarder år mer än vi (livet på vår planet är 3.5 miljarder år gammalt), det finns liv som börjar nu och stjärnor som exploderar nu dödandes liv som insåg det Einstein insåg för 3 miljarder år sedan. Ska jag jämföra min smarthet med deras? Jag vet inte ens vad de vet.
Men jag antar att "smart" innebär att beskriva verkligheten korrekt vilket jag gör i denna tråd:
https://www.flashback.org/showthread.php?p=22312563
Läs den tråden så blir du smart.