Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-01, 22:42
  #1
Medlem
Necrotzicas avatar
Finns det någon som flyger aktivt på forumet, eller som nyligen gjort det?
Någon som vet hur det ser ut lite på pryl fronten och vad som gäller vid begagnatköp?

Jag har läst på om sporterna sedan början på december och även varit o varit och kollat på ett eventuellt kit, fast sitter med 1000tals frågor innan jag vågar göra ett köp.

Jag planerar att gå en utbildning nu på våren eller senare i sommar.
Finns det några utbildningsställen som håller högre standard? är det några som man bör undvika osv?

Finns det några länder där det är billigare att köpa in utrustning? Funkar det att köpa godkända paramotorer utan att behöva typregistrera dem i Sverige? Alltså om det är samma seriemodeller som i listan som SSFF har, eller behöver man ha papper på att de är typbesiktade?

Så finns det någon som har mycket erfarenhet och hänger på FB?
Har massvis med frågor jag söker svar på.
Citera
2010-04-10, 12:54
  #2
Medlem
utters avatar
Jag flyger inte just nu men tänker ta upp den igen så fort jag får tid. Eftersom jag bara hållit på med skärmflyg kan jag bara svara på om flygskolor. Bra erfarenheter har jag från Skysport i Åre och Skyadventures i Kåseberga. Parabase i Vadstena kan jag rekommendera osprövad eftersom jag känner den som driver skolan och han är seriös. Att avråda från någon skola vet jag inte; men mina erfarenheter av Stockholms skärmflygskola är inte bara positiva.

Men det finns ju skolor lite här och var så det bästa är väl att åka till den som ligger närmast och prata med instruktören.
Citera
2010-04-10, 17:46
  #3
Medlem
Necrotzicas avatar
Hmm har funderat lite på Åre då de är bra mycket billigare än en del andra i landet. Tror nästan jag skulle kunna spara in någon krona även om det kostar extra i boende/resa. Kanske värt det pga att Åre förmodligen är roligare ställe att flyga på?

Jag kommer köpa mig ett paramotorpaket imorgon iaf, sen ska jag lära mig balansträna på lokala fotbollsplanerna innan kurs, fick tips av en från en erfaren skärmflygare att göra det, då skulle jag kunna ta vara på kurstillfällena bättre om jag hade lite utrustningsvana. Tänkte att jag balanstränar med paramotorselen utan motorn påhängd, för att sen gå över till friflygarselen som är lite klumpigare och sen till sist kanske öva med hela paramotorn när det väl känns bra.

Jag försöker vara väldigt säkerhetsmedveten, har läst väldigt mycket så i teorin kan jag väldigt mycket redan, fast jag har ingen riktig verklighetsuppfattning om det än. Jag ser iaf fram imot att komma igång snart. Kommer självklart inte börja flyga något före jag gått en kurs.

Hur är det med reservfallskärmarna? Brukar de ta upp hur man ompackar dem på kurserna, så man sedan får göra det själv? Har läst att man ska göra det några gånger om året, men verkar omständigt och dyrt om man ska låta andra göra det åt en. Det kan väl inte alls vara svårt att göra själv? Känns dessutom säkrare att få stå för packningen själv om man litar på sina kunskaper, istället för att låta andra göra det.
Citera
2010-04-10, 21:49
  #4
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrotzica
Hmm har funderat lite på Åre då de är bra mycket billigare än en del andra i landet. Tror nästan jag skulle kunna spara in någon krona även om det kostar extra i boende/resa. Kanske värt det pga att Åre förmodligen är roligare ställe att flyga på?

Inget dumt val, Skysport har en jäkligt bra anläggning med boende intill landnings och balanseringsfältet. Den behörighet du har störst användning för om du skall flyga paramotor är vinchstart, berg, som av lättförklarade skäl, är den de flesta elever lär sig i Åre är mindre användbar.
Ett aber med Åre är vädret som kan vara hur lynnigt som helst. När jag tog elevlicensen där blåste det och/eller regnade det hela veckan utom en en kväll då de istället nästan var magic air.

Citat:
Ursprungligen postat av Necrotzica
Jag kommer köpa mig ett paramotorpaket imorgon iaf, sen ska jag lära mig balansträna på lokala fotbollsplanerna innan kurs, fick tips av en från en erfaren skärmflygare att göra det, då skulle jag kunna ta vara på kurstillfällena bättre om jag hade lite utrustningsvana. Tänkte att jag balanstränar med paramotorselen utan motorn påhängd, för att sen gå över till friflygarselen som är lite klumpigare och sen till sist kanske öva med hela paramotorn när det väl känns bra.

Bra råd balansering kan man aldrig få för mycket av. Men om du har motor på eller inte är skit samma. Det man lär på balansering är hur skärmen uppför sig och då spelar det ingen roll vilken sele om är ikrokad.

Vad har du köpt för motorpaket och vad kostade det? Jag har planer på att börja flyga paramotor när jag väl kommer igång igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Necrotzica
Jag försöker vara väldigt säkerhetsmedveten, har läst väldigt mycket så i teorin kan jag väldigt mycket redan, fast jag har ingen riktig verklighetsuppfattning om det än. Jag ser iaf fram imot att komma igång snart. Kommer självklart inte börja flyga något före jag gått en kurs.

Hur är det med reservfallskärmarna? Brukar de ta upp hur man ompackar dem på kurserna, så man sedan får göra det själv? Har läst att man ska göra det några gånger om året, men verkar omständigt och dyrt om man ska låta andra göra det åt en. Det kan väl inte alls vara svårt att göra själv? Känns dessutom säkrare att få stå för packningen själv om man litar på sina kunskaper, istället för att låta andra göra det.

Nödskärmen kan man kanske lufta själv, dvs öppna containern och "bläddra igenom den. Men ompackning låter jag mer kunniga göra, det kostar trots allt bara några hundra spänn varje år. Dessutom kräver ompackningen ganska så stora inomhusytor.

Det är bra att du är säkerhetsmedveten; det är egentligen inte så svårt att flyga, det är alla bedömningar man måste göra som är det svåra. Det är nog bättre och roligare att vara lite småfeg än att, som jag gjorde som nybörjare, flyga i förhållanden som man inte riktigt behärskar och bli rädd.
Citera
2010-04-11, 18:12
  #5
Medlem
Necrotzicas avatar
Jag köpte mig en adventure f3 paramotor samt skärm, nödis, friflygsele, hjälm, radio, variometer, väskor, ja hela köret begagnat i väldigt fint skick för 25000 kr. Lite äldre grejer, dock inget märkbart i teknik, väldigt fina och inget slitage.

Tror aldrig jag skulle hittat för det priset om jag skulle plocka ihop grejerna för hand.
Finns en del paramotors på blocket samt på flysale.biz.
Samt en hel drös nya för den som har råd. jag är väldigt nöjd iaf, ser verkligen fram imot att lära mig flyga nu, har jag tur hinner jag med lite balansövning redan idag.
Citera
2010-04-17, 22:48
  #6
Medlem
Är intresserad av att någon sommar ta o börja med paragliding. Verkar sjukt kul o härligt att flyg omkring fritt utan att det krävs spec mkt från miljön, det funkar över allt.

Ett framtida köp av en paramotor är ju ett viktigt sådant. Vad bör man tänka på? Beg./Nytt? Prisklass? Vad är "need to have" och vad är "nice to have" när de kommer till paramotor utrustning? etc..



EDIT: Kan det vara bra att först börja med skärmflygning i ett år för att sedan gå över till paragliding?
__________________
Senast redigerad av frits 2010-04-17 kl. 23:26.
Citera
2010-04-18, 14:38
  #7
Medlem
Necrotzicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frits
Är intresserad av att någon sommar ta o börja med paragliding. Verkar sjukt kul o härligt att flyg omkring fritt utan att det krävs spec mkt från miljön, det funkar över allt.

Ett framtida köp av en paramotor är ju ett viktigt sådant. Vad bör man tänka på? Beg./Nytt? Prisklass? Vad är "need to have" och vad är "nice to have" när de kommer till paramotor utrustning? etc..



EDIT: Kan det vara bra att först börja med skärmflygning i ett år för att sedan gå över till paragliding?
Tar ca 10 dagar att gå en kurs för att lära sig flyga paramotor, kostar ca 15000kr för utbildning första stegen. Totalt tror jag det finns 17 olika saker man kan ta licens i. Tar förmodligen ett par år att plöja sig igenom dem, så det är en sport man kan utvecklas i under en lång tid.

Begangnat kan man med tur, som jag hade hitta för 25000kr, då fick jag skärm, paramotor, friflygarsele, radio, variometer, hjälm, nödfallskärm, batteriladdare, verktyg, vimpel, vinschfäste, väskor och lite annat smått o gott.

Nytt kostar skärm, nödis och paramotor ca 65-75 tusen, radio, 1-2k, variometer 1-2k, friflygarsele 4-8k.

Övrigt är kläder som passar, dvs vindtäta kläder, eventuellt gps, vindmätare.

Så om man väljer nytt eller begagnat är upp till plånboken. Tänk dock på att skärmarna är det viktigaste, inte motorn, de ska va rätt viktklass, samt rätt typ, dvs nybörjarskärmar för nybörjare. de heter LTF1 eller LTF 1-2.

Begagnat hittar du hos diverse utbildare och butiker, samt blocket och på http://www.flysale.biz/

Need to have är skärm, nödskärm, sele, radio, hjälm. Samt ett par kängor. Sen är det övriga tillval. som vario, gps, speedbars för fötter osv.
Citera
2010-04-23, 16:06
  #8
Medlem
apan760s avatar
Fan va roligt! har själv i säkert två års tid kikat på denna sporten, gick ut gymnasiet 09, och nyss skaffat jobb, och målet jag har med mina surt förvärvade pengar är absolut paramoting. Så det blir antingen av nu i år eller nästa år. ( vill ha råd med utrustning direkt efter kursen) att hitta komplett utrustning för 25-30'000 är ju perfekt, jag är bara orolig för att man köper grisen i säcken.
Citera
2010-04-25, 09:25
  #9
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frits
Är intresserad av att någon sommar ta o börja med paragliding. Verkar sjukt kul o härligt att flyg omkring fritt utan att det krävs spec mkt från miljön, det funkar över allt.

Ett framtida köp av en paramotor är ju ett viktigt sådant. Vad bör man tänka på? Beg./Nytt? Prisklass? Vad är "need to have" och vad är "nice to have" när de kommer till paramotor utrustning? etc..



EDIT: Kan det vara bra att först börja med skärmflygning i ett år för att sedan gå över till paragliding?


När man köper begagnad skärm skall man försöka ta reda på hur mycket den använts. Livslängden beror mycket på i vilka förhållanden skärmen använts men sådant som sliter på den är solljus och väta, eller rättare sagt hur lång tid den utsatts för väta. Ett sätt att känna igen en fräsch skärm är att den prasslar när man ta iden och känns lite stel i tyget. Det skall naturligtvis inte finnas revor i den och alla linor skall vara hela.

Sedan är det också bra att köpa en så sen årsmodell som möjligt, utvecklingen pågår ständigt och skärmarna blir bättre och säkrare.
Citera
2011-08-30, 21:54
  #10
Medlem
Pasiphaes avatar
Var får man flyga? Eller rättare sagt, var får man INTE flyga?

Och hur styr man? Till sidorna genom att luta sig eller? Men upp och ner då?
Citera
2011-08-31, 04:16
  #11
Medlem
Necrotzicas avatar
Överallt där det inte är flygförbud, t.ex ska man ge fan i att flyga i närheten av flygfällt, TMA, CTA. Man ska heller inte flyga lägre än 300 meter när man flyger över bebyggelse eller samhälle, inte över kohagar och andra områden där man skrämmer djur. inte över vissa slott och herrgårdar med rika jävlar som stör sig på dig. inte bakom moln så du inte syns för flygplan. inte nära saker som skapar turbulens och utsätter dig för livsfara,

Man har två "bromsar" när man bromsar den ena sidan, så går den andra sidan snabbare genom luften, då svänger man åt det den hand man drog ned bromsen med. bromsen är alltså en lina som vinklar ned bakre delen av skärmen så det bildar mindre lyftkraft. Drar man några % i båda bromsarna tappar man även höjd, drar man fullt i båda bromsarna kollapsar man skärmen, och då vet du nog vad som händer.

Man kan svänga genom att lyfta på ena sidan av röven och luta sig, ofta sparar man lite höjd genom att göra detta istället för att bromsa.

Har man en motor, då ökar man gasen, så stiger man, du flyger alltså inte fortare med mer gas, utan du håller alltid samma fart genom luften med en skärm som inte är bromsad. har du ingen motor, då stiger du inte om du inte har termik, eller vindar som hjälper dig uppåt.

Farten delar man upp i fart genom luft och fart över mark, genom luft avgörs av din skärm +-vikt på dig och din utrustning i förhållande till skärmen. Fart över mark avgörs om du flyger i med eller motvind. säg att skärmen går i 35km/h, och det blåser 25km/h medvind då bör du flyga i 60km/h över marken. flyger du mot vinden, så rör du dig förmodligen bara i 10km/h.
Citera
2011-08-31, 09:22
  #12
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrotzica
Överallt där det inte är flygförbud, t.ex ska man ge fan i att flyga i närheten av flygfällt, TMA, CTA. Man ska heller inte flyga lägre än 300 meter när man flyger över bebyggelse eller samhälle, inte över kohagar och andra områden där man skrämmer djur. inte över vissa slott och herrgårdar med rika jävlar som stör sig på dig. inte bakom moln så du inte syns för flygplan. inte nära saker som skapar turbulens och utsätter dig för livsfara,

Man har två "bromsar" när man bromsar den ena sidan, så går den andra sidan snabbare genom luften, då svänger man åt det den hand man drog ned bromsen med. bromsen är alltså en lina som vinklar ned bakre delen av skärmen så det bildar mindre lyftkraft. Drar man några % i båda bromsarna tappar man även höjd, drar man fullt i båda bromsarna kollapsar man skärmen, och då vet du nog vad som händer.

Man kan svänga genom att lyfta på ena sidan av röven och luta sig, ofta sparar man lite höjd genom att göra detta istället för att bromsa.

Har man en motor, då ökar man gasen, så stiger man, du flyger alltså inte fortare med mer gas, utan du håller alltid samma fart genom luften med en skärm som inte är bromsad. har du ingen motor, då stiger du inte om du inte har termik, eller vindar som hjälper dig uppåt.

Farten delar man upp i fart genom luft och fart över mark, genom luft avgörs av din skärm +-vikt på dig och din utrustning i förhållande till skärmen. Fart över mark avgörs om du flyger i med eller motvind. säg att skärmen går i 35km/h, och det blåser 25km/h medvind då bör du flyga i 60km/h över marken. flyger du mot vinden, så rör du dig förmodligen bara i 10km/h.

Tusen tack för svaret. Plockade ut 60.000kr från bankkontot igår för detta ändamål. Hoppas det räcker till en licens och en bra motor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback