Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-31, 22:04
  #1
Medlem
bob-marerlys avatar
Har länge varit sjukt sugen på att börja spela lite lap-steel som komplement till det vanliga gitarrspelandet. Saken är den att det jag inte riktigt har ekonomi till att införskaffa en sådan just nu, och jag vet inte ens om jag kommer fastna för spelstilen. Undrar därför om man bara kan använda det tillhörande slide-stålet på sin vanliga gitarr som man lägger i knät?

Jag har sett att strängarna är mycket högre upp på en lap-steel gitarr än på en vanlig akustisk, och förstår att ljudet naturligtvis inte kommer bli detsamma. Men frågan är alltså om det ändå kommer låta relativt bra eller om det i värsta fall kan skada gitarren på något sätt.

Har en Taylor 110 stämd i öppet C om det tillför något.
Citera
2010-03-31, 22:31
  #2
Medlem
Noetlovskijs avatar
Det kan inte skada gitarren, det kommer inte låta riktigt som en lap steel, utan mer som en vanlig akustisk gitarr spelad med sliderör

Kör på.
Citera
2010-04-01, 11:40
  #3
Medlem
tips, köp en bottleneck i plast, skadar inte gitarren lika mkt
Citera
2010-04-01, 11:46
  #4
Medlem
Pontsnuss avatar
Stämmer du gitarren i ett öppet cord och kör med slide så kommer du få tillräckligt bra ljud för att lära dig spela. Sen kan du ju ev. köpa en steelguitar när du har blivit bra och fått det riktiga intresset. Jag rekomenderar dock en slide av metall. Den förstör inte gitarren alls som föregående talare sa och ger ett skönare ljud.
Citera
2010-04-01, 17:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontsnus
Stämmer du gitarren i ett öppet cord och kör med slide så kommer du få tillräckligt bra ljud för att lära dig spela. Sen kan du ju ev. köpa en steelguitar när du har blivit bra och fått det riktiga intresset. Jag rekomenderar dock en slide av metall. Den förstör inte gitarren alls som föregående talare sa och ger ett skönare ljud.

en av metall sliter ju helt klart strängarna snabbare än vad än i plast gör, men du har rätt, du får ett annat ljud med stål, men då han bara ville träna så tror jag fortfarande plast är bättre
edit:typo
Citera
2010-04-02, 15:38
  #6
Medlem
bob-marerlys avatar
Tackar för svaren! Då det som sagt bara är för att öva upp teknik och testa spelstilen så behöver det inte låta perfekt. Ett slidestål känns som en mycket bättre investering än en helt ny gitarr om man nu skulle tappa intresset.

Finns det olika modeller av stål, och är de då något som i så fall skulle passa bättre till min gitarrtyp?
Citera
2010-04-02, 16:05
  #7
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Tackar för svaren! Då det som sagt bara är för att öva upp teknik och testa spelstilen så behöver det inte låta perfekt. Ett slidestål känns som en mycket bättre investering än en helt ny gitarr om man nu skulle tappa intresset.

Finns det olika modeller av stål, och är de då något som i så fall skulle passa bättre till min gitarrtyp?

Nä, det är mest en fråga om tycke och smak - glas eller stål.
Citera
2010-04-02, 16:21
  #8
Medlem
bob-marerlys avatar
Okej, det får bli ett besök i den lokala musikaffären när påskhelgen är över. Tack för hjälpen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback