Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-11-14, 11:05
  #1
Medlem
Är det någon som läst något av den kontroversielle franske författaren Michel Houellebecq?
Från Bokus nyhetsbrev
Citat:
Hur ska människan bli lycklig?
Kanske skulle sexturismen kunna lösa såväl den andliga som den materiella nöden i världen? Michel Houellebecq är en av frankrikes mest omsusade författare, ständigt i upphov till skandalrykten och känslostormar. När "Plattform" utkom i Frankrike orsakade den om möjligt ännu hetsigare debatt än föregångaren "Elementarpartiklarna".
Citera
2002-11-30, 00:32
  #2
Medlem
Jag har läst honom. I vart fall de tre böcker som finns på svenska. "Konkurrens till döds" och framför allt "Elementarpartiklarna" är utmärkta, med en äkta vrede, en trovärdig samhällskritik. Den senaste, omtalade, boken "Plattform" gav mig tyvärr inte lika mycket. Kanske för att han imiterar det västerländska förtrycket i för stor grad i sin utsaga, under förespegling att vara upprorisk mot detsamma. Och sexscenerna tycks hämtade från en stereotyp drömvärld.
Citera
2004-10-24, 12:46
  #3
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Spoiler varning! Konkurrens till döds.

Ska det vara underförstått att han lägger sig i skogen och dör i slutet på "Konkurrens Till Döds"?

Minnesvärt citat från ovan nämnda bok:
Citat:
”Jag har levt så lite att jag har en tendens att inbilla mig att jag inte ska dö. Det verkar osannolikt att en människas liv skulle innehålla så lite. Ofrivilligt inbillar man sig att något kommer att hända förr eller senare. Ett stort misstag. Ett liv kan mycket väl vara både tomt och kort. Dagarna går sin dystra gång utan att lämna några spår eller minnen efter sig, och sedan upphör de plötsligt.”
Citera
2004-10-25, 13:11
  #4
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Har precis läst klart "Elementarpartiklarna" och rekommenderar den å det varmaste. Grov, mångbottnad och ärlig litteratur går iofs alltid hem hos mig, men det här kändes som något man inte stött på förut. För mig krävdes det dock ro i sinnet för att komma igenom boken. Ska definitivt läsa mer av denna snubbe.
Det tycks vara något speciellt med den franska litteraturen...
Citera
2004-10-25, 15:16
  #5
Medlem
Gummiankas avatar
Oj vad han e bra!

Var bara tvungen att säga det.
Citera
2004-10-25, 17:01
  #6
Medlem
Faustuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heilige
Jag har läst honom. I vart fall de tre böcker som finns på svenska. "Konkurrens till döds" och framför allt "Elementarpartiklarna" är utmärkta, med en äkta vrede, en trovärdig samhällskritik. Den senaste, omtalade, boken "Plattform" gav mig tyvärr inte lika mycket. Kanske för att han imiterar det västerländska förtrycket i för stor grad i sin utsaga, under förespegling att vara upprorisk mot detsamma. Och sexscenerna tycks hämtade från en stereotyp drömvärld.

"Plattform" är också läsvärd, tycker jag, men ska man läsa en så är det definitivt "Elementarpartiklarna". Absolut bland det bästa som skrivits på senare år.
Citera
2004-10-27, 21:08
  #7
Medlem
Ezzelinos avatar
Houellebecq är en stor talang med en smidig, kylig och vid behov rå stil som speglar samtidens andefattiga urartning på ett sällsamt medryckande sätt.
Man vill helt enkelt läsa vidare i hans böcker, komma till slutet av dem, de pulserar av en mörk och realistisk människosyn som fokuserar på de ofta hjärtlösa erotiska spel som iscensätts i den senkapitalistiska limbotillvaron.
Citera
2004-10-27, 21:41
  #8
Medlem
Jo, Houellebeq är bra, men otroligt svart och deprimerande. När jag läste Elementarpartiklarna mådde jag dåligt och det är inte direkt en uppmuntrande roman.
Citera
2004-10-27, 21:43
  #9
Medlem
Har läst Plattform, den var riktigt bra.
Citera
2004-11-13, 19:31
  #10
Medlem
Stakbrötes avatar
Elementarpartiklarna Den boken gossar, den boken. Herregud när jag läste den så kände jag att det fortfarande fanns hopp. Dock är hans övriga grejer sämre. Elemterpartiklarna får en 10 resten runt 8 och det är inte illa pinkat
Citera
2004-11-14, 09:54
  #11
Medlem
Ezzelinos avatar
Elementarpartiklarna förde in något så dessvärre i samtidslitteraturen sällsynt som vad man kunde kalla skabbig, eländig, påträngande verklighet i texternas vanligtvis så välstädade finrum, inte minst därför är det en mycket bra bok. Man får flera gånger känslan av att kulturkoftor av värsta inskränkta sort ryser ("men så här säger man väl inte!") när de läser Houellebecq, exempelvis ett stycke som detta, när en av bröderna i boken, han som arbetar som lärare, berättar:

"Det fanns bara en i mina klasser, i A-tvåan, en stor och krallig sak som gick under namnet Ben. Han hade alltid mössa och Nikedojor, jag är säker på att han hade en jättekuk. Givetvis låg alla flickor på knä för babianen; och jag som skulle ha dem att läsa Mallarmé, det var helt absurt. Det var detta som skulle bli slutet på den västerländska civilisationen, tänkte jag bittert: på nytt lägga sig platt för stora kukar, som mantelbabianen (papio hamadryas) gör. Jag tog för vana att komma till lektionerna utan kalsonger.

Negern var ihop just med den som jag hade valt ut: söt, mycket blond, barnsligt ansikte, snygga, äppelformade bröst. De kom till lektionen hand i hand. Under uppgifterna i klassrummet lät jag alltid fönstren vara stängda; flickorna blev varma och tog av sig tröjorna, brösten låg an mot T-shirtsen; jag runkade i skydd av katedern. Jag minns fortfarande den gången jag hade gett dem i uppgift att kommentera en mening ur Kring Guermantes:

"...renheten i hennes blod, där man sedan flera generationer inte kunde finna något annat än det ädlaste i Frankrikes historia, hade rensat ut ur hennes sätt att vara allt det som enkelt folk kallar "tillgjordhet" och förlänat henne en fulländad enkelhet."

Jag såg på Ben: han kliade sig i huvudet, han kliade sig i skrevet, han tuggade på sitt tuggummi. Vad kunde han begripa, den där jätteapan? Och vad kunde de andra begripa, förresten? Jag hade själv svårt att förstå vad Proust ville säga egentligen. De här tio sidorna om blodets renhet, geniets nobless, sedd av rasens nobless, den alldeles speciella kretsen av höga medicinprofessorer...alltsammans föreföll mig urynkligt. Numera levde man i en så uppenbart förenklad värld. Hertiginnan av Guermantes hade mycket mindre stålar än Snoop Doggy Dog; Snoop Doggy Dog hade mindre stålar än Bill Gates, men tjejerna tände mer på honom. Två parametrar, det var allt.---De distinktiva strategier som Proust beskrivit så subtilt hade numera ingen mening. Om man betraktade människan som ett hierarkiskt djur - ett djur som konstruerar hierarkier - fanns det samma relation mellan det samtida samhället och 1700-talet som mellan GAN-skyskrapan och Petit Trianon. Proust hade förblivit så i grunden europeisk, jämte Thomas Mann var han en av de sista européerna; det han skrev hade inte längre något samband med någon som helst geografisk realitet."
Citera
2004-11-14, 10:43
  #12
Medlem
Eremitens avatar
Eftersom jag är nyfiken på varför ni är så euforiska har jag precis beställt Elementarpartiklarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback