• 1
  • 2
2010-03-29, 00:24
Medlem
Jag började spela gitarr förra året i mars och har enligt dem nära å kära=) lärt mig väldigt fort men de kanske dem också bara säger så klart...började spela aukustisk och köpte för 1 månad sen en el gura så nu har jag väl börjat rocka lite mer...min fråga e väl framförallt vad bör jag göra nu, hur ska jag gå vidare, vad gjorde ni för att utveckla erat spelande t.e.x för att kunna improvisera å helt enkelt bara ha kul med guran... j

ag kan väl en del låtar, en del bra en del bara licken, lärde mig ganska snabbt stairway to heaven har nu lärt mig solot ganska bra men blir fruktansvärt frustrerad när jag inte kan hålla tempot haha, första solot man lärde sig va ju så klart wish you where here (ganska enkelt), och gick sedan vidare till layla unplugged... men de e ju fruktansvärt tråkigt lr a inte fruktansvärt men ganska tråkigt att bara kolla tabs å sånt, vill ju känna de å bara lira=)...

jag har inte rabblat tabelatur lr skalor å de e jag glad över för då hade jag bra tappat motivationen i början, men nu känner jag att det är dags och värt att göra de...helt enkelt vet jag vad jag behöver göra men inte hur jag ska göra de på bästa sätt lr för att hålla motivationen uppe...

de jag behöver träna på är så klart skalor, snabbhet, improvisation och gå till en lärare... kan ni inte ge mig lite tips på hur ni gjorde å vad som fick fart på eran rock karriär, och en annan grej, vad behöver man kunna för att ändå räknas som duktigt på gitarr efter ett år, hade bara varit kul å veta vad man ligger jämtemot andra.....
Citera
2010-03-29, 02:06
Medlem
Bambuls avatar
Jag är trummis men det spelar ju egentligen ingen roll om jag ska svara på detta. Jag gick till lärare nästan direkt jag blev intresserad och gick sedan till honom i ca 8år tills han dog, tyvärr. Hade även andra lärare samtidigt. Men sedan dess har jag inte haft någon lärare utan nu spelar jag mest till låtar antingen som jag helt enkelt gillar eller något som aldrig hört innan för att försöka hänga med, mer improvisation, kanske lära sig något nytt. Men något som hjälpte mig otroligt mycket var att spela i olika ensembler. Så det jag tycker du ska göra är dels testa att ta lektioner för att lära dig teknik mer (visst det kan vara tråkigt men man lär sig otroligt mycket och det gör jättestor skillnad i ens spel, själv tycker jag det är jätteskoj) och även försöka hitta någon eller några att spela med.
Citera
2010-03-29, 02:33
Medlem
vnc-s avatar
Beror ju på vilken typ av musik du vill spela ? Vill du spela metal och snabba solon kan jag rekommendera att börja nöta metallica låtar för att få upp snabbhet.

Väldigt enkla riffs och solon, allt handlar om att bygga upp farten sakta men säkert.

Riffs att öva : Battery, master of puppets, four horsemen, whiplash, blackened
Solon att öva : Enter sandman, fade to black, Unforgiven, seek and destroy

Men allmänt så är det bara att öva som gäller, ta en låt som är aningen svårare än vad du klarar av och spela den tills den sitter perfekt. Man lär sig inte genom att spela något slarvigt på full fart och hoppas att det blir bättre, man lär sig genom att börja spela på farten man klarar av och sakta öka.
Senast redigerad av vnc- 2010-03-29 kl. 02:36.
Citera
2010-03-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambul
Jag är trummis men det spelar ju egentligen ingen roll om jag ska svara på detta. Jag gick till lärare nästan direkt jag blev intresserad och gick sedan till honom i ca 8år tills han dog, tyvärr. Hade även andra lärare samtidigt. Men sedan dess har jag inte haft någon lärare utan nu spelar jag mest till låtar antingen som jag helt enkelt gillar eller något som aldrig hört innan för att försöka hänga med, mer improvisation, kanske lära sig något nytt. Men något som hjälpte mig otroligt mycket var att spela i olika ensembler. Så det jag tycker du ska göra är dels testa att ta lektioner för att lära dig teknik mer (visst det kan vara tråkigt men man lär sig otroligt mycket och det gör jättestor skillnad i ens spel, själv tycker jag det är jätteskoj) och även försöka hitta någon eller några att spela med.

ah nää spelar ingen roll att du spelar trummor det är ju mer inlärningsteknik jag är ute efter, jag har faktiskt funderat på att börja spela piano också just för att jag hört att kan man spela piano så kan spela mer lr mindre alla instrument+ att det är ett jäkla häftigt instrument=), ah jag känner att efter 1 års spelande och tror jag börjat i rätt ända med att bara ha lite kul å lära sig sple för skojs skull är det dags att ta de på allvar och gå till lärare, måste ju säga också att jag är 23 så är en late blommer men eh de spelar väl ingen roll så länge man gillar å lira antar jag=) ah ett band är kanske inte fel, fler huvud är bättre en 1, ah förrutom i matlagning=)... men framför allt var ska jag börja med en lärare är det skalor som ligger överst ??? har försökt börja använda alternativ picking men de e svårt men de e kanske också nått att ta upp???
Citera
2010-03-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Beror ju på vilken typ av musik du vill spela ? Vill du spela metal och snabba solon kan jag rekommendera att börja nöta metallica låtar för att få upp snabbhet.

Väldigt enkla riffs och solon, allt handlar om att bygga upp farten sakta men säkert.

Riffs att öva : Battery, master of puppets, four horsemen, whiplash, blackened
Solon att öva : Enter sandman, fade to black, Unforgiven, seek and destroy

Men allmänt så är det bara att öva som gäller, ta en låt som är aningen svårare än vad du klarar av och spela den tills den sitter perfekt. Man lär sig inte genom att spela något slarvigt på full fart och hoppas att det blir bättre, man lär sig genom att börja spela på farten man klarar av och sakta öka.

jag e väl inte death metal killen direkt gillar så klart metallica å kan lira några av dem lättare, nothing else matters, enter sandman å nån mer men annars är det framför allt led zeppelin, eric clapton, acdc, jimi hendrix ah helt enkelt old school rock ,har även en låt jag måste lära mig lr ah en hel skiva egentligen, the whoo - live at leeds, speciellt den långa versionen av my generation med the naked eye solot är så jävla fet, va även med på woodstock...

de jag framförallt vill ha ut av gitarren är att bara kunna ta upp den å lira mina känslor men man kanske måste börja med att mata in andras låtar först?? men om jag går till en lärare var ska jag börja är det helt enkelt skalor som är viktigast???sen som jag skrev innan hur viktigt är det att jag börjar lira alternativ picking antar ganska viktigt?? kanske ska lägga ner mycket vikt i fingerpicking??vilka gengrer bör man spela för att utvecklas mest, är det verkligen metal, borde man inte lira typ blues, lite bb king å sånt först så man hittar känslan???
Citera
2010-03-29, 14:01
Medlem
Bambuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjelmen55
ah nää spelar ingen roll att du spelar trummor det är ju mer inlärningsteknik jag är ute efter, jag har faktiskt funderat på att börja spela piano också just för att jag hört att kan man spela piano så kan spela mer lr mindre alla instrument+ att det är ett jäkla häftigt instrument=), ah jag känner att efter 1 års spelande och tror jag börjat i rätt ända med att bara ha lite kul å lära sig sple för skojs skull är det dags att ta de på allvar och gå till lärare, måste ju säga också att jag är 23 så är en late blommer men eh de spelar väl ingen roll så länge man gillar å lira antar jag=) ah ett band är kanske inte fel, fler huvud är bättre en 1, ah förrutom i matlagning=)... men framför allt var ska jag börja med en lärare är det skalor som ligger överst ??? har försökt börja använda alternativ picking men de e svårt men de e kanske också nått att ta upp???

Gå till en lärare så vet han precis vad som behöver göras Jag har tagit piano lektioner i ca 1år. Klassiskt piano var det då. Jag tyckte det var skitskoj men orkade inte öva efter att lektionerna hade slutat, rätt synd. Men annars är piano ett väldigt bra instrument som grund som du säger.
Citera
2010-03-29, 14:31
Medlem
Bartman777s avatar
Alternate picking borde du absolut börja öva, det skulle du börjat med direkt faktiskt, för att få in vanan i handleden. Men det är nästan ingen som tänker på det i början vad jag förstått, utan de flesta får lov att öva in det i efterhand.

Dock kommer det vara jobbigt att vänja om det i början, men det är bara att köra på.
Jag har lirat i snart 5 år och jag har ändå inte fått in alternate picking i märgen ännu.
Det kan iofs också bero på att jag har kört en hel del akustiskt de senaste två åren, utan plektrum och jag har aldrig varit typen som gärna sätter mig ner och övar/nöterin någonting, utan jag har låtit det komma med tiden.

oj vad mycket flum jag skrev, men ah, öva på alternate picking, du kan aldrig börja för tidigt med det.
Citera
2010-03-29, 15:28
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjelmen55
de jag framförallt vill ha ut av gitarren är att bara kunna ta upp den å lira mina känslor men man kanske måste börja med att mata in andras låtar först?? men om jag går till en lärare var ska jag börja är det helt enkelt skalor som är viktigast???sen som jag skrev innan hur viktigt är det att jag börjar lira alternativ picking antar ganska viktigt?? kanske ska lägga ner mycket vikt i fingerpicking??vilka gengrer bör man spela för att utvecklas mest, är det verkligen metal, borde man inte lira typ blues, lite bb king å sånt först så man hittar känslan???

Nu kan jag bara tala utav egen erfarenhet, jag skulle inte börja sitta och traggla skalor som nybörjare då det är ganska stor risk att du bara sitter och spelar dom upp och ner och det ger dig inte speciellt mycket. Börja istället att lära dig låtar i olika stilar, du kommer se att det finns väldigt mycket likheter i hur många solon är uppbyggda, du kommer se alla "standard licks" som används ofta används.

Alternativ picking är väldigt viktigt, om du inte redan kan det så bör du fokusera på det. Ett annat tips jag kan ge dig är att läsa på om olika tekniker och spelsätt och se till att du övar rätt, att lära sig något felaktigt och sedan behöva lära om på rätt sätt är jobbigt.
Citera
2010-03-29, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Alternate picking borde du absolut börja öva, det skulle du börjat med direkt faktiskt, för att få in vanan i handleden. Men det är nästan ingen som tänker på det i början vad jag förstått, utan de flesta får lov att öva in det i efterhand.

Dock kommer det vara jobbigt att vänja om det i början, men det är bara att köra på.
Jag har lirat i snart 5 år och jag har ändå inte fått in alternate picking i märgen ännu.
Det kan iofs också bero på att jag har kört en hel del akustiskt de senaste två åren, utan plektrum och jag har aldrig varit typen som gärna sätter mig ner och övar/nöterin någonting, utan jag har låtit det komma med tiden.

oj vad mycket flum jag skrev, men ah, öva på alternate picking, du kan aldrig börja för tidigt med det.

mm jag har förstått det nu, men jag är ju den nya skadade generationen som lär sig allt genom you tube å internet =)så har inte förstått det förrens en månads sen när jag skaffade mig min första el gura å ville börja lira solon...alt. picking det är väl som allt man suckar hundra gånger tills det helt plötsligt bara sitter där men ah då ska jag banne mig kunna detta snart=)
Citera
2010-03-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambul
Gå till en lärare så vet han precis vad som behöver göras Jag har tagit piano lektioner i ca 1år. Klassiskt piano var det då. Jag tyckte det var skitskoj men orkade inte öva efter att lektionerna hade slutat, rätt synd. Men annars är piano ett väldigt bra instrument som grund som du säger.

du borde fortsätta spela de är sånt jävla coolt intstrument, bara att kolla in baba o'riley av the who typ därför jag vill börja spela piano..
Citera
2010-03-29, 18:08
Medlem
BobbanDylans avatar
Det absolut viktigaste enligt mig (beroende på vilken typ av musik du ska spela förstås) är att skaffa dig ett band, och viktigast av allt: en trummis. Det finns inget som är så bra för improviseringsförmågan som att jamma med ett band.
Citera
2010-03-29, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Nu kan jag bara tala utav egen erfarenhet, jag skulle inte börja sitta och traggla skalor som nybörjare då det är ganska stor risk att du bara sitter och spelar dom upp och ner och det ger dig inte speciellt mycket. Börja istället att lära dig låtar i olika stilar, du kommer se att det finns väldigt mycket likheter i hur många solon är uppbyggda, du kommer se alla "standard licks" som används ofta används.

Alternativ picking är väldigt viktigt, om du inte redan kan det så bör du fokusera på det. Ett annat tips jag kan ge dig är att läsa på om olika tekniker och spelsätt och se till att du övar rätt, att lära sig något felaktigt och sedan behöva lära om på rätt sätt är jobbigt.

du har verkligen rätt i att många solon är uppbyggda på samma sätt kanske inte så konstigt när alla inspireras å tar efter nån annan hela tiden men har verkligen märkt de på bara dem få solon jag kan spela hyffsat...men är det inte bra att kunna skalorna redan tidigt i ens spelande just för att veta hur en ton låter å var solot troligtviss kommer att hamna näst innan men ens har kollat in en tab????mm de blir som alla säger att gå till en lärare så han/hon kan påpeka vad jag gör fel å vad jag ska göra näst...

appropå nått som inte har med detta forum att göra, men lägger in det ändå och är riktat till alla som vill svara...efter 1 månads spelande på el gitarr har mina fingrar på vänster handen börjat domna efter jag spelar några minuter, är jädra äckligt och måste skaka igång dem igen. nån som vet vad det kan vara, spelar jag för mycket lr???(kan man göra det hehe)...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in