2010-03-28, 21:07
Medlem
Jag såg ett matlagningsprogram där kocken bara stekte laxen på ena sidan och lämnade ovansidan mer eller mindre rå. Jag skulle vilja prova det men kan det inte finnas några hälsorisker med att äta rå lax?
Citera
2010-03-28, 21:07
Medlem
Avon Barksdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apostrophe
Jag såg ett matlagningsprogram där kocken bara stekte laxen på ena sidan och lämnade ovansidan mer eller mindre rå. Jag skulle vilja prova det men kan det inte finnas några hälsorisker med att äta rå lax?
Har du hört talas om sushi?
Citera
2010-03-28, 21:08
Medlem
Tant_Gröns avatar
https://www.flashback.org/t657336p55
Citera
2010-03-28, 21:09
Medlem
miCky-s avatar
hahahahaha

Förlåt mig för att jag skrattar, men har du aldrig hört talas om sushi pojk?!
Citera
2010-03-28, 21:14
Medlem
Men det är ingen fara att äta någon fisk rå i stort sett om det är en sötvatten fisk. Ut med inälvorna och du kan äta den efter du fått upp den.

Du har väl ätit gravad lax ? Det som är så otroligt gott
Citera
2010-03-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avon Barksdale
Har du hört talas om sushi?

Jo, men jag har alltid trott att dom har varit extremt noga med att ta hand om fisken på ett bra sätt från att den blivit dödad. Det man köper i frysdisken är kanske tänkt att man ska tillaga ordentligt tänkte jag.

Men men, verkar som att jag hade fel!
Citera
2010-03-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Men det är ingen fara att äta någon fisk rå i stort sett om det är en sötvatten fisk. Ut med inälvorna och du kan äta den efter du fått upp den.

Oja, det är favoriten på julbordet Men den är ju inte rå, utan gravad.
Citera
2010-03-28, 22:27
Medlem
spoilers avatar
https://www.flashback.org/t1057952
Citera
2010-03-29, 11:28
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire

Jag hade personligen inte ätit en svensk sötvattenfisk rå utan att frysa in den ett tag, nämligen rätt stor chans att få parasiter och grejer annars.
Citera
2010-03-29, 12:28
Medlem
rayraviolis avatar
Rekommendationen är att lax som äts rå ska ha varit fryst. Eftersom det i det här fallet med största sannolikhet handlar om odlad fisk så är det ganska säkert att äta den utan infrysning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in