Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-27, 10:28
  #1
Medlem
Brott kostar enorma mängder pengar. Varje gång någon blir misshandlad skall polis, vården, advokater för rättegången, domare, fängelsevårdare, kostnader byggnader mm. kopplas in. Notan kan sluta på flera miljoner. Dessutom kan det hända att förrövaren aldrig hittas. Vittnen kan se fel vilket minskar rättsäkerheten.

Varför inte införa kameraövervakning på alla offentliga platser, gator och torg. Google tar ju redan bilder över hela världen nu till google earth. Nej, inte övervakning i hemmet eller på toaletten, utan på platser där vem som helst annars kan se dig. Dessa kameror skickar sedan data till en lagringsserver i till kameraövervakningsmyndigheten. Åklagare kan senad begära ut filmsnuttar från specifika platser vid en viss tidpunkt. Alla som tittar i databasen blir registrerade och den som använder filmerna till annat än bevisa brott skall kunna åtalas. När preskribstionstiden gått ut skall allt filmmaterial förstöras automatiskt. Vidare skall man använda kamerorna kopplade till SOS så att vid ett larm kan SOS personal i realtid se vad som händer och följa brottslingar.

London är världens mest kameraövervakade stad och redan har flera terroristattentat kunnat avstyras.

Jag tycker brottslingar ska sitta bakom lås och bom, så är det bara. Direkt, utan omfattade utredningar. Om man använder ny teknik till att haffa brottslingar kommer statens utgifter dras ned rejält.
Citera
2010-03-27, 10:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron--
Brott kostar enorma mängder pengar. Varje gång någon blir misshandlad skall polis, vården, advokater för rättegången, domare, fängelsevårdare, kostnader byggnader mm. kopplas in. Notan kan sluta på flera miljoner. Dessutom kan det hända att förrövaren aldrig hittas. Vittnen kan se fel vilket minskar rättsäkerheten.

Varför inte införa kameraövervakning på alla offentliga platser, gator och torg. Google tar ju redan bilder över hela världen nu till google earth. Nej, inte övervakning i hemmet eller på toaletten, utan på platser där vem som helst annars kan se dig. Dessa kameror skickar sedan data till en lagringsserver i till kameraövervakningsmyndigheten. Åklagare kan senad begära ut filmsnuttar från specifika platser vid en viss tidpunkt. Alla som tittar i databasen blir registrerade och den som använder filmerna till annat än bevisa brott skall kunna åtalas. När preskribstionstiden gått ut skall allt filmmaterial förstöras automatiskt. Vidare skall man använda kamerorna kopplade till SOS så att vid ett larm kan SOS personal i realtid se vad som händer och följa brottslingar.

London är världens mest kameraövervakade stad och redan har flera terroristattentat kunnat avstyras.

Jag tycker brottslingar ska sitta bakom lås och bom, så är det bara. Direkt, utan omfattade utredningar. Om man använder ny teknik till att haffa brottslingar kommer statens utgifter dras ned rejält.

Behöver inte skicka det för lagring direkt utan du kan ha folk som övervakar också och kan förhindra brott innan de händer.

Som i typ Storbritannien och Holland.
Citera
2010-03-27, 10:44
  #3
Avstängd
HARDCREATIONs avatar
Fyfan vilket jävla förslag. Du vill alltså gå runt och vara övervakad ständigt när du inte befinner dig i ditt eget hem vill säga?

Du tycker inte att alla människor bör få något slags chip inopererat i sig, obligatoriskt, som visar exakt var dem är då? Det hade väl också underlättat?

Nej fyfan för ett storebrorssamhälle.
Citera
2010-03-27, 10:48
  #4
Medlem
hundersomlukterskajts avatar
Det här är inte praktiskt du skulle behöva enormt mycker folk som övervakade och gick igenom allt material. Vad däremot vore bättre är att operera in spårsändare i alla medborgare och katalogisera deras DNA från födseln och löpande med redan födda. På sätt kan du hålla koll på var t.e.x. tidigare straffade och andra håller till och om brottsmisstanke finns kan du lätta matcha bevismaterialet mot en DNA-databas.
Citera
2010-03-27, 11:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARDCREATION
Fyfan vilket jävla förslag. Du vill alltså gå runt och vara övervakad ständigt när du inte befinner dig i ditt eget hem vill säga?

Du tycker inte att alla människor bör få något slags chip inopererat i sig, obligatoriskt, som visar exakt var dem är då? Det hade väl också underlättat?

Nej fyfan för ett storebrorssamhälle.

Du kanske hellre blir rånmördad?

Citat:
Ursprungligen postat av hundersomlukterskajt
Det här är inte praktiskt du skulle behöva enormt mycker folk som övervakade och gick igenom allt material. Vad däremot vore bättre är att operera in spårsändare i alla medborgare och katalogisera deras DNA från födseln och löpande med redan födda. På sätt kan du hålla koll på var t.e.x. tidigare straffade och andra håller till och om brottsmisstanke finns kan du lätta matcha bevismaterialet mot en DNA-databas.

Nej, du behöver inte enormt mycket folk...
Citera
2010-03-27, 11:17
  #6
Avstängd
HARDCREATIONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
Du kanske hellre blir rånmördad?

Jag blir hellre utsatt för ett brott någon gång i mitt liv än att gå runt, inte bli utsatt för något brott men vara övervakad i hela mitt liv.
Citera
2010-03-27, 11:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARDCREATION
Jag blir hellre utsatt för ett brott någon gång i mitt liv än att gå runt, inte bli utsatt för något brott men vara övervakad i hela mitt liv.

Räcker med ett rånmord iofs

Och det handlar inte om hela ditt liv, handlar om offentliga platser i större städer där det händer mycket skit.

Vill du inte synas, sitt i skogen med en foliehatt.
Citera
2010-03-27, 12:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
Behöver inte skicka det för lagring direkt utan du kan ha folk som övervakar också och kan förhindra brott innan de händer.

Som i typ Storbritannien och Holland.

Nej det är inte bra, för då kan vem som helst zooma in och se roliga saker, de kanske kan ha med sin kamera till jobbet och filma av displayen och lägga upp det på youtube. Endast enstaka snuttar kan begäras ut när ett brott som kan ge fängelse har begåtts. De som går in och tittar på kameraövervakningsmyndighetens material är utsatta för stora kontroller och har tystnadsplikt. Däremot skall SOS personalen kunna titta på materialet i realtid ifrån där en telefon ringer, de flesta telefoner har gps nu förtiden. Låt de skicka sina koordinater till SOS centralen varpå alla kameror inom en 500 metersradie blir synbara i SOS kontrollrummet.
Citera
2010-03-27, 12:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARDCREATION
Fyfan vilket jävla förslag. Du vill alltså gå runt och vara övervakad ständigt när du inte befinner dig i ditt eget hem vill säga?
Läs hela mitt inlägg så du inte påstår något jag inte skrev , en kameraövakningsmyndighet, där all video lagras under sträng sekretess. Ingen som övervakar dig.

Citat:
Ursprungligen postat av HARDCREATION
Du tycker inte att alla människor bör få något slags chip inopererat i sig, obligatoriskt, som visar exakt var dem är då? Det hade väl också underlättat?
Det skrev jag inte heller, sluta antag att du vet vad jag anser. Kameraövervakning på gator och torg där vem som helst annars kan se dig.

Få in smartare personer i riksdag och regering, rösta på Vetenskapspartiet!
Citera
2010-03-27, 12:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron--
Nej det är inte bra, för då kan vem som helst zooma in och se roliga saker, de kanske kan ha med sin kamera till jobbet och filma av displayen och lägga upp det på youtube. Endast enstaka snuttar kan begäras ut när ett brott som kan ge fängelse har begåtts. De som går in och tittar på kameraövervakningsmyndighetens material är utsatta för stora kontroller och har tystnadsplikt. Däremot skall SOS personalen kunna titta på materialet i realtid ifrån där en telefon ringer, de flesta telefoner har gps nu förtiden. Låt de skicka sina koordinater till SOS centralen varpå alla kameror inom en 500 metersradie blir synbara i SOS kontrollrummet.

Well, man måste kunna lita på att operatörerna inte gör det. I efterhand är det redan för sent.
Citera
2010-03-27, 12:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundersomlukterskajt
Det här är inte praktiskt du skulle behöva enormt mycker folk som övervakade och gick igenom allt material. Vad däremot vore bättre är att operera in spårsändare i alla medborgare och katalogisera deras DNA från födseln och löpande med redan födda. På sätt kan du hålla koll på var t.e.x. tidigare straffade och andra håller till och om brottsmisstanke finns kan du lätta matcha bevismaterialet mot en DNA-databas.

Du läser inte heller vad jag skriver. Inga övervakare. Åklagare kan begära ut material efter anmälning som kan ge brott. Utbildade personer med tystnadsplikt tittar på de koordinaterna och tiden på platsen där brottet begicks. Om brott spelats in kan de tas ut för granskning i domstol. Om alla brottslingar sitter inne kommer brottsligheten minskas till noll! Massor med pengar att spara.

Spårchip håller jag inte med om och har inte föreslagit. Varför måste du dra allting till sin spets? Inte heller krav på DNA registrering hos oskyldiga. Däremot anser jag att fingeravtryck och DNA ska vara obligatoriskt att ta av fängelsedömda.

Fler intelligenta människor i riksdagen - gå med i Vetenskapspartiet
Citera
2010-03-27, 12:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARDCREATION
Jag blir hellre utsatt för ett brott någon gång i mitt liv än att gå runt, inte bli utsatt för något brott men vara övervakad i hela mitt liv.

Du är inte övervakad, filmsnuttar på dig kommer att vara lagrade på en server som förstörs efter preskriberingstiden. Men om du anmäler att du blev rånad den 20 Augusti på Storgatan i Malmö kl 14.30 åklagare få ut material som visar en 10 sekunders snutt på rånaren som misshandlar dig och sedan tar dina saker. Detta får honom dömd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback