Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 13:04
  #1177
Medlem
jay.simpsons avatar
På HBO ligger miniserien the disappearance från 2017 förlagan är en fransk miniserie . Jag kanske inte är lika imponerad. Den är spännande men förutsägbar precis som det skrivs i recensionen

https://tvdags.se/artikel/bast-i-tv-...rsta-dramafynd

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_...29?wprov=sfla1

Citera
2018-09-26, 13:29
  #1178
Medlem
jay.simpsons avatar
Kollade Olive Kitteridge som ligger på HBO kritikerrosad miniserie. Serien handlar egentligen inte om någonting. Den handlar om livet, vardagen påminner om six feet under och Fargo i stilen. Bra skådespel från huvudrollerna, ett kort inhopp av Bill Murray, underfundig humor och fräna repliker speciellt från Olive. Richard Jenkins och Frances Macdormand (på tal om Fargo) är underbara. Olive är varken den bästa eller mest älskvärda fru. Enligt sig själv lider hon av depression. Säger vad hon tycker och visar gärna sitt missnöje, en straight shooter. Hon har även en ansträngd relation till parets enda barn.

Nu kollar jag på Mildred Pierce som också ligger på HBO. Första avsnittet avklarat. Gillar man perioddrama är Mildred Pierce något för dig. Jag gillar första avsnittet och Kate Winslet är en bra skådis. Hon gjorde rollen som kvinnlig nazist bra (The Reader). Mildred Pierce, tvåbarnsmamma i depressionens USA, Kalifornien tvingas ställa om sitt priviligerade liv efter att ha kastat ut sin otrogna make.
__________________
Senast redigerad av jay.simpson 2018-09-26 kl. 13:34.
Citera
2019-02-24, 00:56
  #1179
Medlem
Visas just nu på SVT och finns på Play tills i morgon.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.imdb.com/title/tt1951216/?ref_=fn_al_tt_1

The Look of Love (2013). Biografi över Paul Raymond, Storbritanniens motsvarighet till Hugh Hefner, och ett tag landets rikaste man. Raymond gjorde alltså sin förmögenhet på nakna kvinnor. Från teaterföreställningar på 60-70-talet som var ganska harmlösa - några topless eller nakna kvinnor var bara med på scenen eller simmade i ett akvarium som dekoration, typ, till pjäsens egentliga handling - till rena porrtidningar på 1980-90-talet, fastän Raymond själv aldrig ville erkänna att det var porr.

Det är fragmentariskt berättat i korta klipp, lite som en låtsas-dokumentär. Steve Coogan är perfekt i huvudrollen; det går att tänka sig att Raymond var precis så. Tidsandan i London är också perfekt fångad, särskilt på 60- och 70-talet. Filmen kan ses som ett stycke nutidshistoria. Jag blev dock ganska beklämd av själva ämnet; jag kan, som kvinna, inte låta bli att undra vad det blev av alla de där vackra kvinnorna, som kunde tjäna hyfsat med pengar på att bara vara nakna några få korta år, innan de byttes ut mot yngre. Det är ju inte precis en merit att ha på CV:t...

Filmens titel är för övrigt missvisande. Är det någonting, som den här filmen INTE handlar om, så är det kärlek... tvivlar på att Paul Raymond visste vad ordet betyder.

6/10
Citera
2019-02-24, 01:01
  #1180
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Kollade Olive Kitteridge som ligger på HBO kritikerrosad miniserie. Serien handlar egentligen inte om någonting. Den handlar om livet, vardagen påminner om six feet under och Fargo i stilen. Bra skådespel från huvudrollerna, ett kort inhopp av Bill Murray, underfundig humor och fräna repliker speciellt från Olive. Richard Jenkins och Frances Macdormand (på tal om Fargo) är underbara. Olive är varken den bästa eller mest älskvärda fru. Enligt sig själv lider hon av depression. Säger vad hon tycker och visar gärna sitt missnöje, en straight shooter. Hon har även en ansträngd relation till parets enda barn.

Nu kollar jag på Mildred Pierce som också ligger på HBO. Första avsnittet avklarat. Gillar man perioddrama är Mildred Pierce något för dig. Jag gillar första avsnittet och Kate Winslet är en bra skådis. Hon gjorde rollen som kvinnlig nazist bra (The Reader). Mildred Pierce, tvåbarnsmamma i depressionens USA, Kalifornien tvingas ställa om sitt priviligerade liv efter att ha kastat ut sin otrogna make.

Mildred Pierce är något överjävligt bra! Kanske den bästa miniserie någonsin faktiskt.
Citera
2019-02-24, 20:21
  #1181
Medlem
TV blev mycket mer intressant när folk började betala för det!
Citera
2019-03-22, 14:03
  #1182
Medlem
Slutet för Örjan Ramberg,sista spiken i kistan.

https://www.svtplay.se/video/2154918...-ar?start=auto
Citera
2019-04-15, 08:07
  #1183
Medlem
Isnatts avatar
Nyckeln till frihet finns på svt play nu. Minns att jag såg den på bio när den kom 1994 typ.
Bra film.
Citera
2019-05-28, 16:52
  #1184
Medlem
21:00 SVT1 Kaj Linna: Mannen som aldrig gav upp

Svensk dokumentär från 2019. Kaj Linna är i dag en fri man. 2005 dömdes han till livstids fängelse för mord på en man i Kalamark. Ett mord han envist hävdat att han inte begått. Filmaren Mårten Fuxe Barkvall, som har följt Kaj Linna ända sedan livstidsdomen föll, berättar här den osannolika historien om en mordutredning på lösa grunder. Och om en man som mot alla odds lyckades bli frikänd efter tretton år i Sveriges mest välbevakade fängelser
Citera
2019-06-03, 07:06
  #1185
Medlem
21:00 Tjock-Steffe sänds på TV4.

En 44 årig svensk man överlever mirakulöst en bilkrasch i 350 kilometer i timmen i Malibu. I det rättsliga efterspelet börjar en härva nystas upp kring Stefan Eriksson, känd från Uppsalamaffian, och hans roll i miljardföretaget Gizmondo.
Citera
2019-06-11, 07:33
  #1186
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
21:00 Tjock-Steffe sänds på TV4.

En 44 årig svensk man överlever mirakulöst en bilkrasch i 350 kilometer i timmen i Malibu. I det rättsliga efterspelet börjar en härva nystas upp kring Stefan Eriksson, känd från Uppsalamaffian, och hans roll i miljardföretaget Gizmondo.
Tre delar - alla finns nu på tv4play.se. Jag har sett första och den är bra, lite "jobbig"/halvkass produktion kan jag tycka, men klart sevärd.
Citera
2019-06-15, 05:49
  #1187
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tre delar - alla finns nu på tv4play.se. Jag har sett första och den är bra, lite "jobbig"/halvkass produktion kan jag tycka, men klart sevärd.
Underkänd. Som en MTV/VH1-”dokumentär”. Helt irrelevanta talking heads och väldigt lite riktig insikt. Intressant fall, uselt utförande.
Citera
2019-06-15, 06:48
  #1188
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Underkänd. Som en MTV/VH1-”dokumentär”. Helt irrelevanta talking heads och väldigt lite riktig insikt. Intressant fall, uselt utförande.
Haha, berättarrösten låter som något ur Pogo Pedagogs produktioner. Håller med, hade jag inte känt till fallet sedan innan hade jag säkert tyckt den var sämre. Liam Norberg har proddat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback