2010-06-07, 05:41
Medlem
euphorias avatar
Vilka motiv är populära förutom Nintendo-sprites som jag tycker det verkar?
Citera
2010-06-07, 14:45
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Vilka motiv är populära förutom Nintendo-sprites som jag tycker det verkar?

Sega-sprites?
Håller på med den ikoniska bilden av Charles Manson för tillfället.
Citera
2010-06-08, 19:58
Medlem
CherryBoobss avatar
Jag som pärlar en hel del med Photopearls vill absolut rekommendera nätbutiken Ilka
Hos dem kostar en refillflaska (Photopearls-nabbi) med 3500 pärlor 24 kr.
På Panduro hobbys nätbutik kostar en likadan flaska 36 (!) kr.
Lite prisskillnad.

Jag beställer alltid från den hemsidan och allt har fungerat perfekt hittills. Leveranstiden är helt ok.
De har även andra indianpärlor i mängder. Tror dock att man måste bli medlem för att kika på deras varor, men det är lätt värt det.
Citera
2010-06-08, 20:26
Medlem
chajusongs avatar
Det var så trevligt här om dagen när jag var ute och promenerade i vasastan, sthlm. Där hade någon satt upp en pärlplatta på baksidan av en vägskylt på Hälsingegatan. Det första jag tänkte på var denna tråd =) Tror det stod "Hej Elin" eller något annat kort tjejnamn. Ska kolla i morgon. Är det någon här som är den skyldige?
Citera
2010-06-09, 19:01
Medlem
Nekromantiks avatar
Här är en till bild på den enda jag har inramad för tillfället. Den ser lite konstig ut eftersom det speglas i glaset. Det handlar i alla fall om megaman vs. airman. Jag är egentligen ingen spelare överhuvudtaget, men som nämnts innan så passar just megaman perfekt för att lägga pärlor.
För övrigt hade det varit bra att ha den där omtalade "mackapären" för att lägga alla ljusblåa pärlor som ska föreställa himlen i bakgrunden.

http://sv.tinypic.com/r/2ag2f6t/6
Citera
2010-06-11, 12:59
Medlem
Chaplains avatar
Såå, idag har mina pärlor från CC kommit, dags att börja, tänker fokusera på motiv i gråskala till att börja med (:
Citera
2010-06-12, 21:34
Medlem
Salmonellas avatar
http://i.imagehost.org/view/0248/20100612822
Fick världens inspiration av den här tråden och gör en jättestor pärlplatta av sonen (kommit mycket längre nu) men vad sjutton gör man när den är klar? Kan man inte bara lägga ett bakplåtspapper över och stryka? Piggplattorna under kunde gå sönder men vad kostade de, 70 spänn? Känns som ett billigt pris att betala för att försäkras om att inte rasera hela konstverket när man ska hålla på med maskeringstejp och grejer. Eller är det så illa att pärlorna kan smälta fast i piggplattorna om man har dem kvar?
Citera
2010-06-18, 17:02
Medlem
fucked.for.lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonella
Fick världens inspiration av den här tråden och gör en jättestor pärlplatta av sonen (kommit mycket längre nu) men vad sjutton gör man när den är klar? Kan man inte bara lägga ett bakplåtspapper över och stryka? Piggplattorna under kunde gå sönder men vad kostade de, 70 spänn? Känns som ett billigt pris att betala för att försäkras om att inte rasera hela konstverket när man ska hålla på med maskeringstejp och grejer. Eller är det så illa att pärlorna kan smälta fast i piggplattorna om man har dem kvar?

Eh, hur hade du annars tänkt att göra?

Är det första gången du pärlar? Isåfall: bakplåtspapper, strykjärn (kolla vilken temperatur dina pärlor kräver) och kör på.
Citera
2010-06-19, 14:38
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucked.for.life
Eh, hur hade du annars tänkt att göra?

Är det första gången du pärlar? Isåfall: bakplåtspapper, strykjärn (kolla vilken temperatur dina pärlor kräver) och kör på.

Kanske metoden som TS beskriver i sin guide i första inlägget?

Citat:
Stryka
Nu är nästa steg att stryka pärlorna så att de sitter ihop. Du placerar pärlorna med maskeringstejpen nedåt och täcker över pärlornas ovansida med bakplåtspapper eller speciellt strykpapper för pärlplattor. Du stryker med medelvarmt/varmt strykjärn beroende på vilka pärlor du har. Du ser själv när du är nöjd med resultatet. När du strukit ovansidan, som alltså är baksidan, och är nöjd med resultatet, kan du även stryka framsidan om du vill. Lossa maskeringstejpen mycket försiktigt, och stryk sedan framsidan. Detta ger ökad stadga, men är inte helt nödvändigt. Vissa tycker om att stryka så att hålen inte alls syns, medan andra vill att hålen ska vara helt intakta. Detta är en smaksak. Själv föredrar jag en måttligt struken framsida.

@Salmonella
Men även jag rekommenderar att du stryker pärlorna när dom sitter på plattan, mycket enklare och du behöver inte stryka så mycket utan bara så dom sitter ihop, sen kan du lyfta av dom och göra "grovstrykningen" utan plattan. Har aldrig varit med om att piggarna har smält men det kan vara lite krångel att få lös dom om man stryker för mycket.

Sen skulle jag rekommendera STARK dig som gör så stor platta, att du stryker en av de små plattorna åt gången och sedan smälter ihop dom delarna till den färdiga plattan. Då blir det mycket mindre risk att dom fastnar, att du tappar allt eller annat djävulskap, inte lägga alla ägg i samma korg som man säger.

Edit:
Och glöm inte att du måste vända allt innan du stryker ifall du inte vill att motivet ska bli spegelvänt. Det är bara att lägga en platta ovanpå med piggarna nedåt och sen hålla ihop ordentligt och vända.

Någon som kan tipsa om något bra lim för att snabbt fästa pärlplattor på betong, stål etc. förövrigt?
Senast redigerad av Tord_Ywel 2010-06-19 kl. 14:47.
Citera
2010-06-19, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonella
Stryk inte för länge på samma ställe bara så smälter inte piggarna. Jag brukar bara stryka jämnt över hela, lossa lite på bakplåtspappret för att se om jag har missat att stryka någon pärla, och sen låta den sitta kvar på plattan (så att varken konstverket eller piggplattan blir böjda/buckliga) under en bok eller nåt annat tungt.
Citera
2010-06-19, 20:04
Medlem
fucked.for.lifes avatar
Lim

Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel
Någon som kan tipsa om något bra lim för att snabbt fästa pärlplattor på betong, stål etc. förövrigt

Jag vet inte riktigt hur man citerar andra trådar (om man ens kan det), men det finns en tråd som heter "pärlor och pärlplattor" som ligger under street art där det är en diskussion om vilket lim som är bäst när man sätter upp pärplattor på stan på betong och sånt. Har själv funderingar på att börja sätta upp lite på stan så jag funderar på att införskaffa ett bra lim. Verkar som att det är nåt från clas ohlsson som är bra som dom snackar om i den andra tråden.

Edit: hittade ett av inläggen https://www.flashback.org/sp11759948 fast det låg under kultur:allmänt tror jag (finns flera stycken pärltrådar, kan ingen jättesnäll moderator sätta ihop dom?)
Senast redigerad av fucked.for.life 2010-06-19 kl. 20:06. Anledning: hittade länk
Citera
2010-06-20, 18:47
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fucked.for.life
Jag vet inte riktigt hur man citerar andra trådar (om man ens kan det), men det finns en tråd som heter "pärlor och pärlplattor" som ligger under street art där det är en diskussion om vilket lim som är bäst när man sätter upp pärplattor på stan på betong och sånt. Har själv funderingar på att börja sätta upp lite på stan så jag funderar på att införskaffa ett bra lim. Verkar som att det är nåt från clas ohlsson som är bra som dom snackar om i den andra tråden.

Edit: hittade ett av inläggen https://www.flashback.org/sp11759948 fast det låg under kultur:allmänt tror jag (finns flera stycken pärltrådar, kan ingen jättesnäll moderator sätta ihop dom?)

Ok, hittade inte just det limmet som nämndes i tråden på COs sida men gissar att det är montagelim de pratar om då de nämner att man behöver pistol till de större varianterna.

Då återstår det bara att konstruera en lämplig anordning för att snabbt kunna sätt upp motiv bestående av många lösa bitar utom räckhåll för konsthatande marodörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in