Citat:
Ursprungligen postat av fucked.for.life
Eh, hur hade du annars tänkt att göra?
Är det första gången du pärlar? Isåfall: bakplåtspapper, strykjärn (kolla vilken temperatur dina pärlor kräver) och kör på.
Kanske metoden som TS beskriver i sin guide i första inlägget?
Citat:
Stryka
Nu är nästa steg att stryka pärlorna så att de sitter ihop. Du placerar pärlorna med maskeringstejpen nedåt och täcker över pärlornas ovansida med bakplåtspapper eller speciellt strykpapper för pärlplattor. Du stryker med medelvarmt/varmt strykjärn beroende på vilka pärlor du har. Du ser själv när du är nöjd med resultatet. När du strukit ovansidan, som alltså är baksidan, och är nöjd med resultatet, kan du även stryka framsidan om du vill. Lossa maskeringstejpen mycket försiktigt, och stryk sedan framsidan. Detta ger ökad stadga, men är inte helt nödvändigt. Vissa tycker om att stryka så att hålen inte alls syns, medan andra vill att hålen ska vara helt intakta. Detta är en smaksak. Själv föredrar jag en måttligt struken framsida.
@Salmonella
Men även jag rekommenderar att du stryker pärlorna när dom sitter på plattan, mycket enklare och du behöver inte stryka så mycket utan bara så dom sitter ihop, sen kan du lyfta av dom och göra "grovstrykningen" utan plattan. Har aldrig varit med om att piggarna har smält men det kan vara lite krångel att få lös dom om man stryker för mycket.
Sen skulle jag rekommendera STARK dig som gör så stor platta, att du stryker en av de små plattorna åt gången och sedan smälter ihop dom delarna till den färdiga plattan. Då blir det mycket mindre risk att dom fastnar, att du tappar allt eller annat djävulskap, inte lägga alla ägg i samma korg som man säger.
Edit:
Och glöm inte att du måste vända allt innan du stryker ifall du inte vill att motivet ska bli spegelvänt. Det är bara att lägga en platta ovanpå med piggarna nedåt och sen hålla ihop ordentligt och vända.
Någon som kan tipsa om något bra lim för att snabbt fästa pärlplattor på betong, stål etc. förövrigt?