Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-22, 16:05
  #325
Medlem
DonSikiels avatar
Jag såg häromdagen att de hade någon yttepyttevariant på pärlplattor på Panduro, men kan inte finna dem via hemsidan. Man kunde köpa som ett kit med nyckelring, och pärlorna var ungefär som ett litet knappnålshuvud. Någon som känner igen dessa?
Citera
2015-03-08, 00:52
  #326
Medlem
Gicka666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonSikiel
Jag såg häromdagen att de hade någon yttepyttevariant på pärlplattor på Panduro, men kan inte finna dem via hemsidan. Man kunde köpa som ett kit med nyckelring, och pärlorna var ungefär som ett litet knappnålshuvud. Någon som känner igen dessa?

Dom du snackar om är Hama Mini (finns Maxi, Midi, Mini). Dom är bara 2 mm breda tror jag det är.

http://www.hamabeads.com/mini_beads.htm

Hoppas det hjälpte dig även om det var ett sent svar!
Citera
2015-03-08, 19:41
  #327
Medlem
prizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapatista
Många beställer från CCHobby, jag beställde från pema.cc/ sen finns ju Panduro också om du föredrar att kika i en fysisk butik. Jag köpte en Hama-startbox med 12 färger på Panduro, kostade typ.. 199 tror jag.

Såvitt jag har förstått så är det blott en smaksak mellan Hama och Photopearls (som Nabbi bytt namn till).

Ifall du vill ha tv-spelssprites så kan jag rekommendera denna sida; http://www.spriters-resource.com/

Slutligen; ett program som är riktigt bra när det gäller t.ex. sprites från sidan ovan är Bead Surge, man importerar sprite-sheeten, trycker på den sprite man vill ha så får man fram en mall.

Nabbi och Photo Pearls är två olika produkter från svenska Munkplast. Nabbi har en annan färgskala och används med fördel om man gör mönster med klarare färger. Det kan liknas med Hama. Photo Pearls är en färgskala framtagen speciellt för att omvandla foton till fotorealistiska mönster. Dessa färger är lite dovare i tonen. När man köper ett start-set med Photo Pearls får man licensnummer för programvaran.

Nabbi och Photo Pearls är inte processade lika mycket som Hama. Detta gör att man lättare kan fästa Nabbi och Photo Pearls med limark. Hama är processade mer för att tillverkningen ska gå fortare nackdelen är att pärlan blir fetare. Detta är anledningen till att Hama inte har några limark i sitt sortiment. Man kan faktiskt känna skillnaden om man hårt värmer pärlorna. När du värmer Nabbi och Photo Pearls så känns en förnimmelse av stearin. När du gör samma sak med Hama känner du en fränare lukt. Dessa egenskaper gäller givetvis även för bådas maxipärlor.
Citera
2015-03-22, 16:08
  #328
Medlem
Johnny-Bravos avatar
Vart köper ni era pärlor (Nabbi eller Hama)?
Citera
2015-04-12, 20:39
  #329
Medlem
Killerolavs avatar
Håller på med ett stort projekt för tillfället (ca 1250mmx1100mm) och det lutar åt att jag kommer limma fast allting på någon form av skiva, plywood eller liknande.

Undrar bara vad för typ av lim man skulle kunna använda sig av? Någon som har erfarenhet av att limma pärlplattor?
Citera
2018-01-31, 18:11
  #330
Medlem
Har sett att folk gör pixelkonst av pärlor, föreställande 8bit-figurer å sånt, och säljer på retromässor. Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte detta olagligt om man ser till upphovsrättlagen??
Citera
2021-11-24, 15:09
  #331
Medlem
Jag köpte en pärlplatta men när man vänder upp och ner på plattan ramlar pärlorna av. Existerar det inte längre några pärlplattor som pärlorna sitter kvar på? Måste man alltid stryka eller limma dem?
Citera
2021-11-24, 16:58
  #332
Medlem
GhostyMcGhosts avatar
Finns det några bra hemsidor för lite fetare custom grejer?
Citera
2024-03-07, 20:41
  #333
Medlem
Chill.Pills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Jag köpte en pärlplatta men när man vänder upp och ner på plattan ramlar pärlorna av. Existerar det inte längre några pärlplattor som pärlorna sitter kvar på? Måste man alltid stryka eller limma dem?
Om du inte hittar kanske Pixel Hobby kan vara ett alternativ? Finns små och stora. Men färgutbudet är nog ganska begränsat, så allt beror ju på vad du ska göra.

Mina bidrag:
Förutom lite enklare örhängen på frukter, eller t ex:
https://i.postimg.cc/8CtnRHy5/IMG-0452.jpg (dvs mini-pärlor) är Mr. Sugar Skull kul att göra.

Självporträtt, jättegammalt:
https://i.postimg.cc/BnhWq4xt/IMG-0612.jpg (Hänger på väggen och har målat över spikarna med tipp-ex som syns på bilden, men på håll ser det bra ut.)

Porträtt på katt som jag gav till ägaren:
https://i.postimg.cc/QNpdjKVt/IMG-0600.png (bytte ut de gula mot pärlemofärgade).

Funderar på att göra någon ny snart, måste bara hitta en optimal bild.

Någon mer som håller på med pärlplattor? Tips på hur man kan göra med de färdiga plattorna? Jag tänker att snyggast borde bli om man tar bort glaset på en ram och tejpar fast med dubbelhäftande tejp.
__________________
Senast redigerad av Chill.Pill 2024-03-07 kl. 20:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback