2010-03-24, 10:55
Medlem
LarsFoxs avatar
Vad innebär de olika processorerna?

Jag är noob på det här, men jag fattar att en processor måste ha lite Ghertz och gärna dela upp arbetet mellan sig inom olika kärnor, så långt klart. Men sen kommer det till en massa beteckningar och siffror och mög som gör mig alldeles kollrig, vad innebär de? Listar en radda så ni kan förklara, blir nog lättast så:

AMD Athlon II X2
AMD Athlon X2 Dual-Core
AMD Phenom II Quad-Core
AMD Phenom X4 Quad-Core
Athlon 64
Intel Celeron
Intel Celeron Dual-Core
Intel Core i3
Intel Core i5
Intel Core i7
Intel Pentium Dual-Core

Jag fattar att både AMD och Intel är olika märken, men sen tar det slut. Kan berätta mer att jag ska ha använda datorn främst till att spela spel (CivIV, Total War-spelen, Sims II o III till exempel) och lyssna på musik.

Tackar för svar.
Citera
2010-03-24, 11:57
Medlem
Nu är jag ingen expert, så rätta mig om jag har fel. Men beteckningarna på dessa olika namn säger inte mycket om kraften bakom dem mer vilken generation/typ av processor dem tillhör. Tex i7 vs i5. Typ Samma (?) processor dock saknar i5 bl.a. Hyperthreading som är bra att ha om man jobbar med videoklipp och encode mkt. Samma gäller i3, är en strippad i5 istället, saknar lite tekniska grejer som jag inte vet dock.

Cache-minne, speciellt på intel. Gör så att dem olika kärnorna i en processor kan kommunicera snabbare, L3-cache 2mb = dåligt, L3-cache 8mb=bra. Viktigt vid spelande. Inte lika viktigt vid AMD, vad jag har hört.

45nm, vet inte riktigt vad det står för, vet att ju lägre dessto bättre 32/45nm på dagens nyare. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=589102 har 32nm tex samt 6kärnor = monster.

Socket: tex LGA1156 Socket ett måste att veta så du köper rätt moderkort, annars platsar inte CPU'n på moderkortet.

Fråga inte om AMD, vet inte. Gillar intel ^^
Citera
2010-03-24, 12:07
Medlem
Siberia2s avatar
Vill du ha köpråd eller bara lära dig mer om processorer?

32/45nm är angivelser för villken tillverknings process som används, där 32 är den senaste.
Citera
2010-03-24, 12:15
Medlem
kinky_Ms avatar
Tänker du köpa ny dator eller vill du veta mer om hur en CPU fungerar och tillverkas?
För den andra frågan funkar nog wikipedia bra.
Råd för den första får du under köpråds-trådarna.
Citera
2010-03-24, 12:48
Medlem
LarsFoxs avatar
Nja, letar efter burk gör jag givetvis, men har hyfsat bra koll på de andra grejerna (RAM, hårddisk osv) så processorn är det som är kvar som jag behöver få grepp om. Jag har svårt att bergripa vad som skiljer en bra från dålig liksom.

Så jag undrar bådadera men har inget specifikt jag har siktat in mig på ännu; vill mest veta vad som är bäst.
Citera
2010-03-24, 12:52
Medlem
Anandtech har en ganska bra ranking av processorerna: http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?b=2&c=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in