Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-23, 09:34
Medlem
hck1s avatar
har en Asus F5R laptop med ubuntu 9.10 på

Är ny på linux överhuvudtaget men har haft det ett tag nu o känner mig hemma..

Allt har fungerat väldigt bra tills en dag då laptopen dog p.g.a jag glömde sätta i laddaren...

Sen när jag bootar upp den igen så får jag upp mina användare som vanligt o så, men kan INTE välja skrivbords/fönsterhanterare eller va de heter... (Gnome, Fluxbox, openbox) tänker inte mer på de utan loggar in, nu är det enda jag får upp är min bakgrundsbild som jag har som loginbild, alltså den bilden man ser som bakgrund vid alla användare. Och jag får upp en terminalruta med vit bakgrund o svart text, orginal är det nog.

Fick fram en gång att det stod "not logged in to shell"
Kan starta nautilus genom terminalen men de hjälper inte så mkt..

Jag behöver lite hjälp då jag inte har en aning om vad jag ska göra...

Kanske kan pastea loggar osv om det behövs, men har inte koll på var dom ligger och va dem heter så vill du ha en logg eller flera så skriv vad du vill att jag ska skriva i terminalen =) säg gärna va du letar efter isf också för har inte internet = copy-paste blir lite svårt

Hade formaterat om jag inte hade haft en hemsida(projekt, ej online=) på laptopen som jag gärna vill fortsätta köra på den som den är utan att kopiera filerna o göra om
Citera
2010-03-23, 11:37
Medlem
cpapas avatar
loggarna finns i /var/log

Testa att skriva in följande i terminalen:
Kod:
startx
Citera
2010-03-23, 16:02
Medlem
hck1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
loggarna finns i /var/log

Testa att skriva in följande i terminalen:
Kod:
startx

Kod:
startx
Ger mig en svart o fin skärm..... =)
Citera
2010-03-29, 12:38
Medlem
Valieroths avatar
Jag hade samma problem på min Dell laptop för några år sedan på Ubuntu 7.10 "Gutsy Gibbon".

Jag löste det med "startx" och en återställning i gnome.

Men dessa problem försvann i 8.10 eller ngt sådant.

//V.
Citera
2010-03-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hck1
har en Asus F5R laptop med ubuntu 9.10 på

Är ny på linux överhuvudtaget men har haft det ett tag nu o känner mig hemma..

Allt har fungerat väldigt bra tills en dag då laptopen dog p.g.a jag glömde sätta i laddaren...

Sen när jag bootar upp den igen så får jag upp mina användare som vanligt o så, men kan INTE välja skrivbords/fönsterhanterare eller va de heter... (Gnome, Fluxbox, openbox) tänker inte mer på de utan loggar in, nu är det enda jag får upp är min bakgrundsbild som jag har som loginbild, alltså den bilden man ser som bakgrund vid alla användare. Och jag får upp en terminalruta med vit bakgrund o svart text, orginal är det nog.

Fick fram en gång att det stod "not logged in to shell"
Kan starta nautilus genom terminalen men de hjälper inte så mkt..

Jag behöver lite hjälp då jag inte har en aning om vad jag ska göra...

Kanske kan pastea loggar osv om det behövs, men har inte koll på var dom ligger och va dem heter så vill du ha en logg eller flera så skriv vad du vill att jag ska skriva i terminalen =) säg gärna va du letar efter isf också för har inte internet = copy-paste blir lite svårt

Hade formaterat om jag inte hade haft en hemsida(projekt, ej online=) på laptopen som jag gärna vill fortsätta köra på den som den är utan att kopiera filerna o göra om
testa med att starta upp i "recovery mode" och välj sen "repair broken packages".
en vild gissning är att det föreligger något slags fel i antingen gdm eller xorg.

edit: funkar det inte så kan du i recovery mode välja "try to fix X server"
Senast redigerad av serein 2010-03-29 kl. 19:37.
Citera
2010-03-29, 20:53
Medlem
McLembits avatar
Du kan ju alltid prova att skriva telinit 3 i konsolen, när du sen är i runlevel 3 skriver du telinit 5 .
Citera
2010-04-04, 23:12
Medlem
hck1s avatar
Kunde inte vänta utan formaterade då jag behövde använda laptopen, ändå tacksam för svaren som kommit in senare, kan vara mycket användbara då den crashar lite då o då men jag tror mest att de beror på att en del sektorer är "trasiga" på disken.

Fick problem med "gnome power management" tror jag det hette innan, löste det genom att forma igen då jag inte orkade bry mig o hade precis format, men då gick det inte att starta i gnome/felsäkert utan då fick jag bara en svart skärm eller alternativt att den återvände till den gamla vanliga skärmen med login rutan igen :P
Citera
2010-04-05, 12:06
Medlem
Citat:
Kunde inte vänta utan formaterade då jag behövde använda laptopen, ändå tacksam för svaren som kommit in senare, kan vara mycket användbara då den crashar lite då o då men jag tror mest att de beror på att en del sektorer är "trasiga" på disken.

Fick problem med "gnome power management" tror jag det hette innan, löste det genom att forma igen då jag inte orkade bry mig o hade precis format, men då gick det inte att starta i gnome/felsäkert utan då fick jag bara en svart skärm eller alternativt att den återvände till den gamla vanliga skärmen med login rutan igen :P
fick också problem med gnome power management och kunde inte logga in. nu visste jag innan att orsaken var en backup-process som fyllt ut disken, vilket gjorde att ingenting annat fick plats. man får starta en live-skiva eller liknande och söka igenom disken (använde xdiskusage eller nåt sånt) och se vilken mapp det är som svämmat över och rensa den.
Citera
2010-04-06, 19:37
Medlem
hck1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
fick också problem med gnome power management och kunde inte logga in. nu visste jag innan att orsaken var en backup-process som fyllt ut disken, vilket gjorde att ingenting annat fick plats. man får starta en live-skiva eller liknande och söka igenom disken (använde xdiskusage eller nåt sånt) och se vilken mapp det är som svämmat över och rensa den.

Okej men datorn var nyformaterad :O typ 150 gb ledigt och jag körde då med "default partitionating"
Citera
2010-04-06, 19:49
Medlem
Citat:
Okej men datorn var nyformaterad :O typ 150 gb ledigt och jag körde då med "default partitionating"

Citat:
Ursprungligen postat av serein
testa med att starta upp i "recovery mode" och välj sen "repair broken packages".
en vild gissning är att det föreligger något slags fel i antingen gdm eller xorg.

edit: funkar det inte så kan du i recovery mode välja "try to fix X server"
gå in där och om inte repair broken packages funkar kan du testa "make space" eller vad den heter. om vid inloggningen trycker ctrl + alt + f2 kommer du till konsollen och där kan du också testa "sudo dpkg --configure -a"... kan vara bra om du är uppkopplad trådat på alla de här grejerna...

edit: vilken version av ubuntu kör du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in