Citat:
Ursprungligen postat av hck1
har en Asus F5R laptop med ubuntu 9.10 på
Är ny på linux överhuvudtaget men har haft det ett tag nu o känner mig hemma..
Allt har fungerat väldigt bra tills en dag då laptopen dog p.g.a jag glömde sätta i laddaren...
Sen när jag bootar upp den igen så får jag upp mina användare som vanligt o så, men kan INTE välja skrivbords/fönsterhanterare eller va de heter... (Gnome, Fluxbox, openbox) tänker inte mer på de utan loggar in, nu är det enda jag får upp är min bakgrundsbild som jag har som loginbild, alltså den bilden man ser som bakgrund vid alla användare. Och jag får upp en terminalruta med vit bakgrund o svart text, orginal är det nog.
Fick fram en gång att det stod "not logged in to shell"
Kan starta nautilus genom terminalen men de hjälper inte så mkt..
Jag behöver lite hjälp då jag inte har en aning om vad jag ska göra...
Kanske kan pastea loggar osv om det behövs, men har inte koll på var dom ligger och va dem heter så vill du ha en logg eller flera så skriv vad du vill att jag ska skriva i terminalen =) säg gärna va du letar efter isf också för har inte internet = copy-paste blir lite svårt
Hade formaterat om jag inte hade haft en hemsida(projekt, ej online=) på laptopen som jag gärna vill fortsätta köra på den som den är utan att kopiera filerna o göra om
testa med att starta upp i "recovery mode" och välj sen "repair broken packages".
en vild gissning är att det föreligger något slags fel i antingen gdm eller xorg.
edit: funkar det inte så kan du i recovery mode välja "try to fix X server"