Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-22, 22:54
  #1
Medlem
Hur uppkommer fisar? Vad består gasen av? Var uppstår den? Det är metangas vah? Luktar den illa pga bajset eller luktar den illa i sig själv?

Jag vill veta exakt hur detta fungerar!
Citera
2010-03-22, 23:02
  #2
Medlem
Luigis avatar
Den består av kvävgas, metangas och vätgas. Det är de svavelhaltiga gaserna som gör att fisen luktar som den gör.
Citera
2010-03-22, 23:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Den består av kvävgas, metangas och vätgas. Det är de svavelhaltiga gaserna som gör att fisen luktar som den gör.

Men fisen luktar ofta olika. hur kommer detta sig? Var uppstår den?
Citera
2010-03-22, 23:16
  #4
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Men fisen luktar ofta olika. hur kommer detta sig? Var uppstår den?


Gaser upstår vid nedbrytning av organiskt material, och skillnaderna i doft antar jag beror bla på sammansättningen av gaserna samt inblandning av bakterier.
Citera
2010-03-22, 23:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Gaser upstår vid nedbrytning av organiskt material, och skillnaderna i doft antar jag beror bla på sammansättningen av gaserna samt inblandning av bakterier.

Men det är juh en biprodukt av nedrybtning. Borde väl spela roll vad det är man bryter ned.
Citera
2010-03-22, 23:55
  #6
Medlem
Ireqoms avatar
Kan det inte vara så att fisar luktar när man har avföring i tarmarna?
Ibland när jag fiser så luktar det satan, men efter att jag har skitit så luktar det ingenting.
Citera
2010-03-23, 00:05
  #7
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Men det är juh en biprodukt av nedrybtning. Borde väl spela roll vad det är man bryter ned.

Den huvudsakliga gasen är kvävgas om jag inte mins helt fel, men även små mängder svavelhaltiga gaser som luktar rejält.


Nedbrytningen av organiskt material (mat i detta fall) borde inte ge så stor variation, men viss variation borde det bli bla med variation av hur pass mycke av nedbrytningen sker i magen vs tarmarna (tex om man ätit nåt olämpligt så passerar det ju snabbare och då stinker det etter värre).

Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Kan det inte vara så att fisar luktar när man har avföring i tarmarna?
Ibland när jag fiser så luktar det satan, men efter att jag har skitit så luktar det ingenting.

Avföringen i sig luktar inte mycke normalt, men när "fisen" blandas up med bakterier så får den ju en extra "boost"...
Citera
2010-03-23, 00:46
  #8
Avstängd
tobbesmamma, varför detta passionerade intresse för fisar?
Citera
2010-03-23, 01:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masurao
tobbesmamma, varför detta passionerade intresse för fisar?

Min kompis och jag satt och diskuterade om vad vi skulle välja mellan ett liv helt utan bajsande (inga medföljande komplikationer såsom påsar eller liknande) eller nuläget. Då menade han på att fisarna också skulle sluta om man slutade bajsa. Jag menade på att fisarna inte skulle upphöra. Då gled vi in på ämnet och om fisarna fortfarande skulle lukta illa utan bajs. Frågor uppstod och vi krävde svar. Ungefär så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback