• 1
  • 2
2010-03-22, 21:52
Medlem
Hej...är diagnoserad schizoaffektiv,jag får risperdal injektion (75mg) var 14 de dag.
När jag dricker alkohol så får jag en grym bakfylla...jag vill testa röka på lite braja.
Nån som har erfarenhet/råd?

Tacksam för alla komentarer...
Citera
2010-03-22, 22:23
Medlem
nonameds avatar
Varför ska du röka på under behandling?... Ta det lugnt ett tag. Har du fått en drogutlöst sjukdom eller tillfälliga psykiska tillstånd så skulle jag absolut inte röka på i ditt läge. Skulle med byta medicin när du mår bättre till något nyare antipsykotiskt. Håll dig till alkohol om du är sugen på något.
Citera
2010-03-31, 21:51
Medlem
Kan du föreslå någon neuroleptika som är nyare o bättre...
Citera
2010-03-31, 23:49
Medlem
Bgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykotiskFreak
Kan du föreslå någon neuroleptika som är nyare o bättre...

Kolla här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neuroleptikum

Annars har ju cannabis anti-psykotiska egenskaper.

Men innan jag hade själv medicinerat hade jag kollat med läkaren om dom inte har något bra.
Citera
2010-04-01, 00:55
Abilify är nyare o klassas enligt vissa läkare som 3:e generationens neuroleptika.

Men hur som helst, så är det ingen fara att röka cannabis när man går på Risperdal. Men frågan är om du o din sjukdom klarar det? Men det tror jag, rökte en del när jag mådde som sämst o fick alla möjliga diagnoser o mediciner (neuroleptika). O jag fick inga men.
Citera
2010-04-01, 01:46
Bannlyst
Har bara stött på en tjej som är 19 år gammal som fått risperdal för att hon hörde röster hela tiden. Annars så var det en trevlig tjej som inte gjorde mycket vässen över sig förrutom när hom örjade prata med blommorna och allt annat som hom tyckte var intressant.

Synd att det var en trevlig tjej som gärna klarade sig själv, sen komma dessa röster inne i hennes som tvunnade henne till att höra det mesta konstiga saker! Tyckte lätt synd om henne, hon var snygg och lätt att prata med.

Sen ett ut tre så började hon prata med blömmorna och med fruktskålen som stod på bordet, Jag tckte synd om henna då hon verklig.
Fy fab villka människoödet fet f
Citera
2010-04-01, 02:02
Medlem
Firebrands avatar
Gör det inte och drick inte heller,försök må bättre och gör allt som krävs för att bli av med medicinerna,
kost,träning,terapi.
Om du fortsätter missbruka och åker dit så kan du bli tvångsintagen,hur kul låter det?
Citera
2010-04-01, 02:22
Medlem
Alltings avatar
Risperdal anses ge få biverkningar. Jag har själv legat på doser över de rekomenderade. Försök att genom dialog med din behandlande läkare få snabbverkande tabletter i stället.... du skriver inget om din problematik, men allt som oftast ska du inte behöva injektioner.

Om läkaren misstror dig på sätt som leder denne till att tro att du inte regelbundet kan ta tabletter så finns det långtidsverkande risperdal. Jag förstår inte att du skulle behöva injektioner om du är tillfrisknande.

ALLA antipsykotiska medel har biverkningar, så att ligga på en högre dos än nödvändigt ser jag som obefogat. Men det viktigaste är att du, eller om du själv inte orkar/klarar/fixar det - tillsammans med ett personligt ombud skapar ett schema gällande nedtrappning av medicinen i fråga.

Tyvärr finns det få mediciner med mildare biverkningar. Men som.... (fan vad han har koll) ovan skribent påtalar finns mediciner med än färre allvarliga biverkningar än risperdal, även om de är starkare i sin verkan.

Dialogen här är mycket viktig. Många och svåra komplikationer kan tillstöta om man under en lång tid behandlas med höga doser risperdal.

Som på många områden jag skriver om och i har jag varit i situationer och har behandlats med 9mg risperdal per dag. Men det ska vara en korttidsbehandling rent generellt. Berätta gärna mer om varför du får injektioner (det finns andra antipsykotikum man oftare ska ta till om det handlar om IM eller IV och just Risperdal känns lite märkligt).

Återkom gärna! Dela med dig. Vi är många som vill veta mer om din behandling - du behöver ju inte gå på djupet som alla vi andra.... haha... bara du mår bra... men du kan må bättre).

PS. Ovan skribent handlar om psykopaten, det tog ett tag innan jag postade inlägget.. DS.
Citera
2010-04-01, 08:58
Medlem
Har haft abilify tillsammans med risperdalen,läkaren sa att den slog ut effekten av risperdalen så jag har slutat med den....mina symptom är att jag nynar när jag tänker och jag är inte medveten om detta,och jag dagdrömmer på nått konstigt sätt så att jag tänker högt hel okontrolerad,med andra ord jag pratar för mig själv...har haft risperdal sedan 2001...har mycket stark oro ångest pga min situation ...har haft sertralin,sedan efexor men dom tog dom bort för att jag måde bättre... Skulle vilja byta ut risperdalen mot nån annan neuroleptika och få nått mot ångesten men min läkare vill inte ge mig nått mot min ångest,hon säger du har mått så här innan med,men då fick jag efexor.....pariperidon (invega) skulle det vara frågade jag henne och hon skulle tänka på det...
Citera
2010-04-01, 21:44
Citat:
Ursprungligen postat av Allting
Risperdal anses ge få biverkningar. Jag har själv legat på doser över de rekomenderade. Försök att genom dialog med din behandlande läkare få snabbverkande tabletter i stället.... du skriver inget om din problematik, men allt som oftast ska du inte behöva injektioner.

Om läkaren misstror dig på sätt som leder denne till att tro att du inte regelbundet kan ta tabletter så finns det långtidsverkande risperdal. Jag förstår inte att du skulle behöva injektioner om du är tillfrisknande.

ALLA antipsykotiska medel har biverkningar, så att ligga på en högre dos än nödvändigt ser jag som obefogat. Men det viktigaste är att du, eller om du själv inte orkar/klarar/fixar det - tillsammans med ett personligt ombud skapar ett schema gällande nedtrappning av medicinen i fråga.

Tyvärr finns det få mediciner med mildare biverkningar. Men som.... (fan vad han har koll) ovan skribent påtalar finns mediciner med än färre allvarliga biverkningar än risperdal, även om de är starkare i sin verkan.

Dialogen här är mycket viktig. Många och svåra komplikationer kan tillstöta om man under en lång tid behandlas med höga doser risperdal.

Som på många områden jag skriver om och i har jag varit i situationer och har behandlats med 9mg risperdal per dag. Men det ska vara en korttidsbehandling rent generellt. Berätta gärna mer om varför du får injektioner (det finns andra antipsykotikum man oftare ska ta till om det handlar om IM eller IV och just Risperdal känns lite märkligt).

Återkom gärna! Dela med dig. Vi är många som vill veta mer om din behandling - du behöver ju inte gå på djupet som alla vi andra.... haha... bara du mår bra... men du kan må bättre).

PS. Ovan skribent handlar om psykopaten, det tog ett tag innan jag postade inlägget.. DS.
Jag blev jättetrött av Risperdalen, hade 2 mg utskrivet per dag. Sen gick jag upp i vikt av dem också. Men visst, de hjälpte mot min paranoia. Men numera har jag Haldol som hjälper lika bra, utan några biverkningar.

Så personligen tycker jag Risperdal är halvbra, men som jag alltid säger; Allt är individuellt!
Citera
2010-04-02, 05:14
Medlem
Alltings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag blev jättetrött av Risperdalen, hade 2 mg utskrivet per dag. Sen gick jag upp i vikt av dem också. Men visst, de hjälpte mot min paranoia. Men numera har jag Haldol som hjälper lika bra, utan några biverkningar.

Så personligen tycker jag Risperdal är halvbra, men som jag alltid säger; Allt är individuellt!

Haldol är mindre selektivt, det är väl den stora skillnaden. När jag pt 9mg risperidon per dag var jag tvungen att bli påmind att gå på toaletten. Några milligram temesta och 15mg Imovande sabbade förhoppningsvis några månader. De bra 'grejerna' med psykosen tog lång tid att hitta igen.

Känslan av att få börja om, var väl det bästa med antipsykotiska medel. Man raderar delar i skallen som blir lättare att skriva om, men jag torskade nästan tio procent i IQ (även om testerna inte påverkar en kognitivt). Jag var glad att jah redan hatade ECT och att de sände på SVT hur det ser ut när en kropp tar runt 300V 50-60Hz växelström i skallen.

Hjärnan krymper upp till tio procent under en 18 månaders behandling av (någon dopaminatagonist) tror testet gjordes på Rhesus....
Citera
2010-04-02, 14:43
Medlem
Bgubbes avatar
Det hade varigt lättare att bedöma dina problem om du kan säga specifikt vad du lider av för kollar jag wikipedia så står det att du lider av typ humör svängningar lite likt mano depressiva?

Rätta mig om jag har fel.

tycker du absolut ska testa cannabis om detta är problemet, under ett cannabis rus så är ofta humöret den samma men var vaksam att du kan bli paranoid och dom tankarna ska du bara ignorera, är det för svårt att hanskas med så borde du hålla dig borta altenativt bli en vanerökare som inte blir paranoid.

Av egna erfarenheter med cannabis är att man skärmar av sig lite från verkligheten, problem man har i livet är ju dåtid och använder man cannabis är man oftast i nuet och bryr sig inte så mycket om annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in