Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-10, 21:28
  #565
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Hjärtformad brosch på skjortan ska skydda vårdpersonal från hot och våld på sjukhus i Södertälje.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6995964

Haha ja nu kommer det ju garanterat bli bättre..
Citera
2018-07-11, 07:17
  #566
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Haha ja nu kommer det ju garanterat bli bättre..

Den är till för att skydda hjärtat mot knivhugg.
Citera
2018-07-11, 07:25
  #567
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Hjärtformad brosch på skjortan ska skydda vårdpersonal från hot och våld på sjukhus i Södertälje.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6995964

Om de ens vill se någon effekt av broschens budskap får de översätta texten till arabiska och somaliska. Inte för att det kommer göra en egentlig skillnad, men för att då riktar man sig åtminstone till målgrupperna.

En brosch stoppar inte pistolskott. Hur länge dröjer det innan svensk sjukhuspersonal bär skottsäkra västar? Blattarna kan ju fixa mängdrabatt till Sveriges vårdinrättningar. Eller så får personalen dra ramsan om Allas lika värde en gång till.
__________________
Senast redigerad av GenesisP 2018-07-11 kl. 08:23.
Citera
2018-07-13, 19:08
  #568
Medlem
GenesisPs avatar
https://samnytt.se/hot-och-vald-mot-...-tre-drabbade/

Citat:
Situationen för landets läkare har förvärrats. Läkarförbundet kräver nu åtgärder.

Siffrorna kommer från en undersökning Sveriges läkarförbund utfört som ännu inte publicerats.

Av de 2 500 läkare som ingått i undersökningen uppger en tredjedel att de drabbats av hot eller våld från patienter under de senaste tolv månaderna.

– Det här är väldigt höga siffror. Det är helt oacceptabel att detta sker, säger Läkarförbundets ordförande Heidi Stensmyren till Sydsvenskan.

Citat:
När det gäller hot eller våld från anhöriga har en fjärdedel drabbats.

Citat:
Vad är då anledningen till eskaleringen?

– Man kan spekulera i anledningen – om den ligger i att hela samhället går i den riktningen. Vi ser ju samma utveckling för andra samhällsinstitutioner, skolan är ett exempel.
Citera
2018-07-13, 19:16
  #569
Medlem
Challenger-74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbslemmet

Mitt förslag är att skapa sjukhus enbart för invandrare. Vad tycker ni?

Angereds närsjukhus är i princip ett sådant. Har aldrig pratat med så uppgiven sjukhuspersonal som där. Småungar som ringer in för att boka tider åt sina föräldrar. Ingen förståelse för att mottagningarna har specifika öppettider, särskilda telefontider etc. Helt bedrövligt. Men bra för oss som slipper dem på de vanliga sjukhusen. :-)
Citera
2018-07-13, 20:58
  #570
Medlem
S0LD13R777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Hjärtformad brosch på skjortan ska skydda vårdpersonal från hot och våld på sjukhus i Södertälje.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6995964

Så en brosch istället för ett "Tafsa inte"-armband.
Man tycker att vårdpersonal borde vara fredad genom sin uniform men icke alltså, är det det röda korset som triggar ingång alla ISIS-wannabes?

Kanske de måste byta till en röd halvmåne för att visa att de inte vill måndyrkande pedofilerna att de inte vill de något illa? Har de funderat på det?
Citera
2018-07-13, 21:52
  #571
Medlem
Vad ska man göra åt det här? Om några år kommer det att finnas beväpnade vakter i alla sjukhusentréer, spådde någon läkare.

Vi har aldrig haft våld i vården förr. Det är således inte oundvikligt. Det måste stoppas med alla medel.

Som vanligt står politikerna handfallna.

Så vad ska vi göra, något som går att fixa genast?

Jag anser att en signal måste gå ut att det är nolltolerans mot våld i vården. Vänstern har sin paroll: Nej till vinst i välfärden. Min paroll är: Nej till våld i vården.

Det måste omedelbart gå ut ett budskap om detta. Det finns högvis med invandrarföreningar. De ska värna sitt hemlands kultur, men från och med nästa budgetår ska den nya regeringen se till att de i stället ska lära ut svensk lag. Alla invandrarföreningar ska åläggas att hålla möten där budskapet Nej till våld i vården sprids. Den där somaliska jeppen i Tensta med sin Järvacirkus ska åläggas att ordna en kampanj om detta, så att han kan göra någon nytta, inte bara vara kravmaskin. Inga partiledare kommer annars att komma dit, ska han få veta.

Alla patienter ska informeras om att hot och våld aldrig accepteras. Jag tror inte man kan ännu få det svenska samhället att vägra ge en sådan patient vård alls,eller sämre vård, men det måste komma någon åtgärd. Tills folk har fattat ska patient, eller besökare, som hotar eller är våldsam, omhändertas av stabila vakter (som kommer att behövas i början) och placeras på särskild plats, kanske t om köras till ett annat sjukhus. Vårdpersonalen som hotats ska, avlägsna sig och annan ta över, om patienten inte behöver behandlas akut. Det kan innebära att patienten får vänta,men så får det vara. Det är självförvållat.

Överst på alla sidor i patientjournalen ska det stå: Obs! Våldsam patient.

Det ska finnas övervakningskameror i t ex väntrum eller ingången till akuten.

Alla fall av våld och hot i vården ska ovillkorligen polisanmälas och straffas och helst leda till utvisning. Vi menar allvar med Nej till våld i vården.

Alla patienter ska informeras om att bara ett par besökare per person får komma, och detta på bestämda tider, som ska hållas. Om detta inte efterföljs får patienten inte ta emot besök alls.

Nu gäller det att sätta ner foten och jag är inte främmande för att de som fortsätter med våld och hot i vården inte ska få någon vård alls. Några offer kommer det att bli i början, men förhoppningsvis leder det till att våldet upphör.
Citera
2018-10-12, 14:20
  #572
Medlem
spoilers avatar
"Våldet och hoten ökar mot personalen på akutmottagningen i Kalmar. För att möta utvecklingen har delar av personalen valt att på fritiden utbilda sig i självförsvar.

Vid sju tillfällen kommer delar av personalstyrkan genomgå en intensivkurs med Elisa Wilhelmsson vid Kalmar självförsvar, som Östra Småland tidigare skrivit om.

/.../

– Jämför man med för ett par år sedan så har det blivit mer och mer bråk och det händer mycket oftare att man känner att man vill vara på sin vakt.

– Av den anledningen har vi även förlängda tider med ordningsvakterna som nu är på akutmottagningen från klockan 18 till 04."

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/ak...-sjalvforsvar/
Citera
2018-10-12, 14:36
  #573
Medlem
Sjukförsäkringen borde inte gälla för onödiga akutbesök.. Kapade själv ett finger och fick skynda mig till vårdcentralen. Jävlar vad upprörda skynkena var över att killen utan finger skulle få komma in före och sy på det igen. Stod fortfarande och gormade på receptionen när jag kom ut..
Citera
2018-11-07, 13:11
  #574
Medlem
-GGs avatar
Det låg en muslim och bad i hörnet på en vårdcentral någonstans i Sverige.

De springer till akuten och läkaren för allting, och blir besvikna och hotfulla om de inte får medicin utskrivet.

Jag tycker inte synd om vårdanställda, ofta är de PK och har röstat för fortsatt befolkningsökning och speciell mångkultur genom araber, muslimer och afrikaner.

Att SD inte ens kan uppnå 20% i ett val i ett land som befinner sig mitt inne i en kollaps är absurt. SD, som inte ens propagerar återvandring, och är ett ytterst milt parti jämfört med andra länder i Europa.

Men även på Titanic fortsatte orkestern att spela medan hon sjönk.
Citera
2018-11-07, 13:27
  #575
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Vad ska man göra åt det här? Om några år kommer det att finnas beväpnade vakter i alla sjukhusentréer, spådde någon läkare.

I städer i Guatemala står det en tungt beväpnad vakt vid varje apotek och bankomat och det är galler överallt. Det är väl dit vi är på väg.

Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Vi har aldrig haft våld i vården förr.

Eftersom människorna i ett land avgör samhällsskicket är det en fullt naturlig utveckling. Allt vi ser nu kommer endast att bli värre, det väller in människor fortfarande och etablissemanget hyllar unisont att befolkningen ökar.
Citera
2018-11-07, 14:01
  #576
Medlem
En vän serb som svimmade på stan, blandat både svenskar och invandrare kom fram för att hjälpa, ingen av dom kom givetvis på tanken att fråga vilken etnicitet han var. Ambulans kom och tre stycken varav alla var svenskar en som frågade argt om han var serb, vad i helvete har du med det att göra svarade min vän, resten av ambulanspersonalen var maximalt korrekt, likaså på akuten. Har svenska vänner som t.o.m blir mer än mig arga när dom lyckligtvis inte ofta hör något kräk säga skitsnack om serber. På svenska sjukhus har jag aldrig även om jag fått vänta mycket länge svurit eller på något sätt kränkt personalen. Givetvis är det bara när det är akut jag besöker akuten, lyckligtvis har det varit få gånger.

Läste idag om Sahlgrenska i Göteborg, det är ju skönt att slippa bo i Göteborg, sjuksköterskor slutar efter bara ett år, dom orkar inte med den extrema stressen att jobba för flera stycken. Massor av personal som är nödvändig har fått gå permanent, likaså många vårdplatser har fått stänga. Det är i GP som två överläkare larmar om att det är sannerligen kris i Sahgrenska som inte längre kan garantera adekvat sjukvård. Om det dessutom blir hot och våld, kommer ännu fler att lämna sina jobb givetvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback