Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-22, 21:57
Medlem
Supersmurfens avatar
Konstigt att det är ingen av alla statsvurmare som ser politikernas inlindade hot i premissen: Om inte vi får skatta (mer än)häften av vad ni producerar så kommer ni inte få sjukvård, skola och omsorg när ni blir äldre eftersom det aldrig kan skötas utan statsvåld.

Finns faktiskt saker som är viktigare än sjukvård t ex livsmedelsproduktion. Försök att medelst tvångsfinansiering och offentligt utförande av hela livsmedelsproduktionskedjan se hur det går.

Man får ställa sig i kö i två år för att köpa en hamburgare, om man inte har en förälder i LO-borgen, då får man en inom en vecka, det blir iofs lite indignation i kvällspressen men det lägger sig efter ett tag.
Citera
2010-03-22, 22:09
Medlem
Fuskats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingponglars
Och om jag går in på kollektivtrafiken:

Ponera att jag bor i utkanten av stan och vill in på morgonen till mig jobb, precis som alla andra.
I ett liberalt samhälle skulle detta vara mycket billigt eftersom efterfrågan av färdtjänst skulle vara hög och företag skulle vilja kämpa om kunderna.

Om jag istället bodde ute på landet i en liten by, då? I bygden fanns ingen skola eftersom det är lönsammare att bygga den i stan. När mina barn ska till skolan inne i stan tvingas de ta bussen. I bygden bor 8 barn. Sträckan in till staden är inte speciellt lång men efterfrågan är relativt liten, vilket tvingar upp priserna för de färdtjänst-företag som skulle erbjuda resan. Är inte det orättvisa? Sträckan man färdas är densamma, men priserna är mycket olika.

Skulle alla föräldrar i bygden ordna så att de kunde köra sina barn till skolan inne i staden skulle detta bli billigare men många gånger värre ur miljösynpunkt.

Men idag är den kollektivtrafik vi har är centrerad runt tätorterna, och ju tätare bebyggelse desto bättre är kommunikationer. Vore det mer rättvist att jag hade en tunnelbana ut till min stuga på landet? Det finns en praktisk anledning till att det är bättre kollektivtrafik inne i storstäderna än i bushen, http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_scale det är därför det finns en fördel med kollektivtrafik överhuvudtaget. Ett pris man får betala för det är att det blir dyrare med bostad i tätbebyggelse. Om det finns en liten bygd där några familjer överväger att flytta in i staden för att det blir för dyrt att pendla gör de en bedömmning som baseras på deras subjektiva värdering av de alternativ som följer av den praktiska verkligheten. Å ena sidan stordriftsfördelen m.m. å andra sidan dyrare bostad m.m. Om staten/kommunen använder skattepengar för att ena eller andra sidan ska väga tyngre och detta gör att de ändrar sitt beslut förstör man värde, eftersom deras egna kalkyl av fördelar och nackdelar pekade åt ett annat håll.

På samma sätt som att värde förstörs om jag bestämmer mig för att sluta röka för att det är för dyrt, och att staten betalar mina cigaretter (eftersom Sahlin blivit statsminister) och det leder till att jag ändrar mig. Eller om ett företag beräknar en förlust av att urvinna malm någonstans ifrån, och staten går in med ett räntefrittlån och det leder till att ledningen ändrar sig.

Kan man inte klämma in 8 barn i en minibus som föräldrarna själva turas om att köra btw?
Senast redigerad av Fuskat 2010-03-22 kl. 22:12.
Citera
2010-03-22, 22:18
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
Försök att medelst tvångsfinansiering och offentligt utförande av hela livsmedelsproduktionskedjan se hur det går.

Man får ställa sig i kö i två år för att köpa en hamburgare, om man inte har en förälder i LO-borgen, då får man en inom en vecka, det blir iofs lite indignation i kvällspressen men det lägger sig efter ett tag.
Jo, tyvärr är väl detta alltför sant. Folk borde bli mycket mer upprörda över försämringarna.
Citera
2010-03-22, 22:39
Medlem
JohnMosess avatar
Kan inte föräldrarna bara samsas om vem som kör in ungarna? Göranssons kan köra på måndagar och Husseins på tisdagar o.s.v.

Det känns mycket bättre med den lösningen än att man ska börja skicka bussar. Hur ska den här byn göra med alla andra resor in till stan typ för att handla mat? Argumentet att man borde bygga skolor i varje liten håla håller inte - vi tvingar inte ica att bygga ett ica MAXI-varuhus i varje håla, eller hur?

Att du vill bo på landet betyder inte att resten av Sverige måste betala för att bygga en stad ute på vischan för att tillfredsställa dina vardagsbehov.

Laissez-faire!
Citera
2010-03-23, 11:59
Medlem
Kurt.Stubins avatar
Redan idag är kollektivtrafiken ute på glesbygden ett skämt, om den ens existerar. Men detta är oftast inge problem, då de som lever där har gjort ett aktivt val. De vinner frihet i att kunna vandra i skogen, slippa bo i hyreshus m.m. men mister samtidigt närheten till vissa servicefunktioner.

Med din retorik skulle man kunna säga "Vem tillhandahåller egentligen skog och badplatser samt jaktmarker åt de som lever inne i städerna?".
Citera
2010-03-23, 12:30
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt.Stubin
Redan idag är kollektivtrafiken ute på glesbygden ett skämt, om den ens existerar.

Helt korrekt. Själv bor jag i en liten byhåla och trots att vi har kollektivtrafik så är det hopplöst att bo här utan bil. Den stora skillnaden är att i ett frihetligt samhälle skulle det vara billigare med både bilar och taxis, så nog hade man klarat sig bättre utan statens inblandning.
Citera
2010-03-23, 13:18
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloydP
Här har du John Stossels syn på det hela. Sevärt!
http://www.youtube.com/watch?v=aEXFUbSbg1I
Som allt med Stossel är det lättbegripligt och därmed en bra introduktion av sjukvårdsproblemet.
Stort tack för länken! Mycket sevärd och lättbegriplig.
Citera
2010-03-23, 14:07
Medlem
sp3tts avatar
A Free-Market Guide to Healthcare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto