Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-22, 00:23
Medlem
Jag söker efter förslag på pålägg som man kan förvara i rumstemperatur.

Det behöver inte ha jättelång hållbarhet men ca en vecka är minimumkravet.
Jordnötsmör är dock inget alternativ då jag tycker det har lite väl häftig kalorimängd.

Jag är absolut inte känslig för "onyttiga" alternativ men just jordnötssmör är lite väl illa med sina 600k/100g.
Citera
2010-03-22, 00:25
Medlem
Vattenspanns avatar
Saker i tub får jag känslan av att dom klarar sig längre. Kaviar, mjukost eller kanske messmör? Annars är Vegemite ett säkert kort men det kommer du förmodligen varken gilla eller ha möjlighet att få tag i
Citera
2010-03-22, 00:29
Medlem
midnighttrains avatar
olika tuber, marmelader, nutella.. vegemite/marmite.
Citera
2010-03-22, 00:31
Medlem
Aakes avatar
Vissa ostar mår fint av att förvaras i rumstemperatur i en plastpåse.
Likadant med lufttorkade salamikorvar och dito skinkor.
Citera
2010-03-22, 00:51
Medlem
brajzillas avatar
jordnötssmör
Citera
2010-03-22, 01:12
Medlem
Oj, trevligt med så många snabba svar.

Det är för övrigt ett klassrum det handlar om vilket jag kanske borde ha nämnt. Därför ostar och salamikorvar kanske inte ett jättebra alternativ då det finns risk att det kommer lukta. Däremot är marmelad ett helt genialt tips. Det ska jag helt klart prova.

Jag har alltid upplevt att tubgrejer får en väldigt speciell och obehaglig smak redan efter 3-4 dagar, kanske är placebo dock? Varierar antagligen från tub till tub, jag har provat några olika smaksatta mjukoster och dom upplever jag att dom smakar illa ganska fort.

Vegemite låter spännande, undra om det går att få tag i där jag bor, spontant känns det inte så.

PS. en rolig detalj är att jag sökte lite på google precis och kom till den här tråden. Google indexerar verkligen fort.
Citera
2010-03-22, 07:00
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vir
Oj, trevligt med så många snabba svar.

Det är för övrigt ett klassrum det handlar om vilket jag kanske borde ha nämnt. Därför ostar och salamikorvar kanske inte ett jättebra alternativ då det finns risk att det kommer lukta. Däremot är marmelad ett helt genialt tips. Det ska jag helt klart prova.

Jag har alltid upplevt att tubgrejer får en väldigt speciell och obehaglig smak redan efter 3-4 dagar, kanske är placebo dock? Varierar antagligen från tub till tub, jag har provat några olika smaksatta mjukoster och dom upplever jag att dom smakar illa ganska fort.

Vegemite låter spännande, undra om det går att få tag i där jag bor, spontant känns det inte så.

PS. en rolig detalj är att jag sökte lite på google precis och kom till den här tråden. Google indexerar verkligen fort.

Spännande att du upplever att smaksatta ostar får en speciell smak efter 3-4 dagar i rumstemperatur. I regel har de nog hängt i rumstemperatur i veckor innan du köper dem och sedan upplever något efter 3-4 dagar.
Citera
2010-03-22, 07:56
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Spännande att du upplever att smaksatta ostar får en speciell smak efter 3-4 dagar i rumstemperatur. I regel har de nog hängt i rumstemperatur i veckor innan du köper dem och sedan upplever något efter 3-4 dagar.

jag är ganska säker på att ts syftar på öppnade tuber.
Annars så säger jag som tidigare sagts, marmelad om tub-saker inte går.
Citera
2010-03-22, 13:46
Medlem
woofers avatar
Jordnötssmör är ju ungefär likvärdigt med vanligt smör vad gäller kalorimängd dvs mellan 6-700k/100g Dock så innehåller ju jordnöstsmör en del bra och nyttiga fetter. Men självklart om man glufasr i sig stora mängder så blir man tjock.
Citera
2010-03-22, 13:59
Medlem
Efter dom spännande tipsen gjorde jag slag i sak och faktiskt orkade mig ner till en butik på lunchrasten för att köpa marmelad och knäckebröd.

När jag browsade runt bland hyllorna insåg jag att även honung är ett fantastiskt rumstemperaturpålägg, möjligtvis lite sliskigt. Jag köpte dock en marmelad med rabarber och jordgubbar. Olika omständigheter gjorde dock att jag aldrig hann prova, men ser fram emot det och hoppas det kommer göra min ekonomi lite bättre.

Kan även rapportera att vegemite inte fanns på butiken, oväntat nog.

Angående jordnötssmör så vet jag att det inte är onyttiga fetter. När jag sitter och är i seg i skolan har jag lätt för att komma på mig själv med att äta för mycket. Kan tänka mig att det blir så framförallt med jordnötssmör då jag upplever det som att man behöver betydligt mer jordnötssmör än vad man tex behöver vanligt smör för att få en ok smörgås, men antagligen något som antagligen är högst individuellt.
Senast redigerad av vir 2010-03-22 kl. 14:04.
Citera
2010-03-22, 14:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vir
Efter dom spännande tipsen gjorde jag slag i sak och faktiskt orkade mig ner till en butik på lunchrasten för att köpa marmelad och knäckebröd.

När jag browsade runt bland hyllorna insåg jag att även honung är ett fantastiskt rumstemperaturpålägg, möjligtvis lite sliskigt. Jag köpte dock en marmelad med rabarber och jordgubbar. Olika omständigheter gjorde dock att jag aldrig hann prova, men ser fram emot det och hoppas det kommer göra min ekonomi lite bättre.

Kan även rapportera att vegemite inte fanns på butiken, oväntat nog.

Angående jordnötssmör så vet jag att det inte är onyttiga fetter. När jag sitter och är i seg i skolan har jag lätt för att komma på mig själv med att äta för mycket. Kan tänka mig att det blir så framförallt med jordnötssmör då jag upplever det som att man behöver betydligt mer jordnötssmör än vad man tex behöver vanligt smör för att få en ok smörgås, men antagligen något som antagligen är högst individuellt.
Marmelad och honung är väl inte heller någon direkt hälsokur, i princip bara socker. Varför ska du ha mat i ett klassrum? Är det mellanmål du ska ha så finns det väl bättre alternativ än mackor med marmelad.
Citera
2010-03-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Marmelad och honung är väl inte heller någon direkt hälsokur, i princip bara socker. Varför ska du ha mat i ett klassrum? Är det mellanmål du ska ha så finns det väl bättre alternativ än mackor med marmelad.

Det behöver inte vara nyttigt bara låg kalorimängd(helst inga kommentarer kring detta).

Vi har inget kylskåp i klassrummet och det är på sjunde våningen. Närmaste kylskåp är på första våning. Därför vill jag ha maten i klassrummet. Knäckebröd och marmelad fungerade utmärkt och är helt luktfritt för omgivningen. Känns ganska idealt just nu men kommer prova lite andra grejer i framtiden.

Har du något annat tips på vad man kan förvara i klassrummet men som samtidigt inte lukta röv i hela klassrummet om man äter? Med andra ord inte makrill eller liknande.

Kanske borde ha gjort en tråd där jag sökte mer specifikt efter saker att äta i klassrummet som inte luktar och går att förvara i rumstemperatur istället, ångrar mig lite nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in