• 36 580 online
  • 1 176 305 medlemmar
  • 60 699 667 inlägg
2010-11-05, 21:55
Medlem
Hela poliskåren är fylld med svenska heterosexuella män, därefter svenska heterosexuella kvinnor.

Just nu söker polishögskolorna först och främst manliga och kvinnliga invandrare. Det är ett minus om du är svensk, och dubbelminus om du är svensk man.

Polisen är en myndighet, och myndigheter styrs av generella riktlinjer ifrån riksdag och regering.

Dels så publicerar polishögskolan annonser om detta i t.ex. Metro, dels så får personer med invandrarbakgrund dispans på språkprovet, dels så kvoterar de det slutgiltiga intaget så att det blir mer "jämställt".

Detta är Sverige 2010.
Senast redigerad av ZuXL 2010-11-05 kl. 21:58.
Citera
2012-05-09, 09:58
Medlem
Bigpurps avatar
Nu drar jag liv i en gammal tråd! Jag har börjat bli väldigt sugen på att studera kriminologi av den enkla anledningen att det verkar otroligt intressant! Dock skulle det vara kul att veta vad det finns för arbetsmöjligheter efter en sådan utbildning? Måste man studera vidare efter examen eller finns det bra möjligheter för jobb?
Citera
2012-05-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpurp
Dock skulle det vara kul att veta vad det finns för arbetsmöjligheter efter en sådan utbildning?

Jag har själv ställt mig denna fråga och har sökt till mig dessa svar:

Polismyndigheten:
- Analytiker
- Handläggare
- Ämnessakkunnig
- Brottsförebyggande koordinator

Justitiedepartementet och/eller åklagarenheten:
- Handläggare
- Departementssekreterare

Brottsförebyggande rådet
- Utredare
- Statistiker
- Projektassistent

Lokalt brottsförebyggande arbete
- Samordnare/trygghetsvärd

Försvarsmakten
- Handläggare säkerhetsprövning

Forskare
- Kriminologiska institutionen
- Kriminalvården

Polishögskolan
- Lärare i kriminologi

Riksåklagarens Kansli
- Analytiker/statistiker
Citera
2012-05-10, 16:01
Medlem
Bigpurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallholm
Jag har själv ställt mig denna fråga och har sökt till mig dessa svar:

Polismyndigheten:
- Analytiker
- Handläggare
- Ämnessakkunnig
- Brottsförebyggande koordinator

Justitiedepartementet och/eller åklagarenheten:
- Handläggare
- Departementssekreterare

Brottsförebyggande rådet
- Utredare
- Statistiker
- Projektassistent

Lokalt brottsförebyggande arbete
- Samordnare/trygghetsvärd

Försvarsmakten
- Handläggare säkerhetsprövning

Forskare
- Kriminologiska institutionen
- Kriminalvården

Polishögskolan
- Lärare i kriminologi

Riksåklagarens Kansli
- Analytiker/statistiker

Tackar och bockar!
Citera
2012-05-10, 18:35
Medlem
Glöm inte fritidsledare
Citera
2012-05-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Glöm inte fritidsledare

Du tänker nog på fel utbildning, givetvis blir man inte utbildad fritidsledare efter en examen i kriminologi.
Citera
2012-05-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Du tänker nog på fel utbildning, givetvis blir man inte utbildad fritidsledare efter en examen i kriminologi.
Citat:
Kandidatprogram i kriminologi, 180.0 hp

Brott och straff är ett ständigt aktuellt ämne i samhällsdebatten som dessutom utgör grunden för mängder av det moderna samhällets yrken och yrkesverksamheter. Socialarbetare, kriminalvårdare, poliser, tulltjänstemän, jurister, fritidspedagoger, brottsförebyggare, behandlare, terapeuter, lärare, journalister, utredare, samhällsanalytiker - listan på arbeten där kriminologisk kunskap är relevant kan göras lång.
Programmet leder till en filosofie kandidatexamen i kriminologi med valbart huvudområde rättssociologi eller sociologi.

Länk: http://www.lu.se/o.o.i.s?id=320&lukas_id=SGKRI

Sorry.. fritidspedagog heter det visst.
Citera
2012-05-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Länk: http://www.lu.se/o.o.i.s?id=320&lukas_id=SGKRI

Sorry.. fritidspedagog heter det visst.

Det var som tusan. Ber om ursäkt för min lätt raljerande ton förut. Ska nu och för all framtid spela detta kort när jag snackar med kriminologer.
Citera
2012-05-10, 21:37
Medlem
Hahahaha seriös utbildning det där! 3 år och sedan är man fritidspedagog
Citera
2012-05-11, 20:56
Medlem
Morrissons avatar
Någon som gått den här utbildningen i Lund? Isåfall, hur är den?
http://kriminologi.sam.lu.se/vill_studera/
Citera
2012-05-11, 22:00
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisson
Någon som gått den här utbildningen i Lund? Isåfall, hur är den?
http://kriminologi.sam.lu.se/vill_studera/

Den är bra, dock inriktad på sociolog/rättssociologi och innehåller ingen psykologi. Är man intresserad av psykologi får man så får man möjlighet att läsa det under 4e och 5e terminen (valbara och valfria kurser). Rätt nytt program och ibland har saker och ting inte fungerat så som man kan önska sig. Många som hoppar av eftersom utbildningen inte är vad de tänkt sig (de vill väl bli som folket i Criminal Minds) eller för att de kom in på någon annan utbildning som jurist, psykolog eller PHS. Jag tycker att föreläsarna är bra och kurserna intressanta. Dock så är det väldigt liten anknytning till arbetsmarknaden just nu och studenterna vet inte riktigt vad det finns för möjligheter till jobb sen när de tar examen. Dock jobbar programledningen med att bli bättre på just den punkten.
Citera
2012-05-13, 18:45
Medlem
Morrissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Den är bra, dock inriktad på sociolog/rättssociologi och innehåller ingen psykologi. Är man intresserad av psykologi får man så får man möjlighet att läsa det under 4e och 5e terminen (valbara och valfria kurser). Rätt nytt program och ibland har saker och ting inte fungerat så som man kan önska sig. Många som hoppar av eftersom utbildningen inte är vad de tänkt sig (de vill väl bli som folket i Criminal Minds) eller för att de kom in på någon annan utbildning som jurist, psykolog eller PHS. Jag tycker att föreläsarna är bra och kurserna intressanta. Dock så är det väldigt liten anknytning till arbetsmarknaden just nu och studenterna vet inte riktigt vad det finns för möjligheter till jobb sen när de tar examen. Dock jobbar programledningen med att bli bättre på just den punkten.

Låter perfekt! Tack så mycket för ett snabbt och utförligt svar!
Citera