Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-22, 15:39
  #13
Medlem
blezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedia
Lantis eller uppväxt i Tjockhult?

Uppväxt i Stockholm. Själv?
Citera
2010-08-22, 15:45
  #14
Medlem
Kom ni inte in på polishögskolan?
Citera
2010-08-22, 15:50
  #15
Medlem
blezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Kom ni inte in på polishögskolan?

Om jag är en av dom frågan är riktad till så kan jag berätta för dig att man måste fylla 20 det året man söker polishögskolan. Jag fyller inte 20 i år Förövrigt så är Kriminologi I en meriterande kurs att ha när man söker till polishögskolan.
Citera
2010-08-22, 15:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blezz
Om jag är en av dom frågan är riktad till så kan jag berätta för dig att man måste fylla 20 det året man söker polishögskolan. Jag fyller inte 20 i år Förövrigt så är Kriminologi I en meriterande kurs att ha när man söker till polishögskolan.
Okej så du är ute efter att få extra plus i kanten?
Citera
2010-08-22, 16:02
  #17
Medlem
blezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Okej så du är ute efter att få extra plus i kanten?

Just nu är jag sugen på att söka till polishögskolan. Men eftersom jag måste vänta minst en termin innan jag kan söka så är det ju lika bra att inte bara vänta bort tiden utan få ut något bra av den, därav valet av Kriminologi I. Plus att det verkar intressant så klart
Citera
2010-08-22, 16:19
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blezz
Uppväxt i Stockholm. Själv?
Sekretessbelagt med hänsyn till rikets säkerhet

Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Kom ni inte in på polishögskolan?
Själv då? Drömmen är att springa runt och leka med grabbarna i vuxendagiset Nationella insatsstyrkan eller?

Citat:
Ursprungligen postat av blezz
Om jag är en av dom frågan är riktad till så kan jag berätta för dig att man måste fylla 20 det året man söker polishögskolan. Jag fyller inte 20 i år Förövrigt så är Kriminologi I en meriterande kurs att ha när man söker till polishögskolan.
Helt rätt, relevant akademisk utbildning är definitivt ett plus i kanten.

Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Okej så du är ute efter att få extra plus i kanten?
Plus i kanten är aldrig en nackdel.

Citat:
Ursprungligen postat av blezz
Just nu är jag sugen på att söka till polishögskolan. Men eftersom jag måste vänta minst en termin innan jag kan söka så är det ju lika bra att inte bara vänta bort tiden utan få ut något bra av den, därav valet av Kriminologi I. Plus att det verkar intressant så klart
Bra tänkt.
Citera
2010-08-22, 16:22
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedia
Själv då? Drömmen är att springa runt och leka med grabbarna i vuxendagiset Nationella insatsstyrkan eller? .
Nope. Ha på mig latexhandskar och köra upp ett finger i röven på folk och kunna skriva ut recept. Samt ta tjejer på brösten och kalla det för undersökning.
Citera
2010-08-22, 17:19
  #20
Medlem
namgrebs avatar
Som redan har nämnts i tråden kan man faktiskt betvivla hur meriterande kriminologi egentligen är för att komma in på polishögskolan. Även jag satt en gång i tiden med planer på att bli polis och tyckte även jag att kriminologi måste vara ett plus i kanten. Nu när man är lite äldre (två år senare) inser man att kriminologi kanske till och med stjälper mer än vad det hjälper.

Att förstå hur de rekryterar folk till polishögskolan är som att förstå hur kvinnor tänker; dvs. omöjligt. Ponera att du gjort lumpen, utlandstjänst t.om, du är vältränad, socialt normal, har läst kriminologi, psykologi, juridik och även jobbat några år för att mogna som person och skaffa dig arbetslivserfarenhet. Nu tror du tiden är inne att söka till polishögskolan. Nu har du gjort allt fel. Det är som sagt omöjligt att förstå hur de tänker på polisrekryteringen, men de verkar leva i någon flummig "tvärtom-värld" och vara livrädda för att upprepa misstagen ifrån 80-talet då man bara behövde passera en svängdörr för att få veva batong.

Nä, sanna mina ord, vill ni öka era chanser ska ni ut och luffa runt lite, läsa lite historia och jobba med något kontorsjobb i några år. Viktigast av allt, frågar de varför ni vill bli polis ska ni ta mig fan inte börja prata om hur det varit er "dröm sedan barnsben" eller att ni "mest av allt i världen vill bli poliser", ryck på axlarna och säg att det kanske är något för er. Bara kanske.
Citera
2010-08-22, 17:29
  #21
Medlem
blezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Som redan har nämnts i tråden kan man faktiskt betvivla hur meriterande kriminologi egentligen är för att komma in på polishögskolan. Även jag satt en gång i tiden med planer på att bli polis och tyckte även jag att kriminologi måste vara ett plus i kanten. Nu när man är lite äldre (två år senare) inser man att kriminologi kanske till och med stjälper mer än vad det hjälper.

Att förstå hur de rekryterar folk till polishögskolan är som att förstå hur kvinnor tänker; dvs. omöjligt. Ponera att du gjort lumpen, utlandstjänst t.om, du är vältränad, socialt normal, har läst kriminologi, psykologi, juridik och även jobbat några år för att mogna som person och skaffa dig arbetslivserfarenhet. Nu tror du tiden är inne att söka till polishögskolan. Nu har du gjort allt fel. Det är som sagt omöjligt att förstå hur de tänker på polisrekryteringen, men de verkar leva i någon flummig "tvärtom-värld" och vara livrädda för att upprepa misstagen ifrån 80-talet då man bara behövde passera en svängdörr för att få veva batong.

Nä, sanna mina ord, vill ni öka era chanser ska ni ut och luffa runt lite, läsa lite historia och jobba med något kontorsjobb i några år. Viktigast av allt, frågar de varför ni vill bli polis ska ni ta mig fan inte börja prata om hur det varit er "dröm sedan barnsben" eller att ni "mest av allt i världen vill bli poliser", ryck på axlarna och säg att det kanske är något för er. Bara kanske.

Ok, fan vad onödigt att dom har med Kriminologi på listan över meriterande kurser att ha läst när man söker till polishögskolan på deras hemsida

Men självklart håller jag med i mycket av det du säger, men det är bara dumt att säga att Kriminologi I INTE skulle vara meriterande. Självklart är det meriterande, men det finns också som du säger så mycket annat man kan göra för att öka sina chanser.
Citera
2010-08-22, 17:50
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blezz
Ok, fan vad onödigt att dom har med Kriminologi på listan över meriterande kurser att ha läst när man söker till polishögskolan på deras hemsida

Men självklart håller jag med i mycket av det du säger, men det är bara dumt att säga att Kriminologi I INTE skulle vara meriterande. Självklart är det meriterande, men det finns också som du säger så mycket annat man kan göra för att öka sina chanser.
Lesbisk invandrarkvinna är nummera meriterande, tack Kapten Klänning för detta
Citera
2010-08-22, 18:57
  #23
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blezz
Ok, fan vad onödigt att dom har med Kriminologi på listan över meriterande kurser att ha läst när man söker till polishögskolan på deras hemsida

Det är stor skillnad på den verklighet man försöker måla upp och den riktiga verkligheten. Rent teoretiskt är det nog meriterande att ha varit väktare alt. ordningsvakt också, men dessa om några brukar ha problem att komma in på PHS.

Citat:
Ursprungligen postat av blezz

Men självklart håller jag med i mycket av det du säger, men det är bara dumt att säga att Kriminologi I INTE skulle vara meriterande. Självklart är det meriterande, men det finns också som du säger så mycket annat man kan göra för att öka sina chanser.

Jag säger inte att det inte är meriterande, jag säger att det rakt av avskräcker en rekryterare! Nä, men innan jag tar mig vatten över huvudet vill jag klargöra att det är min högst personliga åsikt och den är baserad på vad jag sett/hört/upplevt/analyserat osv. Självklart finns alltså chansen att jag har fel och det med råge!

Min uppfattning är helt klart att kriminologi i bagaget mycket väl kan stjälpa istället för att hjälpa. Det är ju allmänt känt att väldigt många som läser kriminologi vill bli poliser och försöker öka sina chanser. Detta är något rekryterarna självklart vet om. Min åsikt är att man inte ökar sina chanser hos de oberäkneliga rekryterarna genom att följa en mall de redan sett så många gånger förut och inte nödvändgtvis har så mycket för när allt kommer omkring. Min åsikt är att man ökar sina chanser att bli antagen bra mycket mer om man lever ett helt normalt liv fram tills dess man söker och inte försöker "förbereda" sig genom att i flera år leva en skräddarsydd livsstil.

Precis som väktarjobb innan ansökan till PHS verkar skicka fel signaler till rekryterarna misstänker jag starkt att även 30 hp kriminologi gör detsamma. Något som självklart skulle vara otroligt dumt och beklagansvärt, men som så mycket annat med PHS finns det en uppsjö av saker att kritisera.
__________________
Senast redigerad av namgreb 2010-08-22 kl. 19:02.
Citera
2010-11-05, 18:41
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
Hejsan funderar starkt på att börja läsa Kriminologi I i höst för att öka mina chanser att komma in på polishögskolan senare i livet.

Jag tänkte fråga vad ni som har läst det tyckte om det och har man någon användning för kunskapen om man nu inte skulle komma in på PHS?

Slutligen så undrar jag hur "svårt" det är att komma in. Jag har väldigt dåliga betyg, ett IG i naturkunskap sen några VG, ett MVG och resten G.

Jag skall även skriva högskoleprovet nu i April, så får vi se om jag kanske kan komma in på det istället.

Kriminologi är hur lätt om helst att komma in på. Bara att söka så är du inne i Örebro det är faktiskt sant!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback