2010-03-21, 21:14
Medlem
Godkväll!

Jag har ett ganska märkligt problem med min dator. Jag har köpt ett nytt 1gb crucial ddr1 minne pc3200 (400mhz) till min gamla dator. Innan har jag haft 2gig och när jag lägger på detta så visas det 3gig MEN mitt grafikkort slutar fungera när jag sätter i det 3dje minnet och det kvittar vilket av de 3 jag sätter i. Någon som kan lösa problemet?
Citera
2010-03-21, 23:22
Moderator
MondoBizarros avatar
ÖDOI > Hårdvara
/Mod
Citera
2010-03-22, 08:31
Medlem
hockexxs avatar
Detta är inte så värst troligt, men om du startar burken med 2 minnesstickor i och går in i BIOS och letar efter något som nämner "Dual-Channel" och slår av det så kan det lösa problemet.

Det är inte ditt grafikkort som failar btw, det har med moderkortet/BIOS att göra.
En annan sak du kan göra är att att flytta ena av dom 2 minnena du har i till en annan slot så dom blir tvungen att boota i single-channel och sedan stänga av datorn, stoppa i det tredje minnet och prova att boota igen.

Funkar inget av dom så kanske din mammaplatta ej har stöd för mer än 2 gb vilket inte är omöjligt då det är pc3200.
Citera
2010-03-22, 11:13
Medlem
http://www.dustinhome.se/pd_5010087651.aspx

Minnestyp DDR PC3200/2700/2100 non-ECC stöd för DualChannel
Maximalt minne 4096MB
Minneshastighet 400/333/266 MHz

Det är ju ganska märkligt att det inte fungerar. Jag har även uppdaterat bios utan något förbättrat resultat. Ska testa det du sa också, Har kört i dual och single channel men antagligen inte så som du sa^^. Återkommer med resultat senare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in