Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-21, 02:11
  #1
Medlem
Vad tror ni, vad är det som grundar vårt samhälle idag?
1. Tänka att samhället styr vår nyfikenhet idag.
2. Att tänka att instinkten, först och främst instinkten att leva, bestämmer vad vi blir nyfikna på.

Om man tänker det första, bestäm nyfikenheten på vad vi snappar upp i samhället. Vad du väljer att se nyskapande i.
Målar man upp en bild framför sig ser det väldigt logiskt ut: - samhället -> utvecklar nyfikenhet -> nyskapande -

Om man ska dra den slutsatsen utesluter man helt att våra instinkter spelar roll. Man ska definitivt inte säga att nyfikenhet och instinkt är en och samma sak. Men instinkter är en avgörande roll i hela bilden.

Instinkten, som står i 2a tesen, det är ju nämligen den som avgör vad du intresserar dig för.
Instinkt är att överleva, det är grunden till varför människan lever som vi gör.
Man kommer varje dag fram till att vissa saker gör att det är enklare att leva, helt naturligt använder man sin instinkt(er?), därför är det dem som bestämmer varför du intresserar dig för t.ex att vara nyfiken på nyskapande. Som sedan leder till att du kan leva enklare. Det som slog mig, att den diskussion som ledde till den här texten kretsade kring vårt ego, att ha rätt. Det innebär att vårt ego är en bieffekt till instinkten, du vet att du ska vara herre på täppan för att ha det enklare för dig i livet, vilket syftar tillbaka på att du hade instinkten att överleva. Någon sa "Detta spricker, då samhället generellt sätt formar oss efter vad vi kan utveckla, och det grundas ofta på det som vi redan vet om", vilket visserligen är sant till en viss del. Vad vi formas efter, grundas ofta på vad vi redan vet, detta grundas på våra instinkter som talade om för oss vad vi behövde för att leva.

Egentligen bara en definitionsfråga kanske, men peace.
Citera
2010-03-22, 21:40
  #2
Avstängd
asperas avatar
Freud menar att det finns två grundläggande drifter - sexualitet och aggressivitet. Kanske inte helt relevant helt idag. Men något ligger det hela i.
Citera
2010-03-23, 11:26
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mode
Vad tror ni, vad är det som grundar vårt samhälle idag?
1. Tänka att samhället styr vår nyfikenhet idag.
2. Att tänka att instinkten, först och främst instinkten att leva, bestämmer vad vi blir nyfikna på.

Jag begriper ingenting! När har "nyfikenheten" som egenskap blivit filosofiskt intressant? Den enda gången det har diskuterats mig veterligen är hos Heidegger i någon svensk översättning av "varat och tiden" var nyfikenheten generellt se som något dåligt.

Att nyfiken skulle grundlägga ett samhälle är en obegriplig konception. Är du från någon annan planet eller?
Citera
2016-01-28, 18:16
  #4
Avstängd
Instinkt. Låt oss se vad * har att säga om den.

Heredity always seemed to me to be a far more important factor in the basic character-formation of the individual than mere enviroment; it is ones forebears who hand down instinct, and what is instinct but hereditary memory born of fundamental experiences of past generations?

Här har vi alltså - äntligen - en definition - och en efterlängtad sådan, för vem har inte undrat över vad instinkt är? Vi hittar den hos en mörklagd och förtalad tänkare, vars namn jag avsiktligt underlåter att nämna då riksvensken i sin dåraktighet aldrig kan vara tacksam, men däremot kräver tacksamhet av personer av annan härkomst.

Dom forna erfarenheterna ärvs i form av instinkt. Detta är instinktens roll. Hos en renrasig person samlas, kan man säga, eller ackumuleras, den samlade rasliga erfarenhet och kommer till uttryck i instinkt.

Instinkten kan försvagas på många sätt.

1. Genom rasblandning.

2. Genom destruktion av minnesförmågan ( t ex med gifter [ tobak, alkohol etc ] )

3. Genom andlig påverkan ( ständiga motsägelser som skapar tvivel och osäkerhet )

4. Genom fysisk invalidisering ( ryggradsmanipulation, strypning, förgiftning etc )

P.S Om någon icke-rikssvensk ( icke-rikssvensk, eftersom ingen rikssvensk kan göra det ) hövligt i ett PM frågar vem jag citerar svarar jag givetvis.

En liten dikt av **

Land of dope and Jewry
Land that once was free
All the Jew boys praise thee
Whilst they plunder thee
Poorer still and poorer
Grow thy true-born sons
Faster still and faster
They're sent to feed the guns.
Land of Jewish finance
Fooled by Jewish lies
In press and books and movies
While our birthright dies
Longer still and longer
Is the rope they get
But — by the God of battles
'Twill serve to hang them yet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback