40 845 besökare online
857 124 medlemmar • 45 826 732 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > Terrorism
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Gladio
Medlem
Gladios avatar
Det ätr ju officiellt en underrättelsetjänst men metoderna påminner starkt om en terrororganisations. I boken "Med sveket som vapen" av fd Mossadagenten Victor Ostrovsky kan man läsa om Mossads kriminalitet i Europa.

Det innefattar bl.a:

-Användandet av förfalskade pass.
-Mord
-Stölder
-Koppleriverksamhet
-Sabotage

mm samt inplanterade sprängladdningar i andra länders broar + en massa annan skit.

Och i uppföljaren "The other side of Deception" kan man läsa om bl.a:

-Bedrägeri
-Kidnappningar
-Narkotikasmuggling

mm och det ska tilläggas att jag inte läst den senare boken, bara utdrag ur den på Internet, men i en av operationerna så handlar det om att installera en falsk radiosändare på Libyskt territoriun för att provocera Amerikanerna till att bomba Libyen. Är inte det en sorts terrorism, stadsterrorism i så fall tycker jag.

awestby
Medlem
awestbys avatar
Nej det kan dom inte räknas som.

Negerpiska
Medlem
Negerpiskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Nej det kan dom inte räknas som.
Motivering tack.

Alessandro
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladio
Det ätr ju officiellt en underrättelsetjänst men metoderna påminner starkt om en terrororganisations. I boken "Med sveket som vapen" av fd Mossadagenten Victor Ostrovsky kan man läsa om Mossads kriminalitet i Europa.

Det innefattar bl.a:

-Användandet av förfalskade pass.
-Mord
-Stölder
-Koppleriverksamhet
-Sabotage

mm samt inplanterade sprängladdningar i andra länders broar + en massa annan skit.

Och i uppföljaren "The other side of Deception" kan man läsa om bl.a:

-Bedrägeri
-Kidnappningar
-Narkotikasmuggling

mm och det ska tilläggas att jag inte läst den senare boken, bara utdrag ur den på Internet, men i en av operationerna så handlar det om att installera en falsk radiosändare på Libyskt territoriun för att provocera Amerikanerna till att bomba Libyen. Är inte det en sorts terrorism, stadsterrorism i så fall tycker jag.
Statsterrorism menar du väl?
Libyen och Israel är i krig för tillfället så det är inget man kan fördömma.

awestby
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerpiska
Motivering tack.
Vad dom gör stämplas som Mord, inte terrorism i ordets sanna bemärkning.
Mossad använder sig inte av våld mot civilbefolkning / militäramål för att få fram ett "politiskt" budskap

det är skillnaden.

Celeron
Medlem
Celerons avatar
Metoderna som du räknar upp är ju sådana som är vanligt förekommande hos alla underrättelsetjänster. "Koppleriverksamhet" är dock något som jag inte hört om. Om det inte är att använda glädjeflickor som "medhjälpare". Med uppgiften att försöka förföra fiendeagenter. Och få ur dem specifik information.

Skillnaden är väl också att terrororganisationer utför sina attentat mest för att få ut något slags budskap samt att skapa allmän kaos. Där det i stort sett är närmast önskvärt att civila, oskyldiga människor dödas. Medan de i attentat utförda av underrättelsetjänster ofta är väldigt riktade attentat där det oftast "bara" är den andra sidans agent eller den utvalda personen som dör. Och helst ska det utföras så snabbt och diskret som möjligt.

Här är ett möjligt "Mossad-jobb" som hände ganska nyss i Ungern.
http://intelligencenews.wordpress.co.../03/20/01-415/

För övrigt en superblogg om man är intresserad av den här "världen".

jdz
Medlem
jdzs avatar
Citat:
text

Du bör först och främst sluta tro på allt Victor Ostrovsky skriver,kom ihåg att han är ute efter att sälja sina böcker.Hur ska han ha tilldelats så otroligt information och skriva såpass detaljerat om allt? - sen skulle det inte varit några som helst problem att få bort boken från marknaden ifall allt han skriver om Mossad vore sant.

Gladio
Medlem
Gladios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdz
Du bör först och främst sluta tro på allt Victor Ostrovsky skriver,kom ihåg att han är ute efter att sälja sina böcker.Hur ska han ha tilldelats så otroligt information och skriva såpass detaljerat om allt? - sen skulle det inte varit några som helst problem att få bort boken från marknaden ifall allt han skriver om Mossad vore sant.

Du kanske borde läsa böckerna själv innan du uttalar dig?

Maff1a
Medlem
Maff1as avatar
Nej Mossad jobbar MOT terrorister
Och angående de jobbar i andre länder är ju för att länderna själva misslyckas med att själva ta hand om problemet

jdz
Medlem
jdzs avatar
Citat:
Du kanske borde läsa böckerna själv innan du uttalar dig?

Jag har läst hans böcker och står fortfarande vid vad jag har sagt.

Grandmaster-M
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Helt klart kan de det.

sjödalsvägen
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maff1a
Nej Mossad jobbar MOT terrorister
Och angående de jobbar i andre länder är ju för att länderna själva misslyckas med att själva ta hand om problemet

Är Norge ett sådan land?

Svara på ämne
Topp Dela »