• 1
  • 2
2010-03-18, 11:56
Medlem
M4F14s avatar
...min laptop!

Jag har en tre år gammal laptop på jobb. Mina kollegor har bytt sedan ett år tillbaka på grund av att de förstör datorerna. Fysiskt. Vi reser mycket och de får uppleva en hel del.

Var upp på IT avdelningen där en sur IT chef sa att är den inte sönder får du ingen ny. En yngre IT tekniker gav mig rådet att ge den dödshjälp bakom ryggen på honom.

Jag menar en laptop för 12 000 kr på tre år. Nästa allt mitt arbete görs framför detta enda verktyg.

Nu till frågan. Hur har jag ihjäl denna laptop utan att lämna några spår av yttre våld? Den kommer att obduceras för att rädda datan i den efter döden. (Jag har säkerhetskopierat men det kan jag ju inte säga.)
Citera
2010-03-18, 11:59
Medlem
Hmm, det enklaste vore väl att råka "tappa" den från balkong, trapphus eller liknande. För dagen har du också pakat ner den i en mindre tålig väska...
Det gör nog susen.
Eller "utan yttre våld", ska du förstöra den "inifrån"? Du skriveer ju att dina nadra kollegor får nya pga av slitage på resor osv, då borde du väl få en ny om du tappar den?
Citera
2010-03-18, 12:05
Medlem
raggarsvins avatar
du kanske kan slå mycket på den, för att liksom påskynda processen så att den går sönder. Eftersom du sa att de tar en del stryk eftersom du reser.
Citera
2010-03-18, 12:09
Medlem
epost72s avatar
Blockera fläkten och belasta den med tunga/krävande program.
Kan iofs leda till skador som går att reparera men det blir knappast lönsamt för företaget.
Citera
2010-03-18, 12:14
Medlem
Tartaglias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Blockera fläkten och belasta den med tunga/krävande program.
Kan iofs leda till skador som går att reparera men det blir knappast lönsamt för företaget.

Och efter det råkar den glida av skrivbordet ned på golvet. -Nä men vilken osis säger TS högt!
Citera
2010-03-18, 12:30
Medlem
M4F14s avatar
Det där med fläkten låter bra! Men stänger den inte av sig själv om den blir för varm?

Det ska helst inte ske genom att jag klantar mig. Det vill säga släpper den i marken eller backar över den med bilen som min kollega.

Den ska somna in av hög ålder så att säga. Jag har mikrovågsugn och induktionshäll till mitt förfogande. Vatten borde väl funka det med om jag torkar den ordentligt i ett par dagar?
Citera
2010-03-18, 12:41
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4F14
Det där med fläkten låter bra! Men stänger den inte av sig själv om den blir för varm?

Det ska helst inte ske genom att jag klantar mig. Det vill säga släpper den i marken eller backar över den med bilen som min kollega.

Den ska somna in av hög ålder så att säga. Jag har mikrovågsugn och induktionshäll till mitt förfogande. Vatten borde väl funka det med om jag torkar den ordentligt i ett par dagar?

Jo det stämmer det kan bli tidsödande.
Har du möjlighet att skruva isär den, så öppnar sig lite varianter, ladda upp dig med statisk elektricitet hasa omkring med strumpor heltäckningsmatta och ge moderkortet, hdd grafikkort osv lite ESD-kyssar. Skruva sedan lugnt och sakligt ihop den.
Citera
2010-03-18, 13:02
Medlem
wafflespecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jo det stämmer det kan bli tidsödande.
Har du möjlighet att skruva isär den, så öppnar sig lite varianter, ladda upp dig med statisk elektricitet hasa omkring med strumpor heltäckningsmatta och ge moderkortet, hdd grafikkort osv lite ESD-kyssar. Skruva sedan lugnt och sakligt ihop den.
Håller med, glöm bara inte att kamma ner håret innan du besöker it-avdelningen
Citera
2010-03-18, 13:05
Medlem
cannaBes avatar
Som epost72 säger, statisk elektricitet är din vän! Då måste dom byta hela moderkortet och priset för det kommer kosta mer än vad datorn är värd om man tänker in reparationskostnaden för en tekniker.

Annars funkar det nog bra att göra så som du föreslog själv, att hälla vatten i den och sen torka den.
Citera
2010-03-18, 13:09
Medlem
Marlboromans avatar
Råka spill ut en kopp kaffe över den!
Citera
2010-03-18, 13:20
Medlem
Guesswhoiams avatar
Nja, Att spilla vatten/etc etc på laptop's är 100% säkert. Drog kanske nästan 1 Liter rakt över min laptop. Inte fan ville den dö av det. Skulle du inte kunna Köra med en annan ström kabel ( Eliminator eller vafan dom heter) att dra en för stark sådan skulle du ju kunna grilla korv. Du skulle ju kunna bjuda Chefen på en grillad korv och bröd samt be om ursäkt för att du använde fel Kabel

Eller som tidigare, statisk elektricitet.

Vetefan om dom byter ut eller om du får ny, säg att du glömde en penna på laptopen, dra igen laptopen och hoppsan, inte mitt fel!
Citera
2010-03-18, 13:22
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Annars funkar det nog bra att göra så som du föreslog själv, att hälla vatten i den och sen torka den.

Det där ser dom ju direkt dom öppnar datorn. TS sa ju att han INTE ville lämna några spår efter sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in