Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-14, 16:49
  #13
Medlem
l150s avatar
Lånar random tråd.
Hoppas nån kan hjälpa till med mitt delikata problem.
Granntanten körde nyckel och larmdosa i tvättmaskinen = kaputt.
Bilen är en saab 9-3 från -01.
Iaf, låsen på framdörrarna funkade inte att öppna med nyckel. Varit plusgrader så tror inte låsen är frysta, prövade att köra med hårtork för säkerhetens skull.
Men går inte att öppna.
Nyckeln funkade dock i trunken, men då gick larmet.
Tjöt som ett as så kravlade in och öppnade så jag kunde koppla ur batteriet.
Men då kickar nåt reservsystem igång, larmet låter mindre, dovare..
Nu efter en halvtimme så har larmet tystnat, kopplar jag in batteriet så går det i gång igen och bilen går ej att starta.. Jag kan inte göra någonting.

Så vad fan gör man? Finfina tips är välkomna!
Citera
2017-01-14, 19:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Lånar random tråd.
Hoppas nån kan hjälpa till med mitt delikata problem.
Granntanten körde nyckel och larmdosa i tvättmaskinen = kaputt.
Bilen är en saab 9-3 från -01.
Iaf, låsen på framdörrarna funkade inte att öppna med nyckel. Varit plusgrader så tror inte låsen är frysta, prövade att köra med hårtork för säkerhetens skull.
Men går inte att öppna.
Nyckeln funkade dock i trunken, men då gick larmet.
Tjöt som ett as så kravlade in och öppnade så jag kunde koppla ur batteriet.
Men då kickar nåt reservsystem igång, larmet låter mindre, dovare..
Nu efter en halvtimme så har larmet tystnat, kopplar jag in batteriet så går det i gång igen och bilen går ej att starta.. Jag kan inte göra någonting.

Så vad fan gör man? Finfina tips är välkomna!

Man går till närmaste SAAB-handlare och öppnar börsen. Ordentligt.

Vi som betalar för våra bilar, inte tvättar nycklarna, inte tappar nycklarna, inte låter hunden tugga sönder nycklarna tycker lite synd om Er som gör det men det kallas lärpengar.
Citera
2017-01-14, 19:49
  #15
Medlem
tigerrakets avatar
Är väl så att nyckeln inte längre kommunicerar med bilen. Så bilen känner inte av att det är rätt nyckel i tändningen = Ingen tändning
Citera
2017-01-14, 19:54
  #16
Medlem
cem77s avatar
Prova att byta batteri i dosan. Elektroniken lär inte gå sönder av att bli blöt men däremot lär batteriet inte gilla en tvätt i maskin.
Citera
2017-01-14, 19:59
  #17
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Prova att byta batteri i dosan. Elektroniken lär inte gå sönder av att bli blöt men däremot lär batteriet inte gilla en tvätt i maskin.
¨

Testat nytt batteri, öppnat upp skiten och låtit det torka.
Men problemet kvarstår.

Larmet/startspärren eller vad det nu är gör att bilen är helt död n'r man vrider om nyckeln.
Det enda som sker är att kopplar man på batteriet så tjuter larmet, och kopplar man bort batteriet så bluddrar larmet en stund på nån reserv.
Citera
2017-01-15, 09:09
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l150
¨

Testat nytt batteri, öppnat upp skiten och låtit det torka.
Men problemet kvarstår.

Larmet/startspärren eller vad det nu är gör att bilen är helt död n'r man vrider om nyckeln.
Det enda som sker är att kopplar man på batteriet så tjuter larmet, och kopplar man bort batteriet så bluddrar larmet en stund på nån reserv.

Elektroniken klarar inte en tvättning i maskin. Har jobbat på verkstad och fått sälja många nycklar av den anledningen.
Att inte ha en reservnyckel i dagens läge brukar innebära att man får bekosta ny nyckel samt bärgning till verkstad som kan lära bilen den nya nyckeln. = dyrt
Citera
2017-01-15, 09:31
  #19
Medlem
l150s avatar
Tack för svar.
Granntanten får skaffa en ny nyckel medans jag kan hitta på något vettigare idag än att stå med en gammal tjutande Saab.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback