• 1
  • 2
2010-03-16, 20:58
Medlem
Kellermeisters avatar
Jag hittade inte riktigt något klockrent forum att lägga frågan i, så vi testar här och ser. Finns det något bättre får den gärna flyttas dit..=)

Jag ska in på en koloskopi om en vecka, och måste nu äta mat med så lite fibrer i som möjligt höll jag på att säga. Fiberfattigt ska det vara i alla fall. Mitt problem är att jag inte riktigt vet vad jag ska äta.. Fibrer är inget som jag direkt brukar hålla koll på i vanliga fall, jag tittar mer på kalori- och kolhydratsinnehållet.

Hade varit toppen om folk kunde hjälpa mig att komma på 5 luncher och 5 middagar med lite fibrer i, och kanske ett förslag på vad man kan äta till frukost..

Har ni sedan också ett förslag på hur man ska kunna hålla sig icketjurig och ickevrålhungrig på bara flytande föda på klara vätskor (ingen mjölk, inget grumligt) så får ni gärna hojta till med det också..=)
Citera
2010-03-16, 21:44
Medlem
zepofans avatar
LCHF-kost innehåller inte mycket fibrer.
Citera
2010-03-16, 21:48
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
LCHF-kost innehåller inte mycket fibrer.

Fast jag vet inte om jag är så sugen på att smälla i mig en massa fett faktiskt, inte just nu i alla fall..
Citera
2010-03-16, 21:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Fast jag vet inte om jag är så sugen på att smälla i mig en massa fett faktiskt, inte just nu i alla fall..
Du behöver inte "smälla i dig", äter du bara lika med eller under ditt kaloribehov så spelar det ingen roll.
Citera
2010-03-17, 01:00
Medlem
Tänk vitt. Vitt bröd, vit (vanlig) pasta, vitt ris. Ingen frukt eller grönsaker. Är du en grötätare så får det bli mannagrynsgröt
Citera
2010-05-04, 22:31
Medlem
*bumpar*

Det var inte mycket till hjälp, vad är det här för forum med folk som inte svarar, jag är i behov av samma svar nämligen, fort som tusan.

Början min fiberfattiga dag imorgon, skall försöka inte äta så mycket frukt och mörkt bröd, men behöver mer exempel, någon som kan droppa lite saker/produkter man kan äta?
Citera
2010-05-04, 22:38
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayIV
*bumpar*

Det var inte mycket till hjälp, vad är det här för forum med folk som inte svarar, jag är i behov av samma svar nämligen, fort som tusan.

Början min fiberfattiga dag imorgon, skall försöka inte äta så mycket frukt och mörkt bröd, men behöver mer exempel, någon som kan droppa lite saker/produkter man kan äta?

Svårt att tro att ni fått en remiss av läkaren, men inga kostförslag?
Citera
2010-05-06, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Svårt att tro att ni fått en remiss av läkaren, men inga kostförslag?

Läkaren var snäll att i remissen skriva vad jag inte skulle äta. Sju dagar innan undersökningen (där jag befinner mig nu) skall jag inte äta
t.ex vetekli, linfrö, grovt bröd, majs, oliver, tomat, bönor och kiwi. Dock inte ett ord vad jag KAN äta.

2 dagar innan undersökningen skall jag äta/dricka släta soppor utan bitar av kött och grönsaker, sen står det inte mer om det heller.

Så det var därför jag frågade här, antar att frågan i sig inte är så svår för de som är lite mer insatt i kost än vad jag är.
Citera
2017-07-22, 15:58
Medlem
Bob Luntas avatar
Död tråd, men jag bumpar och väcker den till liv eftersom jag står inför samma dilemma som TS gjorde för sju år sedan.

Jag ska undersöka tarmarna om ca en vecka och har inför besöket ordinerats en lätt kost som inte innehåller fibrer, skal eller kärnor. Jag har dock fått ynkliga exempel på vad som räknas som lätt kost; fisk, kyckling, yoghurt, fil utan müsli, vitt bröd med ost/skinka, omelett, mannagrynsgröt, köttfärs, ris potatis och pasta är ok enligt ordinationen. Men hur är det med exempelvis krossade tomater eller tomatpuré? Jag har instruerats att undvika tomat, men tänker att det kanske är annorlunda om den tillagas?

Allra helst vill jag ha recept så att jag kan planera mina matinköp inför den kommande veckan på ett smidigt sätt. Vet någon exempelvis om jag får äta tomatpuré eller om det också går bort?

Är avocado ok? Bacon? Ketchup?

Förslag på lätt kost utan fibrer, skal och kärnor emottages tacksamt.
Citera
2017-07-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Död tråd, men jag bumpar och väcker den till liv eftersom jag står inför samma dilemma som TS gjorde för sju år sedan.

Jag ska undersöka tarmarna om ca en vecka och har inför besöket ordinerats en lätt kost som inte innehåller fibrer, skal eller kärnor. Jag har dock fått ynkliga exempel på vad som räknas som lätt kost; fisk, kyckling, yoghurt, fil utan müsli, vitt bröd med ost/skinka, omelett, mannagrynsgröt, köttfärs, ris potatis och pasta är ok enligt ordinationen. Men hur är det med exempelvis krossade tomater eller tomatpuré? Jag har instruerats att undvika tomat, men tänker att det kanske är annorlunda om den tillagas?

Allra helst vill jag ha recept så att jag kan planera mina matinköp inför den kommande veckan på ett smidigt sätt. Vet någon exempelvis om jag får äta tomatpuré eller om det också går bort?

Bacon bör ju va ok eftersom skinka är ok. Tomatpuré kan ju inte innehålla fiber, det är ju finpasserade urkärnade tomater vi snackar om. Krossade tomater ska du inte äta, även om de är tillagade. En köttfärssås kan du göra i alla fall, annars har jag tyvärr inga tips Lycka till!
Citera
2017-07-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta

Jag glömde..... Avocado är no no.
Citera
2017-07-22, 23:22
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Jag glömde..... Avocado är no no.
Varför? Jag hittade en guide på nätet med recept av en dietist som rekommenderar avokado.

Jag ska genomgå koloskopi om en dryg vecka.

Tack för tipsen, förresten!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in