Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-12, 05:30
  #181
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Läste du ens TS i en tråd där rubriken manar till att läsa TS?!

Det gjorde jag men är ganska korkad så du för gärna hjälpa mig, Lacrimosa!
Citera
2016-09-12, 05:31
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Det gjorde jag men är ganska korkad så du för gärna hjälpa mig, Lacrimosa!

Vad fan är lacrimosa för något? Du får skälla på mig med rätta, det står mer utförligt i andra inlägget under TS.
Citera
2016-09-12, 05:48
  #183
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Vad fan är lacrimosa för något? Du får skälla på mig med rätta, det står mer utförligt i andra inlägget under TS.

Tack!

Men fattar fortfarande inte var gränsen går riktigt.
Typ mellan den bokstavstrogna som egentligen, väl (?) också tolkar texten och en religionsfilosof. Så undrar jag om Antje Jackelen är en religionsfilosof?
Citera
2016-09-12, 06:28
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Tack!

Men fattar fortfarande inte var gränsen går riktigt.
Typ mellan den bokstavstrogna som egentligen, väl (?) också tolkar texten och en religionsfilosof. Så undrar jag om Antje Jackelen är en religionsfilosof?

Jag är ingen expert men finns det lagar inom filosofi, det är väl kritiker som diskuterar religionsfilosofi och troende som diskuterar teologi. Det är väl ett glidande begrepp att filosofera, en präst eller biskop kan väl sägas filosofera men med utgångspunkt att de inte söker vetenskapliga bevis. Finns ju ingenstans några bevis varken för eller emot en skapare. Men därom tvista de lärde.
Citera
2017-05-27, 23:05
  #185
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag är ingen expert men finns det lagar inom filosofi, det är väl kritiker som diskuterar religionsfilosofi och troende som diskuterar teologi. Det är väl ett glidande begrepp att filosofera, en präst eller biskop kan väl sägas filosofera men med utgångspunkt att de inte söker vetenskapliga bevis. Finns ju ingenstans några bevis varken för eller emot en skapare. Men därom tvista de lärde.

Ja, det finns ett antal "lagar" inom filosofin, men hur giltiga de är är fortfarande omdebatterat. Som exempel kan Humes lag, Leibniz lag och motsägelselagen nämnas. Det är bara den senare som anses ha någon form av allmän giltighet.
__________________
Senast redigerad av LivingOnlyOnce 2017-05-27 kl. 23:42.
Citera
2017-05-27, 23:10
  #186
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Tack!

Men fattar fortfarande inte var gränsen går riktigt.
Typ mellan den bokstavstrogna som egentligen, väl (?) också tolkar texten och en religionsfilosof. Så undrar jag om Antje Jackelen är en religionsfilosof?

Det är en förolämpning mot riktiga filosofer att kalla den människan filosof.
Citera
2017-06-18, 21:53
  #187
Medlem
Vad filosofi är lika gåtfullt som vad konst eller kultur är..
Det finns inga gränser och man måste inte ställa frågor som vissa verkar tro att man ska göra.

Jag blir ledsen var gång en "moderator" flyttar eller tar bort trådar.
Man måste inte skriva eller tänka på något speciellt vis, för att vi ska få nya funderingar/infallsvinklar i vad vi än tänker.
Citera
2017-09-18, 08:00
  #188
Medlem
Angående språk:

Jag är av den uppfattningen att desto mer ordkunskap och ju mer förfinat språk man lägger sig till med desto större utdelning kommer man få när man diskuterar med kreti och pleti.

Logik är väl bra på en grundläggande nivå med its do's and dont's annars tycker jag att existensen är rätt öppen för varseblivning och kommer kämpa för att den ska få förbli det.

Seburo: Spelar det någon roll var filosofins frön planteras och vårdas? Är det inte så att om den som inte vet vad filosofi är och skulle pga det uttala sig på ett sätt som inte "passar" tråden så är det väl upp till dem som tror sig veta bättre att upplysa nämnde? Tycker inte man behöver upphöja någon tråd till något mer än vad den är då detta bara skulle komplicera det jag antar att du fiskar efter: kunskap/meningsutbyte(?)...

Kanske detta inte gillas men det tar jag gärna på mig. Kunskap är till för dem sökande och inte en priviligerad (utbildad) massa.

/X.

"Whatever it takes~"
Citera
2017-09-18, 14:55
  #189
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XiLii
Angående språk:
Jag är av den uppfattningen att desto mer ordkunskap och ju mer förfinat språk man lägger sig till med desto större utdelning kommer man få när man diskuterar med kreti och pleti.

Nja, jag är väldigt verbalt begåvad men kan inte påstå att det har gett så mycket utdelning filosofiskt.
Citera
2017-09-19, 09:31
  #190
Medlem
Frawjon en verbal förmåga är inte likställt med kommunikationstalang
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback